اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی (ره):

نقش آخوند خراسانی در دوره مشروطه بی‌بدیل بود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: آخوند خراسانی به عنوان یکی از علما و مراجع تقلید جهان تشیع در دوره حساس مشروطه نقش بی‌بدیلی در عرصه علم و سیاست داشت.

نقش آخوند خراسانی در دوره مشروطه بی‌بدیل بود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی، قاسم جوادی تصریح کرد: آخوند خراسانی به عنوان یکی از علما‌ و مراجع تقلید جهان تشیع که در دوره مشروطه نقش‌آفرینی می‌کرد از جمله شخصیت‌های تاریخی است که به بهانه‌های مختلف، سمت و سوی قلم نویسندگان را به سمت خود هدایت می‌کرد.
وی افزود: پیرامون شخصیت آخوند، می‌توان از ابعاد مختلف نظیر «اندیشه‌های اصولی»، «اندیشه‌های فقهی»، «اندیشه‌های فلسفی»، «شخصیت سیاسی و اجتماعی» و... وارد بحث شد.
عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی (ره) قم ادامه داد: وجه بررسی شخصیت آخوند از دیدگاه «آقا نجفی» را می‌توان به طور خلاصه، در دو بخش مورد اشاره قرار داد که یکی از آن عبارت است از اینکه آقا نجفی قوچانی از شخصیت‌های کم‌نظیر تاریخ تشیع است و کمتر کسی را می‌توان مورد اشاره قرار داد که مانند ایشان، مسائل را راحت و بدون غل و غش بیان کند.
وی اظهار کرد: بسیاری از مصلحت‌اندیشی‌هایی که در نوشته افراد دیگر دیده می شود و فاتحه حقیقت را خوانده است، در نوشته ایشان دیده نمی‌شود.
جوادی خاطرنشان کرد: در مجموع، به راحتی می‌توان ادعاکرد، کمتر مصنفی وجود دارد که مانند ایشان، خود را در انتخاب و گزینش عبارات چنین آزاد می‌بیند و البته ایشان از خطا و اشتباه مصون نیست و با همه آزاد‌اندیشی و حقیقت‌جویی، گاه به نظر می‌رسد که در مورد مرحوم آخوند راه حقیقت را نپیموده است.
وی بیان کرد: دومین وجهی که می‌توان به آن اشاره کرد، هم عصر بودن این دو شخصیت است و به تعبیری بهتر، آقا نجفی قوچانی، کسی است که از نزدیک شاهد رفتار و بسیاری از حوادث زندگی استاد خویش بوده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به همین دلیل، اظهار نظرهای ایشان پیرامون استاد به منزله سند دست اولی است که از نقاط قوت هر تحقیقی به حساب می‌آید.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول