به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شاهین شیرانی ظهر امروز در نخستین جشنواره استانی حاکمیت بالینی در اصفهان اظهار داشت: این مسئله که در عرصه سلامت هر کس آشنا و معرفی در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد کار وی با سرعت و کیفیت بهتر و هزینه کمتر انجام میشود مفهومی نداشته به دلیل اینکه بحث سلامت فرآیندی سفارشی نیست.
وی بیان داشت: در بسیاری از موارد شاهد هستیم که فردی با تماس تلفنی به آشنای خود در عرصه سلامت به هنگام برخورد با یک بیمار، میگوید «هوای بیمار ما را داشته باشید» سوالی که مطرح است اینکه مگر ما هوای حال دیگر بیماران را نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه حذف فرهنگ بیماران سفارشی حوزه سلامت را از چاله مشکلات بیرون میکشاند، تصریح کرد: چه دلیلی دارد که این فرهنگ غلط در بین عامه مردم رخنه کرده و هیچ کسی از اعضای سلامت نیز تاکنون نپرسیده منظورتان از این گفتهها چیست. منشور حقوق بیمار باید به صورت کامل رعایت شود و این منشور با حفظ منشور حقوق کارکنان در حوزه سلامت لازم به اجرا است.
شیرانی با بیان اینکه چرا در بیمارستانها نظرسنجی در ارتباط با خدمات درمانی و بهداشتی از بیماران گرفته نمیشود، اضافه کرد: وقتی با راهاندازی یک سیستم پیام کوتاه و طرح یک سؤال چهار گزینهای به راحتی میتوان به پایش و ارزیابی بیمارستان خود دست یافت، چرا این کار صورت نمیگیرد.
وی با اشاره به اینکه وقتی اعضای حوزه سلامت به طور شبانهروزی به مردم ارائه خدمت میکنند لازم است که این عملکرد از نگاه دریافتکنندگان خدمت مورد پایش قرار گیرد، ادامه داد: هر شکایت برای مسئولان سلامت یک فرصت است تا به اصلاح فرآیند پزشکی دست یابیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی از کارکنان علوم پزشکی وقتی صحبت از شکایت بیماران میشود برخورد نامناسبی از خود نشان میدهند و حتی مقاومت میکنند، گفت: عدهای از این افراد معتقدند همین که درب اتاق کار آنها باز و بر روی صندلی خود نشستهاند این حضور آنها به مفهوم رسیدگی به شکایات بیماران است که در واقع اینگونه نیست.
وی خواستار اصلاح فرآیند نظام نهادینه شکایات شد و بیان داشت: زمانی که به عنوان رئیس بازرسی در یکی از شبکههای بهداشت و درمان کشور فعالیت میکردم بیشترین شکایات از نحوه برخورد پرسنل با بیمار یا همراه بیمار بود و کمتر از عملکرد درمانی شکایت داشتند.
انتهای پیام/خ۲۰