اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو فارس با معاون صید شیلات گیلان مطرح شد

محبوب: صیادی در زمره مشاغل خاص قرار گیرد / صیادان دغدغه تامین سوخت دارند

خبرگزاری فارس: معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان گفت: دغدغه شرکت‌های تعاونی صیادی پره گیلان تامین سوخت است و اگر این مسئله برطرف نشود قطعاً اعتراض‌هایی را در بر دارد.

محبوب: صیادی در زمره مشاغل خاص قرار گیرد / صیادان دغدغه تامین سوخت دارند
محمد محبوب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت به فعالیت 6 هزار صیاد در 75 شرکت تعاونی صیادی پره در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: 17 شرکت تعاونی صیادی پره در سال‌های گذشته به دلایل از بین رفتن جایگاه صید، فقر مالی و مشکلات داخلی هیئت مدیره با یک‌هزار و 400 نفر تعطیل شدند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی صیادی مذکور از چرخه صید و صیادی خارج شدند، افزود: چهار شرکت تعاونی صیادی پره با حدود 380 صیاد نیز توسط سازمان منطقه آزاد بندر انزلی به دلیل تداخل کاری با احداث موج‌شکن و اسکله از چرخه صید و صیادی خارج شدند و در حال حاضر 54 شرکت تعاونی صیادی در حال فعالیت هستند.

*صیادان مشکل پرداخت حق بیمه دارند

محبوب بحث بیمه را یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های تعاونی صیادی پره عنوان کرد و گفت: طبق قوانین و مقررات از صیادان 27 درصد حق بیمه گرفته می‌شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اشاره به تصویب طرح جامع صید و صیادی در دور دوم سفر هیئت دولت به گیلان، تصریح کرد: کاهش نرخ حق بیمه شرکت‌های تعاونی صیادی پره از 27 درصد به 17 درصد یکی از مصوبات این طرح بوده و مکاتبه‌های بسیاری در این‌باره توسط شیلات استان و سازمان شیلات ایران با مراجع ذی‌ربط صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه مقرر بوده مبالغ مابه‌التفاوت 27 درصد به 17 درصد به حساب سازمان تامین اجتماعی کارسازی شود، اذعان داشت: مابه‌التفاوت حق بیمه صیادان باید از 3 ماهه سوم سال گذشته به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شد اما این امر تا کنون محقق نشده است.

*صیادی در زمره مشاغل خاص قرار گیرد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان خواستار قرار گرفتن شغل صیادی در زمره مشاغل خاص شد و خاطر نشان کرد: شغل صیادان به‌عنوان شغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما به دلیل اینکه صیادان شش ماه از سال کار می‌کنند و فاصله پرداخت حق بیمه دارند، کارشناسان سه‌نفره آن را قبول نمی‌کنند.
وی به مکاتبه‌های انجام شده شیلات گیلان، سازمان شیلات ایران و وزارت جهاد کشاورزی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: تصمیم بر این است که صیادی به عنوان مشاغل خاص در نظر گرفته شود و این موضوع در حال پیگیری است.
محبوب ورود شرکت‌ها، ارگان‌ها و اداره‌های استان و کشور در محدوده صید شرکت‌های تعاونی صیادی پره را یکی دیگر از مشکلات صیادان معرفی کرد و اذعان داشت: این موضوع اشتغال صیادان را به مخاطره می‌اندازد زیرا حدود 100 نفر در یک شرکت تعاونی صیادی پره فعالیت می‌کنند و اشتغال این تعداد برای دولت هزینه بسیاری دارد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با بیان اینکه ارگان‌ها بدون توجه به این موضوع و حتی بدون هماهنگی با ما در محل فعالیت پره‌ها حضور پیدا می‌کنند، یادآور شد: شیلات علیرغم میل باطنی خود به دنبال تعیین تکلیف این موضوع است تا مشکل برطرف شود اما در سطح سازمانی از ما نمی‌پذیرند که یک شرکت تعاونی صیادی در جایگاه بسیار خوب و کارشناسی شده است و صید سالانه مناسب و اقتصادی دارد، تعطیل شود.
وی هزینه تعطیلی یک شرکت تعاونی پره صیادی را 3.5 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: خریداری و از چرخه خارج کردن کارت صیادی، ادوات صید و جایگاه صیادی پر هزینه است و ارگان‌هایی که این معضل را به وجود می‌آورند باید هزینه آن را پرداخت کنند.
محبوب، تعدیل و ساماندهی پره‌های صیادی را از جمله مصوبات طرح جامع صید و صیادی خواند و تصریح کرد: مبلغ 62 میلیون تومان اعتبار در بودجه سال جاری از محل مازاد درآمد فروش نفت و میعانات گازی برای آن در نظر گرفته شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از ابلاغ 10 میلیارد تومان در فاز نخست به خزانه‌داری کل خبر داد و گفت: این مبلغ مربوط به 17 شرکت تعاونی پره صیادی است که از گذشته تعطیل شدند اما هنوز به استان نرسیده است.

*رودخانه‌ها زایشگاه ماهیان هستند

وی با بیان اینکه حفاظت و حراست از رودخانه‌ها طبق قانون به عهده محیط زیست است، تصریح کرد: رودخانه‌ها به‌عنوان زایشگاه ماهیان هستند.
محبوب جامعه صیادی را بهره‌برداران از دریا خواند و ابراز داشت: متولی جامعه صیادی شیلات است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اشاره به اینکه وجود صیادان غیرمجاز و بهره‌برداری بی‌رویه شن و ماسه موجب شده تا رودخانه‌ها ماهیت خود را در چند سال گذشته از دست دهند، خاطر نشان کرد: ساختار اکولوژی رودخانه‌ها در حال حاضر دچار آسیب شده و عملاً امکان حضور ماهیان مولد برای تخم‌ریزی و بازسازی ذخایر در رودخانه‌ها وجود ندارد.
وی خواستار توجه بیشتر محیط زیست به رودخانه‌ها شد و ابراز داشت: امیدواریم محیط زیست مانند گذشته در این‌باره توجه بیشتری داشته باشد.

* تامین سوخت دغدغه شرکت‌های صیادی گیلان است

محبوب تامین سوخت شرکت‌های تعاونی صیادی پره را موضوع جدیدی عنوان کرد که اخیراً اتفاق افتاده است و یادآور شد: به دلیل تغییراتی که در سامانه سوخت ثبت‌نام صیادان صورت گرفته است، عملاً در ماه جاری نتوانستیم سوخت صیادان را برقرار کنیم.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با تاکید بر اینکه صیادان در حال حاضر از محل پس‌انداز خود استفاده می‌کنند، اذعان داشت: اگر روند به این صورت باشد قطعاً اعتراض‌هایی را در بر دارد زیرا تامین سوخت یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی شرکت‌های تعاونی صیادی پره است.
انتهای پیام/ش10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول