مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در این میان حمل و نقل ریلی با برخورداری از ویژگیهای منحصر به فردی چون مصرف کمتر انرژی، ایمنی بالا، جابهجایی انبوه مسافر و کالا و تاثیرات زیست محیطی مثبت از جایگاه ویژهای برخوردار است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا با گسترش کمی و کیفی شبکه ریلی و خدمات خود در راستای تثبیت جایگاه و افزایش سهم خود در عرصه حمل و نقل گام بردارد که از جمله این گامها میتوان به طرح برقیکردن راه آهن تهران - مشهد اشاره کرد.
وی با بیان اینکه شروع برقیکردن راه آهن تهران - مشهد نشان دهنده عزم جدی مسئولان در توجه جدی به مشهد مقدس و زائران بارگاه رضوی دارد، خاطر نشان کرد: پروژه برقیکردن راه آهن مشهد - تهران اتفاقی جدید و تازه در صنعت ریلی کشور محسوب میشود.
صاحب محمدی افزود: این پروژه با سرمایهگذاری قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیاء(عج) در فاز اول در دو سال با اعتبار 4 هزار و 100 میلیارد تومان به اتمام میرسد.
وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: افزایش سرعت محور تهران - مشهد به 200 کیلومتر در ساعت، کاهش زمان سیر قطار مسافری به شش ساعت، ایجاد ظرفیت جابهجایی مسافر و حمل بار در سال به میزان 20 میلیون مسافر و 5 میلیون تن بار از اهداف این طرح هستند.
به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزایش ظرفیت سنواتی جابهجایی مسافر و حمل بار به میزان 10 درصد از دیگر اهداف پروژه برقیکردن راه آهن تهران - مشهد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه برقیکردن راه آهن مشهد - تهران بزرگترین راه آهن برقی کشور است، اظهار داشت: این پروژه دستاوردهای بسیاری را برای صنعت ریلی کشور دارد.
وی افزود: این پروژه نخستین پروژه با ساختار ساخت، بهرهبرداری و انتقال در صنعت ریلی کشور و بزرگترین سرمایهگذاری در صنعت ریلی توسط بخش خصوصی است و نیز میتوان به عنوان نخستین تجربه واگذاری کامل بهرهبرداری یک محور ریلی به بخش خصوصی در کشور است.
صاحبمحمدی با بیان اینکه با برقیکردن خط آهن، 85 درصد در سوخت صرفهجویی میشود، تصریح کرد: از دیگر مزایای راهآهن برقی میتوان به استفاده از منابع متنوع تولید انرژی، کاهش آلودگی صوتی، کاهش تلفات و صدمات جادهای، نبود نیاز به موتورهای سنگین دیزلی، افزایش بهرهوری ناوگان ریلی، امکان افزایش طول تونل در طراحی مسیرهای ریلی و کاهش تاخیر قطارها اشاره کرد.
انتهای پیام/ش10