اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله کعبی ـ 2:

پیروی از ولایت فقیه راهکار خروج از فتنه است

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مراجعه به مجتهدین جامع‌الشرایط و در مسائل سیاسی مراجعه به ولایت ‌فقیه، راهکار اساسی خروج از فتنه در عصر غیبت محسوب می‌شود.

پیروی از ولایت فقیه راهکار خروج از فتنه است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عباس کعبی در نشست «بررسی ابعاد ارتباطی بصیرت و جامعه مهدوی» که در محل خبرگزاری آینده روشن برگزار شد، اظهار کرد: شناخت جریان‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی فعال یکی از معیارهای بصیرت ‌افزایی در عصر غیبت است.
وی افزود: باید پرچم‌‌داران هر جریان به درستی مشخص شوند زیرا اطلاع نداشتن از پشت پرده هر جریان موجب سقوط خواهد شد و این مسئله در فتنه 88 نیز دیده شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر شناخت قوانین تحولات اجتماعی به عنوان یکی دیگر از عناصر بصیرت‌افزایی گفت: توصیه امیرمومنان به فرزندانش در زمینه مطالعه تاریخ گذشتگان نیز بر همین مبنا بوده است.
وی تصریح کرد: شناخت جریان‌‌های معاصر انقلاب موجب فهم بیشتر تاریخ صدر اسلام می‌شود و این مسئله نیز شناخت بهتری از جریان‌های حاضر را ممکن می‌سازد.
‌کعبی با اشاره به ضرورت شناخت لغزشگاه‌های فکری و عملی به منظور نجات از فتنه در عصر غیبت افزود: به تعبیر قرآن کریم، افرادی که در جنگ احد به دستور پیامبر عمل نکرده و موجب سقوط خود شدند، کسانی بودند که زندگی گذشته آنها سبب لغزش در هنگام جنگ شد.
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: نخستین راه برای فرار از جایگاه‌های لغزش فکری و عملی، پرهیز از هرگونه تکیه بر حدس و گمان و تاثیرپذیری زودهنگام است اما در شرایط کنونی، برخی رسانه‌ها دست به چنین اقداماتی زده و گروهی را مورد تاثیر خود قرار می‌دهند.
وی با تاکید بر دسته‌بندی و تنظیم اخبار از سوی مجموعه‌ای مطمئن گفت: دروازه‌بانی صحیح خبر، امری است که باید مورد توجه جدی رسانه‌ها قرار گیرد.
‌کعبی افزود: امیال و هواهای نفسانی یکی دیگر از عوامل لغزش هستند زیرا عده‌ای که در طرفداری از یک فکر تعصب دارند به جای متعهد شدن به حقیقت، به احزاب و جریان‌‌ها متعهد می‌شوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شتاب‌زدگی را یکی دیگر از عوامل لغزش دانست و تصریح کرد: اظهار نظر در مورد افراد و جریان‌ها باید مستند باشد زیرا شتاب‌‌زدگی در تصدیق و انکار سریع، هر دو سبب سقوط خواهند شد.
وی ادامه داد: گذشته‌‌نگری و تابعیت از فرهنگ بومی و سنتی نیز موجب سقوط در فتنه‌هاست به دلیل اینکه برخی ضمن اینکه خود در گذشته زندگی می‌کنند، نسبت به حال و آینده نیز بر مبنای گذشته‌های خود رفتار دارند در حالی که باید به وسیله تحولات جدید نسبت به اصلاح گذشته‌ها اقدام کرد.
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از مشکلات اجتماعی بزرگ بسیاری از کشورهای منطقه در عرصه بیداری اسلامی، بحث قبیله‌گرایی و سنت‌گرایی است، گفت: در فتنه 88 نیز برخی افراد بر اساس گذشته خود مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفتند در حالی که توجه به حال حاضر آنها ضروری است.
وی با اشاره به ‌مطلق‌‌گرایی و فردگرایی به عنوان دیگر عوامل سقوط در فتنه افزود: عملکرد افراد بر اساس تعصب، تکبر و جهل بدون تجزیه و تحلیل، مطلق‌گرایی نامیده می‌شود و موجب می‌شود که شخص اهل انتخاب و تصمیم‌گیری نباشد.
‌کعبی خاطر نشان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از ویژگی‌‌های فتنه، غبارآلود بودن آن است بنابراین باید افرادی برای تبیین صحیح مسائل وجود داشته باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از راه‌‌های استیلای شیطان را آمیختگی حق و باطل دانست و گفت: برای تفکیک حق از باطل، داشتن بصیرت ضروری است.
وی در ادامه به عوامل دیگر سقوط در فتنه‌ها اشاره کرد و گفت: قشری‌‌گرایی نیز یکی دیگر از محورهای لغزش است ضمن اینکه تعلق به مظاهر دنیایی مانند اموال و اولاد نیز می‌تواند این مسائل را به وجود آورد بنابراین تقوا یکی از راه‌های نجات از فتنه‌هاست.
معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه بر مسئله توجه به حجت شرعی در عصر غیبت تاکید کرد و افزود: مراجعه به مجتهدین جامع‌‌الشرایط و در مسائل سیاسی، مراجعه به ولایت ‌فقیه، راهکار اساسی خروج از فتنه در عصر غیبت محسوب می‌شود.
وی با اشاره به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواستار شرکت در این انتخابات همراه با بصیرت شد و گفت: مجلس در نظام اسلامی نقش بسیار مهمی در زندگی مردم و حرکت کشور به سوی عدالت گستری دارد به همین دلیل شرکت در انتخابات این نهاد ارزشمند باید همراه با آگاهی و تصمیم صحیح صورت گیرد.
‌کعبی تاکید کرد: در امر انتخاب نمایندگان مجلس باید از هرگونه تعصب و رای بر اساس تعصبات قومی و صنفی خودداری کرد زیرا مجلس شورای اسلامی باید عصاره‌ای از فضائل ملتی باشد که حماسه 9 دی را به وجود آوردند.
انتهای پیام/ج10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول