اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان:

انقلاب اسلامی ایران‌ بنیادهای فکری جدیدی در مقابل دید دنیا قرار می‌دهد

خبرگزاری فارس: استاندار اصفهان گفت: انقلاب اسلامی ایران‌ بنیادهای فکری جدیدی در مقابل دید دنیا قرار می‌دهد.

انقلاب اسلامی ایران‌ بنیادهای فکری جدیدی در مقابل دید دنیا قرار می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکراصفهانی ظهر امروز در همایش ملی بیداری اسلامی و نقش دانشگاه‌ها در آن با بیان اینکه انقلاب‌های جدید در منطقه پدیده‌ای نوین سیاسی و اجتماعی در قرن حاضر محسوب می‌شود که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است، اظهار داشت: اهمیت پرداختن به موضوع جنبش اسلامی تنها محدود به این دوره تاریخ نمی‌شود و از زمانی که با پدیده انقلاب‌ها روبه‌رو بوده‌ایم این موضوع مدنظر اندیشمندان بوده است.
وی افزود: با ورود به قرن 20 پدیده نهضت و رستاخیز اسلامی در بسیاری از نقاط جهان اتفاق افتاده است که پرداختن به آن مدنظر سیاسیون و افرادی که در حوزه مسائل دیپلماتیک و اجتماعی بوده‌اند هست.
استاندار اصفهان تاکید کرد: شناسایی مؤلفه‌های حاکم بر این پدیده جدید از ضرورت‌های تاریخی ما است.
وی با اشاره به اینکه نهضت جنبش اسلامی مردم مربوط به مقطعی از تاریخ است که جهان اسلام خودش را در رویارویی با جریان مدرنیته دید، ادامه داد: دنیای اسلام با پیچیدگی‌هایی همراه شد که در واکنش با آن پیچیدگی‌ها نهضت اسلام خودش را نشان داد.
ذاکر اصفهانی یادآور شد: جهانی که دوره درخشانی را در حوزه تمدن انسانی و اسلامی تشکیل داده بود با شگردهای جدید پا به عرصه وجود گذاشت و از سویی نگاه استیلایی غرب در ساحت فکر و عمل حاکم بود.
وی ادامه داد: در ارتباط با حاکمیت استیلایی دنیای غرب گفته‌های زیادی وجود دارد که به وضوح می‌توان آن را در کتاب غرب‌شناسان این دوره مشاهده کرد.
استاندار اصفهان افزود: در گفتمان استیلای غرب محور عدم استقلال جهان اسلام و دنیای شرق از دنیای غرب بود و بر اساس این نظریه شرقی‌ها تسلیم غربی‌ها بودند.
وی یادآور شد: در جریان جنگ‌هایی که بر اثر جهان‌گشایی غرب اتفاق افتاد نیز روز به روز تسلیم ایرانی‌ها را مشاهده می‌کنیم.
ذاکر اصفهانی با اشاره به اینکه در مقابل این نگاه استیلایی واکنش‌هایی از سوی جهان اسلام صورت گرفت که همه آنها یکسان نبود، گفت: برخی از این واکنش‌ها سیاسی بود و برخی جنبه فکری داشت.
وی ادامه داد: نهضت‌های فکری از سوی افرادی همچون محمد عبدو و کواکبی در دنیای اسلام و در کشورهای شاخ آفریقا، مصر، و شبه قاره هند دیده می‌شود که در برابر استبداد داخلی و مقابله با استعمار خارجی مبارزه می‌کردند، اما همین تکنیک دنیای غرب و فشارهایی که غربی‌ها وارد می‌کردند سبب شد تا بسیاری از فرهیختگان در مواجهه با آن مرعوب شده و تسلیم ایدئولوژی غرب شوند.
استاندار اصفهان گفت: هجمه که از سوی ارنست رنان به سید جمال اسد آبادی وارد می‌شد نمونه‌هایی از آنها بود، چرا که سید جمال می‌خواست به مردم بفهماند که عدم توجه به اسلام نتیجه پس رفت دنیاست.
‌وی با بیان اینکه طبقه‌بندی در راستای واکنش به مدرنیته در جهان اسلام به چهار دوره تاریخی تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: واکنش ارتجاعی و قشری به مقوله استعمار و موضوعاتی که در اندیشه‌های محمد عبدالوهاب مشاهده می‌کنید هرگونه رشد و پویایی را در عرصه اقتصادی و علمی بر نمی‌تابد، دومین طبقه‌بندی دوره‌های تاریخی در باب این موضوع واکنش تجدیدی و مهم بود که با سازوکارهای مدرن به مقابله با مدرنیته رفت و بعدها در بسیاری از نوشته‌های متجددان ما در 150سال پیش ظهور و بروز کرد.   
ذاکر اصفهانی ادامه داد: رویکرد نیمه تجددی و نیمه احیایی سومین مقطع این تاریخ بود که بر اساس این تفکر آراء و اندیشه‌های دینی ریشه در اندیشه‌های غرب داشت و دین را به محک تجربه‌های غرب می‌برد.
وی اضافه کرد: چهارمین دوره در واکنش مدرنیته در جهان اسلام اندیشه احیایی از خلوص ایدئولوژیک است که به تفکرات مدرن و جریان قشری سلفی و بازگشت به اصول اولیه اسلام و احیای هویت اسلامی بود.
وی افزود: اوج این واکنش‌ها را می‌توان در مصر و کشورهای آفریقایی در انقلاب 1952 و نظریه‌های جمال عبدالناصر مشاهده کرد که به موازات آن پدیده ناسیونالیسم عربی و تفکر قوم‌گرایانه و سوسیالیسم احزاب در بلادهای اسلامی شکل می‌گیرد.
ذاکر اصفهانی بیان داشت: در این دوره امیدی در دل مسلمانان ایجاد می‌شود اما جنگ جهانی 1967 این امید را ناامید می‌کند و رعب دنیای اسلام با شکست اعراب از رژیم صهیونیستی به وجود می‌آید و دیکتاتوری، سرخوردگی‌ها و اعمال فشار قدرت‌های بزرگ زمینه ضعف و انحطاط جهان اسلام را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه با وقوع انقلاب اسلامی در ایران شرایط وارد مرحله جدیدی می‌شود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران فضای جدیدی را با بنیادهای فکری خودش در مقابل دید دنیا قرار می‌دهد و انقلاب تأثیرات خودش را در بلاد مختلف و کشورهای دنیا می‌گذارد.
استاندار اصفهان تاکید کرد: انقلاب اسلامی به عنوان پدیده‌ای جذاب خودش را به دنیا معرفی می‌کند و این شناخت تا جایی پیش می‌رود که اکنون ظهور جریان نوپای اسلامی را تحت تأثیر الهامات این انقلاب می‌توان مشاهده کرد.
وی افزود: الگوگیری از انقلاب اسلامی جریانات التقاطی که از یک سو ریشه در اسلام و از سوی دیگر آراء لیبرالیسم و مارکسیسم را ترویج می‌کردند را کم‌رنگ کرده است و دیگر خبری از هیمنه لیبرال دموکراسی، وهابیت و اندیشه سلفی نیست.
ذاکر اصفهانی با بیان اینکه دنیای غرب به راحتی میدان دست کسی نمی‌دهد، تصریح کرد: تلاش‌های ترکیه برای پذیرفتن نظام سکولار اشتباه است و دولت ترکیه باید به هویت خود واقف باشد چرا که روزی مسلمانان این کشور با اتکا به جوهره اسلام کار دست دولتشان می‌دهند و کما اینکه آینده دنیا آینده اسلام است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول