اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

33 سال از پیروزی انقلاب گذشت

هنوز کتابی در شأن انقلاب عظیم الهی نوشته نشده است

خبرگزاری فارس: جامع‌شناس و استاد دانشگاه گفت: پس از سی و سه سال از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی رمانی با محوریت انقلاب اسلامی آن‌گونه که شایسته شأن و منزلت این انقلاب عظیم الهی باشد، نوشته نشده است.

هنوز کتابی در شأن انقلاب عظیم الهی نوشته نشده است
اشرف چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: نگرش‎های منفی و مثبتی به پدیده ی جنگ در آثار داستان نویسی وجود دارد که این موضوع مهم سبب شده که در آثار داستان‌نویسان مختلف روایات متفاوتی به جنگ به وجود آید که هر کدام در جایگاه خود قابل توجه است.

وی افزود: ادبیات داستانی مقوله‌ای بی‌نظیر و دلپذیر در عرصه هنر است و به نوعی یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین انواع هنر به حساب می‎آید.

جامع‌شناس و استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: موضوع جنگ و انقلاب اسلامی با ابعاد فراوان خود چشم‌انداز جدیدی پیش‌روی داستان‎نویسان گشوده است که هر گوشه از آن ویژگی‎هایی دارد که می‎تواند دستمایه‌ای برای رمان و داستان‎های کوتاه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید منتظر آثار متفاوتی در داستان‌نویسی پس از انقلاب اسلامی بود، گفت: جنگ پدیده‎ای هدفدار است که سبب نظم و استقلال در آن شده است، در مقوله جنگ هر گاه از علیت و وقایع‌نگاری دور شویم، پای ادبیات به میان کشیده می‎شود.

چگینی ادامه داد: بازار ادبیات جنگ همیشه گرم است، زیرا به قول جامع‌شناسان بزرگ دنیا، جنگ آفریننده تاریخ است و تاریخ با شرح کشمکش‎ها و جنگ آغاز شده و دور از ذهن است که روزی به دور از جنگ سپری شود.

وی با بیان اینکه همه نویسندگانی که جنگ را روایت کرده‎اند از نزدیک شاهد وقایع جنگ نبوده‎اند، گفت: ادبیات داستانی جنگ همیشه یک تم اساسی برای داستان‌نویسان جهان بوده است، به طوری که داستان‎های زیادی وجود دارد که جنگ اگر نه تمام موضوع بلکه بخش عمده اثر داستانی را شامل می‎شود.

جامع‌شناس و استاد دانشگاه اضافه کرد: رمان‎ها و داستان‎های کوتاه بسیاری در زمینه رویدادهای جنگ نوشته شده است، که این مقوله طولانی تا امروز هم‌چنان ادامه دارد و نویسندگان نیز حتی اگر جنگ را از نزدیک لمس نکرده باشند، با شناخت موقعیت‎های جنگ و عوارض و حواشی آن با استفاده از تخیل خویش و با بهره‌گیری از حوادث جنگ به خلق آثار داستانی می‎پردازند.

وی در پایان با بیان اینکه موضوع جنگ هیچ‌گاه از زندگی انسان و از زندگی صاحبان اندیشه و قلم بیرون نمی‎رود، گفت: پس از سی و سه سال از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی رمانی با محوریت انقلاب اسلامی آن‌گونه که شایسته شأن و منزلت این انقلاب عظیم الهی باشد، نوشته نشده است.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول