اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

بیش از ۴ میلیون نفر در راهپیمایی ۹ دی تهران حضور داشتند

نائینی: ارزش راهبردی حماسه 9 دی از فتح خرمشهر بیشتر است

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی گفت که ارزش راهبردی حماسه 9 دی از فتح خرمشهر بیشتر است.

نائینی: ارزش راهبردی حماسه 9 دی از فتح خرمشهر بیشتر است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد علی نائینی رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت حماسه ۹ دی، طی سخنانی دز مرکز تحقیقات وزارت کشور اظهار داشت: در تاریخ انقلاب اسلامی روزهای تعیین کننده فراوان وجود دارد و انقلاب اسلامی ما روزهای ماندگار فراوانی داشته است.

وی این سؤال را مطرح کرد که چه مسئله‌ای سبب متمایز شدن حماسه 9 دی در تاریخ انقلاب اسلامی شده و چرا رهبر انقلاب بر ماندگاری و بزرگداشت این روز تأکید دارند و افزود: حرکت‌هایی مثل حرکت 19 دی در قم و 23 تیر 1378 حماسه‌های بزرگ و عظیم مردمی هستند؛ همچنین حماسه‌هایی مانند 22 بهمن 57 و عاشورای سال 57 و قله‌های فراوانی که در طول 8 سال دفاع مقدس داشتیم همه آنها روزهای مهم و تعیین‌کننده در تاریخ انقلاب اسلامی ما هستند.

نائینی ادامه داد: در 9 دی عناصر و ویژگی‌هایی نهفته است که باعث شد این حرکت در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شود که این شرایط و ویژگی‌ها هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی قابل بررسی است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی گفت: مقام معظم رهبری نگاه به مدیریت آینده انقلاب دارند؛ بر این اساس از ما هم انتظار دارند که برای حرکت آینده انقلاب از حماسه 9 دی، راهبرد و دکترین و اصول و قواعدی را استخراج کنیم.

وی با ذکر این مسئله که در حماسه 9 دی عناصری وجود داشت که برای حل مسائل آینده انقلاب راهگشا است؛ اظهار داشت: باید مسائل مربوط به حماسه 9 دی تبیین و کشف شود و مسئولین باید ابعاد مختلف آن را آشکار کنند.

*حرکت 9دی حرکتی برخواسته از اراده الهی بود

نائینی خاطرنشان کرد: حرکت 9 دی حرکتی برخواسته از اراده الهی، ایمان مردم، بصیرت، شناخت مردم و تشخیص درست آنها و همچنین اقدام به موقع و در کل یک حرکت کاملا عاشورایی و متأثر از عشق به کربلا و امام حسین (ع) بود و در لحظه‌ای اتفاق افتاد که انقلاب هم به آن نیاز داشت.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی با بیان اینکه 9 دی تاریخی را ایجاد کرد تا یک روند اصلاح شود،گفت: 9 دی در شرایطی رقم خورد که اساس انقلاب، شعارها و شخص حضرت امام، جایگاه رهبری و پایه‌های اصلی قدرت نظام به چالش کشیده شد و جمهوریت نظام بعد از یک حماسه بی‌نظیر و در جریان انتخاباتی با حضور 86 درصد مردم زیر سؤال رفت و یک فتنه بسیار پیچیده در بستر جنگ نرم که برآیند تجارب دشمن و تمام شیوه‌های مختلف آنها بود به صورت بسیار پیچیده شکل گرفت.

وی گفت: در جریان فتنه از نخبگان کشور انتظار می‌رفت به جامعه آگاهی و بصیرت دهند و با فتنه مقابله کنند و به آشکارسازی ابعاد فتنه بپردازند و از مواضع مقام معظم رهبری حمایت کنند و خط بصیرت و روشنگری را در جامعه به جریان بیندازند که این اتفاق نیفتاد و مشخص شد که در برخی از نخبگان ما دشمن نفوذ دارد و همچنین مشخص شد که نخبگان ما تحلیل درستی ندارند و با تحلیل‌های غلط و ناکافی در موضع اشتباهی قرار گرفته‌اند و یا اینکه سکوت کرده‌اند.

*برخی خواص با سکوت خود با جریان فتنه همراهی کردند

نائنی با ذکر این مسئله که برخی خواص با سکوت خود با جریان فتنه همراهی کردند، اضافه کرد: برخی دیگر از خواص هم در خط انقلاب و در صراط مستقیم از همان روزهای اول فتنه و از تاریخ 23 خرداد 88 از مواضع مقام معظم رهبری حمایت کردند و فتنه را محکوم کردند و به جامعه بصیرت دادند و همچنین بسترهای لازم را برای خلق حماسه بزرگ 9 دی فراهم کردند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی ادامه داد: از ابتدای انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری حرکت‌های مردمی فراوانی داشته‌ایم و همه این حرکت‌های مردمی هم در طول انقلاب نقش‌آفرین بوده‌اند و منبع اصلی قدرت نظام به حساب آمده‌اند، اما یکی از آن حرکت‌های بارز حماسه 9 دی است.

وی با ذکر این مسئله که برخی افراد و رسانه‌های غربی حماسه 9 دی را با حرکت‌های اول انقلاب مقایسه کرده‌اند و برخی هم اعتراف کردند که در 20 سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است؛خاطر نشان کرد: در سفر به کرمانشاه رهبر انقلاب فرمودند که رسانه‌های غربی اعتراف کردند که این حرکت فقط با تشییع جنازه حضرت امام خمینی (ره) قابل مقایسه بود؛ هم به لحاظ کمی این حرکت با هیچ حرکتی قابل مقایسه نیست و هم به لحاظ کیفی نباید این حرکت را با حرکات دیگر مقایسه کرد چرا که در این حرکت یک احساس و روح و درون‌مایه وجود داشت.

نائینی اظهار داشت: یک تفاوت بین 9 دی و روزهای دیگر مثل 22 بهمن و روز قدس وجود دارد و آن تفاوت این است که سایر راهپیمایی‌ها یک راهپیمایی برنامه‌ریزی شده است که معمولا دستگاه‌ها با وظایف روشن و تعیین شده و از چند روز قبل برنامه‌ریزی می‌کنند اما 9 دی اینگونه نبود؛ در یک روز غیر تعطیل و در ساعتی که معمولا ساعت استراحت خیلی از افراد است و با یک فرصت بسیار کم و در فاصله 2 - 3 روزه بعد از آن حادثه فضاحت بار فتنه‌گران در روز عاشورا این اقیانوس عظیم ملت در سراسر کشور حرکتشان را شروع کردند.

*تقریبا همه تهرانی‌هایی که در انتخابات شرکت کردند در 9 دی هم بودند

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: جمعیتی که در روز 9 دی حضور پیدا کردند برای اعتراض و مقابله و همچنین اثبات حضور در صحنه آمده بودند؛ این سیل خروشان برای همه پیام داشت و این حرکت را باید یک حرکت کاملا اعتراضی و عاشورایی دانست.

نائینی گفت: حرکت مردم در 9 دی در مساجد به جریان افتاد و هیئت‌های عزاداری کانون اصلی آن بودند و در کل باید گفت که این حرکت، حرکتی کاملا متفاوت بود.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی اظهار داشت: در تهران همه افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد شرکت کردند تقریبا در 9 دی هم حضور داشتند؛ کارشناسانی که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با روش‌های علمی جمعیت را برآورد می‌کردند حداقل جمعیت در 9 دی را 4 میلیون تا 4 میلیون و 700 نفر برآورد کردند و این حضور در حالی بود که آقای احمدی‌نژاد در انتخابات یک میلیون و 800 هزار نفر رأی داشت بنابراین باید گفت که همه آمده بودند البته نه برای دفاع از شخص و یا یک شعار خاص بلکه همه آمدند تا از خط کلی حرکت نظام و رهبری دفاع کنند.

*فتنه 88 باور به وجود جنگ نرم را در نخبگان تقویت کرد

وی افزود: همه در 9 دی آمده بودند تا از ارزش‌های اسلامی و ارزش‌های عاشورا و آرمان‌های کربلا و عاشورا و همچنین مقابله با هتک حرمت‌هایی که شده بود دفاع کنند.

نائینی با بیان اینکه صحنه فتنه به تدریج برای ملت ما آشکار شد و در این زمان بود که مردم به میدان آمدند؛اظهار داشت: حرکت مردم در 9 دی در واقع پاسخی به تمام رفتارهای جریان فتنه و رویکردهای آنها بود؛ ولی حادثه عاشورا کاملا جریان فتنه را آشکار و ضمیر سران فتنه را برای همه نمایان ساخت.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی با بیان اینکه حماسه 9 دی آثار و برکات فراوانی برای ملت داشت؛گفت: در جریان جنگ تحرکات فراوانی از سوی دشمن صورت گرفت و در شرایطی این جنگ به جمهوری اسلامی تحمیل شد که آمادگی در کشور وجود نداشت و طرحی برای مقابله با دشمن خارجی نبود ولی شاهد تهاجم همه جانبه دشمن خارجی بودیم و از سویی دیگر شاهد فرماندهی بنی‌صدر به عنوان فرماندهی کل قوا بودیم و در چنین شرایطی بود که جنگ به ما تحمیل شد.

وی ادامه داد: در زمان جنگ امام خمینی (ره) از همه شرایط بهره گرفت و تهدید جنگ برای ما به یک فرصت تبدیل شد که طی آن برکات فراوانی نیز برای کشور به بار آمد و به تعبیر امام خمینی (ره) انقلاب با جنگ تحمیلی صادر شد و به عنوان یک الگو در بیداری اسلامی به کار گرفته شد.

نائینی اظهار داشت: فتنه 88 باور وجود جنگ نرم و همچنین وجود فتنه‌های پیچیده و طراحی‌های چند لایه و پیچیده را در نخبگان و مسئولان کشورمان تقویت کرد و این باور را ایجاد کرد که دشمن برای مقابله با نظام به تعبیر رهبر انقلاب هر روز از روش‌های پیچیده‌تری استفاده می‌کند.

*ارزش راهبردی حماسه 9 دی از فتح خرمشهر بیشتر است

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی افزود: در فتنه 88 دشمن از همه تجارب قبلی و سرمایه‌هایش بهره گرفت و هر چه که داشت را به میدان آورد و پیچیده‌ترین مدل مقابله را استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ارزش راهبردی حماسه 9 دی به این است که در یک فضای غبارآلود و ابهام‌آمیز و در جنگ نرم این حماسه بزرگ به جریان افتاد و از این جهت می‌توان گفت که حماسه 9 دی ارزش راهبردی و استراتژیکش از حتی قله‌های برجسته ما در دوران دفاع مقدس مثل فتح خرمشهر بیشتر است؛ چرا که آن حماسه‌ها در جنگ نظامی به جریان افتاد و مردم در جنگ نظامی هم راحت برانگیخته می‌شوند؛ دشمن وقتی آرایش نظامی می‌گیرد و حذف فیزیکی می‌کند و نقطه‌ای را به تصرف درمی‌آورد همه برانگیخته می‌شوند اما در فضای غبارآلود و جنگ نرم و در جنگ سیاسی و فرهنگی پیچیده آن هم با لشکرکشی از درون و با استفاده از همه ظرفیت‌های درونی تشخیص بسیار مشکل است و حرکتی که ملت ایران انجام داد در این فضا بود و از همین جهت است که 9دی ارزش راهبردی و استراتژیک دارد.

*اسناد محکمی برای دخالت غربی‌ها در فتنه وجود دارد

نائینی با بیان اینکه غربی‌ها برای فتنه 88 کار کرده بودند؛ ادامه داد: هم سرویس‌های جاسوسی غرب و هم کانون‌های فکری و مراکز تصمیم‌ساز غرب و قرارگاه‌های جنگ نرم آنها و نیز خود دولت‌های غربی به همراه دفاتر ویژه و سفارتخانه‌هایشان اقداماتی را در فتنه انجام دادند که اسناد کاملا محکمی در این زمینه وجود دارد که بدون خدشه است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی اظهار داشت: در حال حاضر 1200 کانون تفکر در جهان وجود دارد که حدود 800 تا از این کانون‌ها در حوزه جنگ نرم فعال هستند؛ این کانون‌ها روش‌های مختلف مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران را فرموله می‌کنند و بر روی این مسائل کار می‌کنند که چگونه روی فرصت‌های مختلف نظام از جمله فرصت‌های انتخاباتی تأثیر بگذارند و چگونه فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کنند و کارهای تئوریک هم در این زمینه انجام می‌دهند.

نائینی افزود: از انتخابات سال 88 تاکنون بیش از 5 هزار صفحه سند در پاسخ به این سوال وجود دارد که چگونه روی انتخابات آینده تأثیر بگذارند.

*رفت‌وآمد برخی نخبگان با دفاتر ویژه غربی‌ها

وی ادامه داد: بخش زیادی از کانون‌های فکری ذکر شده به چگونگی مبارزه با ایران اختصاص دارد و ده‌ها گزینه و راهبرد و شیوه مقابله را تئوریزه کرده‌اند و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند و عمدتا این طیف بر روی راهبرد فروپاشی تفکر می‌کنند.

وی گفت: یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی در کتاب قدرت نرمش می‌گوید که آمریکا قدرت اقتصادی و نظامی دارد و مشکل آمریکا قدرت نرم است؛ قدرت نرم به معنای این است که مابه گونه‌ای مسائل را طراحی کنیم که نخبگان و مردم کشور آن کاری که ما می‌خواهیم از درون انجام دهند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی اظهار داشت: در فتنه 88 هم محافل دانشگاهی و آکادمیک و هم کانون‌های فکری و هم دفاتر ویژه آمریکا و هم سفارتخانه‌های غربی نقش بسیار تعیین ‌کننده داشتند و در دو دهه هم در این زمینه کار کرده بودند؛ حداقل 8 دفتر ویژه در دبی، باکو، سلیمانیه، آمستردام، لندن، واشنگتن برای ارتباط‌گیری، هماهنگ‌سازی، آموزش و تجهیز در یک فاصله تقریبا 20 ساله فعال بودند و به خصوص در سالهای 71 تا 88 فعالیت انجام می‌دادند.

نائینی افزود: برخی از این دفاتر زیر نظر سازمان سیا و برخی دیگر زیر نظر پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کردند؛ این عده یک دفتر ویژه هم در دبی داشتند که این دفتر زیر نظر معاون اول رئیس جمهور آمریکا فعال بود و افرادی از ایران می‌رفتند و در آنجا آموزش می‌دیدند و ارتباط شبکه‌ای با این افراد برقرار می‌کردند که سرشاخه‌هایی هم داشتند و با نخبگان در داخل کشور ارتباط می‌گرفتند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی خاطرنشان کرد: برخی نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مثل هنرمندان و اساتید دانشگاه، پزشکان و روزنامه‌نگاران و مهندسین و صنعتگران و فعالین سیاسی و احزاب که تعدادشان هم کم نبود به دفاتر ویژه رفت و آمد داشتند و در آنجا حضور پیدا می‌کردند و قرار و مدارهایی هم می‌گذاشتند؛ ارتباطات چندلایه‌ای در دوره‌های مختلف بین برخی افراد و این دفاتر شکل می‌گیرد که این ارتباطات بسیار هم تأثیرگذار بود.

* ۱۷ سفارتخانه در جریان فتنه ۸۸ فعال بودند

نائینی تأکید کرد: ۱۷ سفارتخانه در جریان فتنه ۸۸ فعال بودند و رفت و آمدهایی به سفارتخانه‌ها انجام می‌شد که طی آن جلساتی را با برخی نخبگان مخالف نظام برگزار می‌کردند؛ همچنین در این سفارتخانه‌ها گزارشاتی تهیه و بعد تجزیه و تحلیل می‌شد تا میزان تغییرات در جامعه ایرانی را بسنجند.

نائینی گفت: برخی از این سفارتخانه‌ها مثل انگلیس حتی مخالفان را تجهیز می‌کردند و از آنها حمایت مالی به عمل می‌آوردند و به صورت رسانه‌ای نیز از آنها حمایت به عمل می‌آورند؛ برخی سفارتخانه‌ها در فتنه ۸۸ به صورت عملیاتی با نظام مقابله می‌کردند که برخی از آنها نیز دستگیر شدند و حتی برخی عوامل سفارتخانه‌ها در جریان فتنه حضور فیزیکی هم داشتند.

وی به حضور فعال رسانه‌های خارجی در جریان فتنه ۸۸ اشاره کرد و افزود: این رسانه‌ها با سیستم‌‌های انتقال تصویر ماهواره‌‌ای آشوب‌ها را مستقیما مخابره می‌کردند؛ البته در بعضی جاها نیز ما آسیب‌پذیر بودیم و نمی‌توانستیم خوب مدیریت کنیم و به همین دلیل دچار غفلت شدیم و دشمنان توانستند به همین دلیل از صحنه به وجود آمده استفاده کنند.

*فتنه 88 بزنگاه جریانات سیاسی بود

نائینی اظهار داشت: بی‌بی سی فارسی که چند ماه قبل از انتخابات به عنوان یک شبکه اجتماعی و با چند ساعت برنامه در روز راه‌اندازی شد در جریان فتنه برنامه‌هایش ۲۴ ساعته شد و کارکرد اجتماعی آن هم به کارکرد سیاسی تغییر پیدا کرد و این شبکه به پخش برنامه‌های مربوط به فتنه پرداخت.

نائینی گفت: یکی دیگر از محورها مربوط به سازمان‌هایی است که با مراکز جاسوسی آمریکا مرتبط بودند و بصورت ویژه فعالیت می‌کردند که البته تعداد واقعی اینها هم خیلی روشن نیست؛ اجمالا تا ۷۰۰ اتاق فکر در جریان فتنه نام برده شد که این مراکز تصمیم‌سازی و اقدامات تئوریک انجام می‌دادند و پیشنهاداتی را به دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده می‌دادند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی آمریکا و برخی کشورهای غربی تحت تاثیر اقدامات تئوریک همین مراکز بود که در ۳۰ و چند سال گذشته بخوبی نمایان شد.

وی افزود: یکی از مراکز تحقیقاتی در کشور بررسی‌هایی را انجام داده بود و بر اساس آن مجموعا طی یک دهه ۳۵ هزار مقاله ضد ایرانی توسط همین کانون‌ها منتشر شده است؛ ۴ هزار و ۲۰۰ گزارش و ۳۰۰ جلد کتاب هم که بخشی از این کتاب‌ها هم کلا شیوه‌های تئوریک براندازی نظام و یا فروپاشی سیاسی را از درون آموزش می‌دهد بیرون آمده است؛ فقط یک مرکز ۳۳ جلد کتاب و اثر در مورد مبارزه بدون خشونت دارد، همچنین روش‌های فروپاشی نظام‌های معارض و مخالف با بهره‌گیری از قدرت نرم در این کانون‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی با بیان اینکه فتنه ۸۸ ابعاد بسیار گسترده‌ای داشت؛گفت: این فتنه چهره حقیقی و میزان همراهی واقعی جریانات مختلف سیاسی کشور را در انقلاب آشکار کرد و مشخص ساخت که نخبگان کشور چقدر زاویه و یا همراهی با نظام دارند و در واقع این فتنه یک بزنگاه برای جریانات سیاسی بود.

*در فتنه 88 مشخص شد که دشمن بر عده‌ای نفوذ دارد

وی گفت: به اعتقاد من فتنه ۸۸ یکی از بزنگاه‌های جریانات سیاسی در ایران بود و یک آزمون برای همه جریانات سیاسی به حساب می‌آمد؛ کسانی که عقده‌های سیاسی داشتند، عقده‌های خود را به نمایش گذاشتند؛ همچنین مشخص شد که دشمن بر عده‌ای نفوذ دارد و نیز میزان زاویه بسیاری افراد با نظام بخوبی نمایان شد.

نائینی خاطرنشان کرد: در فتنه ۸۸ مشخص شد که دشمن برنامه‌ریزی‌های طولانی دارد و شاید ۱۵ یا ۱۶ سال برنامه‌ریزی، سازماندهی، شبکه‌سازی می‌کند و هزینه‌های زیادی را هم انجام می‌دهد تا بتواند از یک فرصت بهره‌برداری لازم را انجام دهد.

نائینی به دیدار اعضای ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی با رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: در این دیدار رهبری فرمودند فتنه آن چیزی نبود که در کف خیابان‌ها دیدید؛ یک طراحی بسیار خطرناکی بود که اهداف خطرناکی داشت و پیشینه طولانی هم داشت.

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت:‌ فتنه چند لایه داشت که لایه اول آن تضعیف ارزش‌ها و پایه‌های اصلی نظام بود که در این لایه ارزش‌ها و باورها و اعتقادات دگرگونی اجتماعی و فرهنگی پیدا می‌کند و بعد از آن هم ارزش‌ها و باورهای دشمن جایگزین آن می‌شود و وقتی این جایگزینی انجام شد، هویت فرهنگی جامعه دگرگون می‌شود که در این بین از ابزارهایی مثل اینترنت و ماهواره نیز بهره گرفته می‌شود.

نائینی گفت: وقتی هویت دگرگون شد، مدل نظام سیاسی و اداره حکومت در ذهن‌ها تخریب می‌شود و وقتی این مدل در ذهن‌ها تخریب شد، جمعیتی برانگیخته و به کف خیابان‌ها هدایت می‌شود و لشکرکشی خیابانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: چون عمدتا تجربیات ما دفاعی و امنیتی است و عمدتا نظام با چالش‌های امنیتی و سخت مواجه بوده بخش لشکرکشی خیابانی را بهتر درک می‌کنیم در صورتی که این تغییرات در یک دوره طولانی شکل گرفته است. که رسانه‌ها در این بین نقش تعیین‌کننده دارند.

*در فتنه ۸۸ وضعیت اضطراری اعلام نکردیم

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت: در فتنه ۸۸ باورهای ذهنی گروهی از جامعه تغییر داده شد و رسانه‌ها تنش‌ها را به عنوان یک تنش فراگیر و گسترده در سطح دنیا مخابره کردند؛ رهبر انقلاب در ملاقات اخیرشان فرمودند، رسانه‌ها و دولت‌های غربی تلاش کردند که اغتشاشگرها را به عنوان مردم معرفی کنند.

نائینی با بیان اینکه حماسه ۹ دی دستاوردهای زیادی داشت، اضافه کرد: در جریان فتنه و حماسه ۹ دی ظرفیت انقلاب اسلامی نمایان شد و حماسه ۹ دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیریت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را برای چالش‌های بسیار پیچیده دارد هرچند که دچار یک سری آسیب‌ها است؛ البته آسیب‌های داخلی را خودش ترمیم می‌کند که یکی از این آسیب‌ها همین فتنه ۸۸ بود.

وی با بیان اینکه در فتنه ۸۸ که فتنه‌ای بسیار خطرناک و پیچیده بود ما مدیریت بحرانی و وضعیت اضطراری اعلام نکردیم؛گفت: در فتنه مسئولیت تأمین امنیت به عهده نیروی انتظامی، سپاه، بسیج بود و قرار شد که سایر دستگاه‌های امنیتی هم ناجا را کمک کنند؛ در مدیریت و مهار و همچنین پیشگیری از فتنه آسیب‌هایی داشتیم و برخی از دستگاه‌های ما نتوانستند درست پیشگیری کنند. اما غربی‌ها و رسانه‌های آنها تلاش کردند که به عنوان چالشی‌ترین رویداد فتنه را در افکار عمومی دنیا جا بیاندازند و معمولا وقتی یک نظام با چالش بزرگی روبرو می‌شود وضعیت اضطراری و بحرانی اعلام می‌‌کند اما در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاد.

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی گفت: نظام با روشنگری و مدیریت فتنه و اقناع عمومی فضا را در دست گرفت و البته خود مقام معظم رهبری دست به روشنگری زدند؛ رهبر انقلاب در تبیین‌ها و توصیف‌های خودشان از حماسه ۹ دی هیچگاه از خودشان صحبت نکردند و همیشه از نقش بی‌بدیل مردم سخن به میان می‌آوردند.

*برآورد جریان فتنه و غرب با حضور مردم در صحنه به هم ریخت

وی گفت: رهبر انقلاب در ملاقات اخیرشان فرمودند که مردم در فتنه سحری را باطل کردند در صورتی که واقعا از همان روز اول رهبری با مدیریت و مشی خودشان فتنه را مدیریت کردند؛ ایشان در همان ابتدا جلساتی را با کاندیدها داشتند و به شورای نگهبان توصیه کردند تا به مسائل کاندیدها رسیدگی کنند و در واقع ایشان با اتهام‌زنی به نظام مقابله کردند و بعد هم به تدریج لایه‌های مختلف فتنه را آشکار کردند تا حوادث مختلف اتفاق افتاد و این حماسه بزرگ رقم خورد.

نائینی اظهار داشت: مدیریت نظام در مهار فتنه و آشکارسازی آن در جامعه نقش اساسی داشت؛ نظام بویژه بعد از حادثه عاشورا چالش را به عنوان چالش با اعتقادات تبیین کرد و پیوند جریان فتنه با نظام سلطه بخوبی نشان داده شد.

وی اضافه کرد: ماهیت فتنه که چیزی جز رقابت‌های انتخاباتی بود برای همه نمایان شد و نظام توانست از این بحران عبور کند با اینکه رفتارش، رفتار کنترل فتنه و یک وضعیت اضطراری جلوه نمی‌کرد.

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت: برآوردهای جریان فتنه و قدرت‌های غربی با حضور مردم در صحنه به هم ریخت؛ همانطوری که دشمن در جریان جنگ ۸ ساله برآوردهایی را انجام داد ولی قدرت واقعی نظام یعنی حضور مردم و همچنین قدرت رهبری در بسیج همه‌جانبه در کشور را نتوانستند برآورد کنند، در جریان فتنه هم این اتفاق افتاد.

نائینی گفت:‌ قدرت یارگیری و بسیج همه جانبه دشمن در جریان فتنه به هم ریخت چرا که صحنه به مرور شفاف شد و مردم متوجه شدند که این تقابل، تقابل با نظام است.

وی یکی از برکات فتنه را تقویت باور به وجود جنگ نرم عنوان کرد و اظهار داشت: انکار جنگ نرم توسط برخی مسئولین و نخبگان با بصیرتی که در جریان فتنه ۸۸ اتفاق افتاد، به میزان قابل توجهی برطرف شد و خلاء ۲۰ سال بی‌بصیرتی نسبت به تهاجم فرهنگی به صورت جهشی حل شد.

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی با بیان اینکه در جریان فتنه چهره اصلی برخی جریانات سیاسی کشور نمایان شد، گفت:‌ در جریان فتنه شاهد شکست تئوری‌های غرب بخصوص تئوری‌های انقلاب‌های رنگین بودیم؛ البته غربی‌ها در برخی کشورها تواسنته‌ بودند تئوری‌های خود را پیاده کنند ولی در کشور ما موفق به این کار نشدند.

نائینی خاطرنشان کرد: در جریان فتنه قدرت نظام در بسیج مردم به نمایش گذاشته شد و سرمایه‌های اجتماعی نظام تقویت شد؛ همچنین اتحاد و انسجام بعد از حماسه ۹ دی در کشور تقویت شد و پیوند جامعه با رهبری و ارزش‌های دینی و عاشورایی به نمایش در آمد.

*در سالگرد ۹ دی راهپیمایی نداریم/رویکردمان تبیین است

وی در بخش دیگری از سخنانش جهت‌گیری‌های ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی را مورد اشاره قرار داد و گفت: جهت‌گیری کلی در بزرگداشت حماسه ۹ دی تبیین و روشن‌سازی ابعاد مختلف فتنه است؛ ما راهپیمایی در سالگرد ۹ دی نداریم و حرکت میدانی هم نداریم اما نشست‌ها و مراسم‌هایی در سراسر کشور پیش‌بینی شده که طی آن کارشناسان هم برای نخبگان و هم برای سایر آحاد روشنگری می‌کنند.

نائینی ادامه داد: اگر بخواهیم در مقام مقایسه ۹ دی با سایر مناسبت‌ها باشم باید این حماسه را با حماسه فتح خرمشهر مقایسه کنیم؛ ما در ۳ خرداد راهپیمایی نداریم و در مورد حماسه ۹ دی هم همینطور است چرا که در موقع لزوم و هر وقت که مردم احساس کنند، باز هم حاضر خواهند شد.

*حماسه ۹ دی رویداد ملی بود و نباید برای تثبیت یک جریان از آن استفاده کرد

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی با بیان اینکه روح حرکت حماسه ۹ دی اراده الهی بود؛اظهار داشت: رهبر انقلاب ۲ توصیه به ستاد بزرگداشت ۹ دی داشتند؛ ایشان فرمودند که کارهای شعاری غلبه پیدا نکند و همچنین فرمودند که در بزرگداشت حماسه ۹ دی روح حرکت مردم و احساسی که در مردم بوجود آمد تبیین شود.

وی تصریح کرد: در حماسه ۹ دی ۴ عنصر ایمان مردم، بصیرت و آگاهی و هوشیاری، عاشورا و کربلا و در نهایت جایگاه رهبری باعث بوجود آمدن حرکت مردم شد.

نائینی در پایان سخنانش اظهار داشت: حماسه ۹ دی یک رویداد ملی بود چرا که طی آن همه آمدند و همه جریانات سیاسی معتقد به انقلاب در این حماسه شرکت کردند بر این اساس نباید این حماسه برای تثبیت یک فکر و یا جریان سیاسی مصادره شود و باید از این ظرفیت و حماسه بزرگ استفاده کنیم. چرا که سرمایه اجتماعی نظام همین مردم هستند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول