اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان ‌شرقی:

بدون جهاد نفس جهاد اقتصادی نیز میسر نخواهد شد

خبرگزاری فارس: رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه استقلال کشور با اقتصاد محقق می‌شود، گفت: بدون جهاد نفس جهاد اقتصادی نیز میسر نخواهد شد.

بدون جهاد نفس جهاد اقتصادی نیز میسر نخواهد شد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، احمد فرشبافیان از جهاددانشگاهی به عنوان جدی‌ترین متولی تولید علم و فرهنگ در جامعه و نهاد دانش سالار جامعه یاد کرد و اظهار کرد: باید با نمایش جایگاه خود، جهاد اقتصادی را با نگاه علمی ـ فرهنگی و با روحیه جهادی، مبتکرانه و نوآورانه پیش ببرد.
وی محورهای اصلی این فعالیت‌ها را اصلاح بخش‌هایی از دانش و رفتار اقتصادی غلط موجود در جامعه، تولید دانش و طراحی نظام اقتصادی جدید متناسب با فرهنگ، داشته‌ها و سرمایه‌های ملی بر اساس قرآن و اسلام و دقت و حمیت بر تداوم این حرکت و پرهیز از انحراف در مسیر حرکت در خط ولایت عنوان کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان ‌شرقی با تأکید بر اینکه «تولید علم و فرهنگسازی علمی» وظیفه دانشگاه و مهم‌تر از آن جهاددانشگاهی است، گفت: این مهم در سایه نگاه دین‌مدار، وطن دوستی و پرهیز از منفعت شخصی امکان‌پذیر است.
فرشبافیان با اشاره به نقش دانشگاهیان و به خصوص اساتید علوم اقتصادی دانشگاه‌ها در تحقق اهداف سال جهاد اقتصادی، گفت: اساتید علوم اقتصادی دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه نظرات و تئوری‌های علمی و تحقیقاتی خود و بررسی مسائل و مشکلات روز اقتصاد جهان از بروز معظلات و مسائلی که اقتصاد دنیا هم‌اکنون با آن روبه‌روست پیشگیری کند.
وی تبدیل کردن جهاد اقتصادی به عنوان یک فرهنگ را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: نهادینه کردن این فرهنگ بسیار حساس و ظریف، باید هوشمندانه و با ابزار کاملا تخصصی و علمی صورت پذیرد و این امر چه در جامعه و چه در دانشگاه‌ها بسیار مهم است.
 
گام نهادن در راه توسعه اقتصادی یک کشور نیاز به عزم جدی دارد
رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه گام نهادن در راه توسعه اقتصادی یک کشور نیاز به عزم جدی دارد، گفت: هرگاه لفظ جهاد به کار می‌آید پیامی مبنی بر تلاش همه جانبه فراگیر و توام با فداکاری و از خودگذشتگی برای نیل به اهداف و آرمان‌ها دارد.
وی از نامگذاری سال 1390 به عنوان سال جهاد اقتصادی به عنوان آغازی مطمئن برای ایجاد تحولات اساسی و ساختاری برای حل مشکلات اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: این پیام نشان می‌دهد به رغم اقدامات خوبی که انجام شده توقعات رهبری نظام، بالاتر از روندهای موجود است و اهدافی که با شرایط معمول قابل دسترسی نیست، نیازمند تلاش همه جانبه و فراگیر است.
وی گفت: مفهوم «جهاد اقتصادی» در فرمایشات مقام معظم رهبری با شاخصه‌هایی همچون افزایش بهره‌وری، کاهش نرخ بیکاری، توانمند سازی بخش خصوصی، رشد سرمایه‌گذاری، تقویت تعاونی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع موانع تولید همراه است.
فرشبافیان با اشاره به اینکه از نگاه حضرت امیرالمومنین (ع) صبر، یقین، عدل و جهاد چهار پایه استوار ایمان است گفت: با ارزش‌ترین جهاد اقتصادی در دانشگاه‌ها حرکت فرهنگی و تعلیم و تربیت است که محور اصلی مبارزه با غرب است.
وی با تأکید بر هدف‌گذاری برای درونی کردن ارزش‌های معنوی و اخلاقی در قشر دانشجو به عنوان مهم‌ترین عضو دانش پژوه و جویای علوم مادی و معنوی گفت: به موازات تحقق این امر، ارتباط با صنعت به شکل جهادی به منظور آشنایی بهتر و بیشتر با علوم جدید و ایجاد انگیزه در زمینه تحقیق و پژوهش بیشتر و جدی‌تر و نهایتا دستیابی به ابتکارات، اختراعات و تولیدات جدید و به روز دنیا می‌تواند دانشگاه را به عنوان مهم‌ترین پشتیبان و بازوی اقتصادی دولت اسلامی مطرح کند.
فرشبافیان با یادآوری مسائل روز دنیا و با بیان اینکه امروز دنیای غرب قصد جلوگیری از پیشرفت ما را کرده است و با تحمیل تحریم‌ها و جلوگیری از پیشرفت ملت ایران، استقلال و عزت ما را هدف قرار داده‌اند، گفت: در این میان شاهد ایستادگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر این هجمه‌ها هستیم به طوری که، رهبر فضای جهادی جدیدی برای جوانان و ملت پر افتخار ایران آماده کرده است و این امر مستلزم بسیج تمام نیروهای کشور برای شکست طرح‌های ظالمانه غرب علیه ملت ایران است.
فرشبافیان یادآور شد: برای تحقق جهاد اقتصادی نباید از توجه به تجربیات کسب شده در گذشته غافل بود و حداقل باید نیم نگاهی به گذشته داشته و علت عدم رشد و نقاط ضعف را شناسایی و سپس در برنامه‌های تعریف شده برای آینده نیز عوامل تأثیر گذار در کاهش ضریب تحقق جهاد اقتصادی را پیش بینی، و برای آن برنامه ریزی کرده و مدیریت کنیم.
وی لازمه ی تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی را ترویج الگو سازی صحیح و شیوه‌های علمی نهادینه کردن آن و اصلاح و بهبود عادات و روزمرگی هایی که رفتار و اندیشه‌ها، بخش‌های صنعتی، کشاورزی، علمی و دانشگاهی آموزشی و بسیاری از حوزه‌ها را زمین گیر کرده و به نوعی بهره‌وری را پایین آورده، دانست.
رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی شناسایی و اتصال واقعی، عملی و کاربردی دانشگاه و صنعت را از دیگر موارد وظایف دانشگاه‌ها در حوزه تحقق کامل اهداف جهاد اقتصادی ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا دانشگاه‌ها می‌توانند با ابزارهای مطالعاتی و پژوهشی در بحث شناسایی، علت یابی، نیازسنجی و اصلاح و توسعه آن نقش آفرینی مثمر ثمر داشته باشند.
فرشبافیان گفت: جهاد اقتصادی باید در راستای کار مضاعف و همت مضاعف باشد و همچنان که جهاد به معنای تلاش و کوشش مضاعف است، تلاش و همت مضاعف نیز پشتوانه جهاد اقتصادی است.
وی اقتصادی بالنده را لازمه استقلال و عزت جامعه اسلامی عنوان کرد و افزود: جهاد اقتصادی کمتر از جهاد هشت سال دفاع مقدس نیست و همچنان که قرآن بر لفظ جهاد تاکید دارد، بدون جهاد نفس جهاد اقتصادی نیز میسر نخواهد شد.

استقلال کشور با اقتصاد شکوفا محقق می‌شود
فرشبافیان با تأکید بر اینکه استقلال کشور با اقتصاد محقق می‌شود، گفت: باید با بومی کردن علم و پایین آوردن قیمت تولید و افزایش کیفیت کالاها بدون افزایش قیمت، اقتصاد را به سمتی هدایت کرد که قابل مقایسه و رقابت با اقتصاد جهانی باشد.
وی ادامه داد: باید مشکلات هر صنعت و اولویت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها مشخص شود تا با ارائه آن به اساتید، فعالیت‌ها و تحقیقات دانشگاه برای حرکتی هدفدار برای رفع مشکلات استان باشد.
رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با کارآمدی در حوزه‌های اقتصادی می‌توانیم در منطقه و کشورهای اسلامی الگوسازی کرده و یک کشور قدرتمند و به عنوان الگوی اقتصادی سایر کشورهای منطقه باشیم.
فرشبافیان بی‌نیازی کشور از واردات فناوری را لازمه جهاد اقتصادی دانست و افزود: تشویق و فرهنگ‌سازی جامعه در بهره‌گیری و استفاده از کالاها و متخصصان داخلی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.
وی گفت: جهاد اقتصادی نیازمند یک جهش و حرکت پرشتاب است که باید در این ماه‌های آخر سال تمام تلاش خود را برای تحقق بیشترین برنامه‌های پیش‌بینی شده بکار بست.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول