اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خراسان‌جنوبی نگین کویر ایران

درمیان سرزمین قلاع خراسان‌جنوبی

خبرگزاری فارس: شهرستان درمیان با وجود قلاع و جاذبه‌های تاریخی به سرزمین قلاع خراسان‌جنوبی معروف است.

درمیان سرزمین قلاع خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شهرستان درمیان در شرق استان خراسان‌جنوبی واقع شده و از شمال به شهرستان قاینات، از جنوب به شهرستان سربیشه، از غرب به شهرستان بیرجند و از شرق به کشور افغانستان محدود می‌شود.

این شهرستان 5 هزار و 861 کیلومترمربع مساحت دارد و از سه بخش و شش دهستان تشکیل شده که مرکز آن شهر اسدیه است که در فاصله 100 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد.

شهرستان درمیان از لحاظ وجود آثار فرهنگی و تاریخی از غنی‌ترین شهرستان‌های خراسان‌جنوبی‌ به شمار می‌آید.

وجود تپه‌ها و محوطه‌های باستانی پراکنده در منطقه، قلعه‌های اسماعیلی، آسبادها و مساجد نشان دهنده سابقه تمدنی با عظمت این شهرستان است.

شهر طبس مسینا و مناطق اطراف آن در فاصله حدود 30 کیلومتری شرق شهر اسدیه از لحاظ تاریخی و باستان‌شناسی بسیار غنی است.

وجود مناطق کوهستانی زیاد سبب شده که پای فرقه اسماعیلیه به این منطقه باز شود و برای دفاع از خود قلاع مرتفع و مستحکمی در اکثر نقاط این شهرستان و سایر شهرهای خراسان‌جنوبی ساخته و باقی بگذارند.

*قلعه فورگ دوره افشاریه

قلعه فورگ در روستای فورگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان و در فاصله 90 کیلومتری شرق بیرجند و 10 کیلومتری شهر اسدیه واقع شده است.

ساخت این قلعه در زمان نادرشاه توسط میرزا بقاخان حاکم منطقه آغاز شد، پس از وی پسرش میرزا رفیع‌خان ساخت این قلعه را به اتمام رساند.

*قلعه اسدیه دوره قاجار

قلعه اسدیه در مرکز شهر اسدیه قرار گرفته است، این بنا به لحاظ نقشه و فرم ساخت با داشتن چهار برج در چهار گوشه علاوه بر عملکرد مسکونی، عملکرد دفاعی نیز داشته و از بناهای ساخته شده اواخر قاجار و اوایل پهلوی است، در ضلع شمالی این بنا باغ بزرگی وجود داشته که اکنون به پارک تبدیل شده است.

*قلعه درخش مربوط به قبل از صفوی

این قلعه با نقشه چهارضلعی بنا شده و دارای شش برج مدور در اضلاع جنوبی، غربی و شمالی است.

از فضاهای داخلی آن می‌توان به هشتی، راهروهای ارتباطی، اتاق‌ها، دو حیاط، مطبخ و هیزم‌دان اشاره کرد.

از تزئینات موجود در اتاق‌ها می‌توان به طاق‌نماها و بخاری‌های دیواری اشاره کرد، این بنا هم جنبه دفاعی و هم مسکونی داشته و محل زندگی حاکمان منطقه درخش بوده است.

*قلعه طبس مسینا دوره اسلامی

این قلعه در حاشیه شرقی شهر طبس مسینا قرار دارد، نقشه قلعه به شکل مدور است و دارای حصار و برج‌های متعدد است، دور تا دور قلعه را خندقی فراگرفته است.

در قسمت ورودی، برجی بزرگ که در حال حاضر 11 متر ارتفاع و بیش از 15 متر قطر دارد، باقی مانده است، با وجود صدماتی که به این قلعه وارد آمده هنوز 15 برج آن قابل مشاهده است.

*آسبادهای طبس مسینا دوره قاجار

این مجموعه در داخل شهر طبس مسینا از توابع شهرستان درمیان قرار دارد، شرایط دشوار طبیعی مناطق بیابانی و حاشیه کویر ایران سبب شده تا مردم حاشیه کویر از ابتکار و خلاقیت‌های خود استفاده کرده و با حداکثر بهره‌گیری از عوامل و شرایط طبیعی از جمله بادهای 120 روزه سیستان آن را در اختیار خود آورند.

*مسجد جامع درخش دوره صفوی

مسجد جامع درخش در شهر قهستان (درخش و آسیابان) از توابع شهرستان درمیان قرار دارد، این بنا دارای ایوانی رفیع، دو ایوانچه در دو طرف و یک صحن است، عمده تزئینات بنا شامل رسمی‌بندی و تزئینات چلیچایی است، این مسجد در سال 921 هجری قمری بنا شده است.

*مسجد جامع هندوالان دوره تیموری

این مسجد باشکوهترین بنای تاریخی، مذهبی شهرستان درمیان است، مهمترین عناصر معماری آن سر در ورودی، صحن، گنبدخانه، شبستان ستون‌دار و محراب است، این بنا از نظر تزئینات آجری بسیار متنوع است و دیگر تزئینات شامل فیل‌پوش‌ها، گوشواره‌ها، قاب‌های گچی، رسمی‌بندی محراب‌ها و نحوه آجرچینی گنبدها است.

از دیگر آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به قلعه بورنگ، چنار دوشنگان، حوزه علمیه درمیان، مقبره محمدرضا شریف، منطقه گردشگری درخش و آسیابان، حمام درمیان، خانه عبدالعظیم عظیمی، بافت تاریخی فورگ و بافت تاریخی درمیان اشاره کرد.

--------------------------

گزارش از علی حسنی  

-----------------------------

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول