اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از واگذاری شهر زیر زمینی "اویی" به سرمایه‎گذار خارجی

سرمایه‎گذار فرنگی به شهر زیرزمینی نوش‌آباد اسباب کشی کرد

خبرگزاری فارس: اویی بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان در نوش‌آباد اصفهان، قرار است با سرمایه 30 میلیارد ریالی یکی از سرمایه‎گذاران خارجی جان بگیرد، این سرمایه‌گذار هم‌چنین در برابر تأمین هزینه کشف و حفاری، حق استفاده از این اثر باستانی را تا چند سال آتی به‌دست می‌گیرد.

سرمایه‎گذار فرنگی به شهر زیرزمینی نوش‌آباد اسباب کشی کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان،شهری در همین حوالی که وقتی به نزدیکی آن می‎رسی باید چند متری از سطح زمین فاصله بگیری و 46 پله را به زیرزمین طی کنی، این شهر "اویی" نام دارد.
حالا وارد این شهر شدی تمام دیواره‎های این شهر با تو از گذشته‎های دور از تاریخ می‎گویند، جلوتر که می‎روی به دالان‌های تو در تویی می‎رسی که به هم ارتباط دارند، شهری که تاکنون تنها 150 متر از آن کشف شده است.
باستان‎شناسان پیش‎بینی کرده‎اند که این شهر هزاران کیلومتر وسعت دارد که البته زیر خاک مدفون است و مثل تمام آثار باستانی که قرار است کشف بشود و یا بازسازی شوند نیازمند اعتبارات و توجه است، تا بتواند از دل خاک بیرون بیاید.
مهندسان و دانشمندان ما طی سالیان دراز با انجام مطالعات فراوان و هم‌چنین با مشاهده  آمار رو به رشد جمعیت و کمبود فضا توانستند از حداکثر محیط استفاده کنند و ساختمان‎ها، پل‎ها، خیابان‎ها، بازارها، پاساژها و هزاران فضا و یا حتی وسائل چند طبقه بسازند، اما غافل از آنکه دانشمندان ایرانی در قرن‎های گذشته شهری چند طبقه‎ای را بنا کردند که می‎توان گفت در جهان مثال‌زدنی است.شهر زیرزمینی اویی نوش آباد که در فاصله 200 کیلومتری اصفهان در نزدیکی تپه باستانی سیلک قرار دارد.
شهر زیرزمینی نوش آباد در زیربافت قدیمی شهر نوش آباد به‌صورت دستکند ایجاد شده و قدمت آن به قبل از اسلام باز می‎گردد و در دوره‎های مختلف تاریخی کاربرد نظامی و دفاعی داشته است.
این شهر تاریخی از عمق چهار متری تا عمق 18متری زمین با فضاهای متعددی با کاربری اطاق، راهرو، چاه‎ها و کانال‎های زیادی کنده شده است.
در بروشورهایی که در اختیار بازدیدکنندگان این شهر زیرزمینی قرار گرفته می‎شود، نوشته شده که برخی مردم برای ورود اضطراری به این شهر، چاهی حفر کرده و بر روی آن تنوری ساخته‎اند و انتهای تنور که در دهانه چاه قرار گرفته را با تابه گلی مسدود و روی تابه را خاکستر می‎ریخته‌اند و افراد از داخل تنور وارد شهر زیرزمینی شده و دوباره انتهای تنور را می‎بستند تا هیچ اثری از ورودی به اویی‎ها معلوم نشود.
هم‌چنین برای روشنایی این شهر در 20 سانتی‌متری زیر سقف و به فاصله یک متر در تمام بدنه اطاق‎ها حفره‎هایی برای قرار دادن چراغ‎هایی پیه‎سوز به منظور تأمین روشنایی فضاها وجود دارد.
در طول مسیر چاهک‎هایی با ارتفاع سه تا پنج متر وجود دارد که راه ارتباطی به طبقات بعدی است و به‌گونه‎ای حفاری شده که هر کس قصد ورود به فضاها را دارد ناگزیر باید از پایین به بالا حرکت کند، که قدرت دفاعی افراد مهاجم را به صفر می‎رساند و تسلط کافی را برای مقابله با دشمن فراهم می‎کند. 
 
*اویی بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان است
 یک پژوهشگر میراث باستانی در مورد ویژگی‎های شگفت‎انگیز این شهر اظهار داشت: برخی ورودی‎های شهر زیرزمینی به طبقه سوم ختم می‎شود که اگر مهاجم به آن وارد می‎شد، باید از پایین به بالا حرکت کرده و به آن وارد شود که در این صورت به‌وسیله سنگ پرانی از طبقه دوم مورد حمله قرار می‎گرفت.
سیدمحمد علوی با بیان این مطلب که تاریکی نسبی فضا و عدم دید کافی امکان سقوط مهاجمان را در گودال‎ها فراهم و راه‎های پیچ در پیچ و زاویه‌دار نیز امکان سرگردانی و غافلگیری بیگانه را تشدید می‎کرده است، افزود: یکی از شگفتی‌های شهر زیرزمینی نوش‌آباد سیستم تهویه و تنفس در آن است که با آنکه این مجموعه تو در تو است ولی از طریق کانال‌هایی که به سطح زمین مرتبط بوده، هوای این مجموعه تامین می‎شود.
 
*یک شرکت خصوصی خارجی برای به‌دست گرفتن شهر زیرزمینی 30 میلیارد ریال پیشنهاد داده است
 این تنها بخشی از ویژگی‎های منحصر به فرد این شهر است که بیان شد، اما نمی‎دانیم آثار باستانی ما باید دارای چه خصوصیاتی باشند که مورد توجه مسئولان قرار گیرند.
امیدوار بودیم مسئولان ما برای از زیرخاک بیرون کشیدن این شهر تاریخی همتی دوچندان داشته‌باشند، اما مثل اینکه تأمین اعتبارات برای حفاری و کشف از عهده مسئولان ما برنیامده و آنها را دست به دامان سرمایه‎گذاران خارجی کرده است.
به گفته شهردار نوش آباد این سرمایه‎گذار فرنگی برای به‌دست گرفتن این شهر زیرزمینی مبلغ 30 میلیارد ریال را پیشنهاد داده است و برای قرارداد بستن روزشماری می‎کند.
محمد خاکسار اظهار داشت: شهر زیرزمینی نوش آباد که بیش از چهار کیلومتر وسعت دارد، در طی هفت سال گذشته، فقط 150 متر آن کشف و شناسایی شده و دلیل روند کند حفاری، کمبود اعتبارات بخش دولتی و سازمان میراث‌فرهنگی بوده است.
وی بهره‎برداری کامل از این مجموعه به‌عنوان یک اثر جهانی را نیازمند مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: با انعقاد تفاهم‎نامه واگذاری مدیریت شهر زیرزمینی به شهرداری نوش‌آباد، توسط سازمان میراث‌فرهنگی، با جذب سرمایه بخش خصوصی عملیات لایروبی و راه‌یابی به این مجموعه تاریخی در مدت یک سال به پایان می‎رسد.
شهردار نوش‌آباد اضافه کرد: به منظور سرعت یافتن در کشف و شناسایی این مجموعه باستانی به‌عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان، موافقت سازمان میراث فرهنگی اصفهان با امضای این تفاهم‌نامه لازم است.
با این حال جای شکرش باقی است که شهر زیرزمینی اویی در نوش‌آباد قابل جابه‌جایی نیست و گرنه معلوم نبود چه بلایی سر آن می‎آمد.
ما که خود نتوانستیم اما امیدواریم این سرمایه‎گذار خارجی بتواند در جهت نگهداری از این بنای باستانی تمام تلاش خود را بکار بگیرد.
محسن مصلحی که به تازگی سرپرستی میراث‌فرهنگی اصفهان را برعهده گرفته است، هنوز پاسخگوی این امر نبوده است.
انتهای پیام/خ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول