اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

دانش‌آموزان بدون هیچ برنامه‌ای تعطیل هستند/دلایل نگرانی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وضعیت کنونی طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه مدارس گفت: دانش‌آموزان در حال حاضر بدون هیچ تعریفی، پنج‌شنبه‌ها بیکار هستند و این مسئله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

دانش‌آموزان بدون هیچ برنامه‌ای تعطیل هستند/دلایل نگرانی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نورالله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خیری فارس «توانا» با اشاره به گذشت یک نیم‌سال از اجرای رسمی طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنج‌شنبه اظهار داشت: مجلس ارزیابی منسجم و قطعی این طرح را به پایان سال تحصیلی موکول کرده است، اما در این فاصله زمانی که بازدیدهایی از مدارس حوزه‌های انتخابیه داشته‌ایم، به ندرت دیده‌ایم که فرهنگیان از این طرح ابراز رضایت کنند.

وی افزود: بخشی از فرهنگیان که از اجرای این طرح در دوره دبستان راضی هستند، به جهت این است که اوقاتی از هفته را می‌توانند در اختیار خودشان باشند که البته برای آنها نیاز است، اما فرهنگیانی که در این رابطه ناراضی هستند اصلی‌ترین دلیل خود را اینطور عنوان می‌کنند که روزهای کاری دیگر هفته فشرده شده و بازدهی کار پایین می‌آید.

حیدری ادامه داد: علاوه بر این، با روش فعلی که در حال اجراست، برنامه‌ای برای پُر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان که افزایش یافته است، نداریم؛ در واقع فرهنگیان معتقدند که اگر به جای تعطیلی مطلق پنج‌شنبه‌ها رویکرد جدید و متنوع فرهنگی و تربیتی برای دانش‌آموزان طراحی می‌شد، بسیار بهتر از تعطیلی مطلق بود، اما با روش فعلی فاصله زمانی میان تعلیم و تربیت در روزهای پایانی هفته و در کنار آن، فشردگی ساعت آموزش در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه منجر به اُفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

 

* کاهش زمان آموزش در راهنمایی با محتوای سابق/ فشار بیشتر به معلم و دانش‌آموز

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در رابطه با تعطیلی اختیاری مدارس در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز وضعیت به نوعی شبیه مقطع ابتدایی بوده و همین نکات مطرح است؛ از جمله اینکه در دوره راهنمایی این انتقاد وجود دارد که ساعات آموزش کاهش یافته، اما حجم تعریف‌شده دروس تغییری نکرده است، بنابراین فرصت کمتری در اختیار معلمان است و محتوا نیز همان محتوای سابق است.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله باعث فشار مضاعف به معلم و دانش‌آموز در سایر روزهای هفته می‌شود، این در حالی است که نظام آموزشی در طول هفته باید منعطف و بسیط و نه فشرده باشد.

حیدری در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، اظهار داشت: در مجموع نظر معلمان منتقد و اولیای دانش‌آموزان این نیست که در طول هفته دانش‌آموزان از صبح تا غروب در مدرسه باشند و 2 روز آخر هفته را در خانه؛ بلکه مادامی که محیط بیرون مدرسه مهیا نشده است، محل مراجعه بچه‌ها در اکثر شهرها و روستاها مدرسه است، به همین خاطر باید مدرسه را به کانون آموزش‌های رسمی و غیررسمی تبدیل کنیم.

 

* دانش‌آموزان بدون هیچ برنامه‌ای پنج‌شنبه‌ها را تعطیل هستند/ تهدیدهای این نوع تعطیلات

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر، بسیاری از مناطق سالن ورزشی و کانون‌های فرهنگی ندارند و ما با این وضعیت، مدارس را هم تعطیل می‌کنیم، بنابراین انتظار جامعه برعکس آن چیزی است که آموزش و پرورش الان دارد انجام می‌دهد.

این نماینده مجلس گفت: جامعه می‌گوید هر چقدر آموزش‌های رسمی و غیررسمی در داخل مدارس _ نه صرفاً پشت میز و نیمکت _ بیشتر باشد، برای همه اطمینان‌بخش‌تر خواهد بود، اما الان برعکس آن اتفاق می‌افتد و از وضعیت موجود نظام آموزشی هم یک روز را کم کرده‌ایم.

حیدری تصریح کرد: ما نمی‌گوییم آموزش و پرورش باید بچه‌ها را از صبح تا غروب در مدرسه نگه دارد، بلکه حرف ما این است که اگر برای نوجوانان و جوانان امکانات تفریحی مانند سالن‌های ورزشی و امکانات فرهنگی به اندازه کافی وجود داشت، حتی اشکالی نداشت که آموزش و پرورش 2 روز را در هفته تعطیل ‌کند، اما در حال حاضر چون محیط مدرسه تنها فضایی است که دراختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان است، آموزش و پرورش می‌تواند با هماهنگی سایر ارگان‌ها از این فضا برای بهبود اوقات فراغت استفاده کند.

وی تأکید کرد: با این وضعیت، بچه‌ها بدون هیچ تعریفی پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها و تابستان‌ها بیکار هستند و خانواده‌ها نیز از همین مسئله نگرانند و البته این موضوع می‌تواند به نوعی تهدیدزا نیز باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول