اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر:

بهسازی عمارت حاج رئیس 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: عملیات بهسازی و بازسازی عمارت حاج رئیس بوشهر هم‌اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بهسازی عمارت حاج رئیس 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، احمد دشتی یکشنبه شب در نشست هیئت امنای بنیاد ایران‌شناسی بوشهر اظهار داشت: وسعت بافت قدیم بوشهر 38 هکتار است و یک‌هزار پلاک نیز در بافت قدیم بوشهر وجود دارد.
وی افزود: در دوره قاجار و پهلوی اول بوشهر را با بافت تاریخی آن می‌شناسند و بیشترین آثار تاریخی در بافت تاریخی بوشهر قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: اغلب بناهای تاریخی بوشهر با حمایت‌های دولت نهم و دهم مرمت شد و اکثر عمارت‌ها و آثاری که ثبت ملی شدند به صورت کامل استحکام‌بخشی شده است.
دشتی گفت: عمارت حاج رئیس نیز با زیربنای 6 هزار مترمربع 110 اتاق دارد و هم‌اکنون بهسازی آن 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: سقف، بدنه، کف این عمارت بازسازی شده و برای استفاده ساختمان اداری اداره کل میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بافت قدیم بوشهر بیان کرد: در بازار قدیم بوشهر 60 باب مغازه بازسازی و به عمارت حاج رئیس متصل شده است و فاز یک بازار نیز با یک‌میلیارد تومان اعتبار بازسازی شده است.
دشتی با بیان اینکه میدان مرکزی بافت قدیم بوشهر با همکاری شهرداری ساماندهی شده است، خاطر نشان کرد: دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز در بافت قدیم بوشهر در حال ساخت است.
وی ادامه داد: 10 هزار مترمربع از اطراف این دانشکده تملک و مرمت شده تا دانشکده معماری احداث شود.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر افزود: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته مرمت بقاع متبرکه و مساجد بافت قدیم است و اکثر بقاع استحکام‌بخشی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بافت قدیم و تاریخی بوشهر در قالب 38 هکتار شامل محله‌های دهدشتی، کوتی، شنبدی و بهبهانی است که مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است.
دشتی افزود: عمارت‌های مهمی از جمله حاج رئیس، بازار قدیم، میدان کوتی، کنسولگری برخی از کشورهای خارجی از جمله انگلیس، پرتغال و عثمانی، اماکن مذهبی و دینی شامل مساجد ملک، شیخ سعدون، کوفه و کلیساهای گریگوری و ظهور در بافت قدیم بوشهر جای گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه مطالعه جامع بافت قدیم و تاریخی بوشهر انجام شده است یادآور شد: برای ایجاد انگیزه و رغبت حضور و ماندگاری ساکنان در بافت قدیم اقدامات خوبی انجام شده است طوری که دانشکده معماری با اعتبار 40 میلیارد ریال با پیشرفت 70 درصدی در دل بافت تاریخی بوشهر در دست ساخت است.
دشتی اظهار داشت: در میدان کوتی به عنوان میدان مرکزی بافت قدیم بوشهر نیز با اعتبار 5 میلیارد ریال کارهای سنگ فرش، پارکینگ، فضای ورزشی، سکوسازی و روشنایی آن توسط میراث فرهنگی انجام شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: بازار قدیم بوشهر نیز که دارای 40 باب مغازه است طرح بازسازی آن با پیشرفت فیزیکی 90 درصد و اعتبار 10 میلیارد ریال در دست اجراست.
وی گفت: برای مرمت و ساماندهی عمارت حاج رئیس با 6 هزار متر مربع زیربنا و 110 اتاق در محله شنبدی بافت قدیم نیز 10 میلیارد ریال هزینه شده است.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول