اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مالکی‌نژاد:

منبری نباید سیاست‌زده باشد

خبرگزاری فارس: یکی از مداحان اهل بیت(ع) گفت: نباید منبر با سیاست آمیخته شود چراکه مردم از اصل کار زده می‌شوند به همین دلیل افراد منبری نباید سیاست‌زده شوند.

منبری نباید سیاست‌زده باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عزاداری امام حسین (ع) یک سنت دیرینه است که از دوران امام حسین و ائمه اطهار(ع) برای زنده نگهداشتن دین و آیین در بین مسلمانان و شیعیان رواج داشته و نسل به نسل منتقل شده است.
برخی اوقات نیز عزاداری‌ها از آسیب‌ها و تهدیدهایی برخوردار هستند که سبب سوء استفاده دشمن شده است. با علی‌اصغر مالکی‌نژاد، دبیر کانون شاعران و مداحان استان قم و یکی از مداحان اهل بیت استان قم درباره آسیب‌های تهدیدکننده عزاداری و مداحی و سخنرانی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.
 
* فارس: توجه به برپایی عزاداری‌های سنتی تا چه اندازه اهمیت دارد؟
ـ مالکی‌نژاد: امام خمینی(ره) سفارش‌های فراوانی مبنی بر پاس داشتن عزاداری سنتی ارائه کردند چراکه تنها عزاداری‌های سنتی ماندگاری خود را دارد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمودند «شما نباید مد، مدگرایی و تقلید از دیگران را پیگیری کنید بلکه باید سنت‌ها را حفظ کنیم و این سنت‌ها از ماندگاری خاصی برخوردار است».
از صدها سال پیش سنت عزاداری نزد ما امانت مانده و ما نباید خیانت به امانت کنیم؛ برخی اصل سنت عزاداری را از بین می‌برند و به دنبال عرضه و تقاضا هستند.
ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر از اصل خارج شویم حرمت‌ها شکسته می‌شود.

* فارس: مباحث و محورهایی که باید در منبرها در نظر گرفته شود چیست؟
ـ در عزاداری‌ها نباید تنها به روضه‌خوانی پرداخته شود بلکه باید شجاعت، منش و روش امامان را تبیین کرده و دلایل برخی اتفاقات مطرح شود.
این‌ موضوع‌ها برای ماست تا عبرت بگیریم که چگونه در جامعه همیشه مقابل ظلم پایداری کرده و در برابر آن بایستیم.
امروز باید مباحثی مانند اینکه امام حسین(ع) برای چه چیز قیام کرد و تن به کشته شدن داد و ذلت را نپذیرفت و مامور بود از طرف خدا این کار انجام شود و مگر نمی‌توانست امام حسین(ع) علی‌اصغر را سیراب کند، در منبرها گنجانده شود.
این محورها در بسیاری جاها از بین رفته و بنابراین آن منبرها به حاشیه می‌رود و اگر اصل کار و قیام کربلا و هدف‌های امام حسین بیان نشود، در نسل‌های آینده دیگر چیزی از مکتب امام حسین(ع) باقی نمی‌ماند.
 
* فارس: آسیب‌های تهدیدکننده منبرها چیست؟ آیا جنگ نرم می‌تواند به منبرها آسیب بزند؟
ـ شهادت شهیدان انقلاب در راستای قیام کربلا و شهدای کربلا بود و زمانی که منبری هنر ندارد کربلا و انقلاب اسلامی ایران را مقایسه کند بنابراین راه اباعبدالله الحسین(ع) و امام خمینی(ره) جایش در برخی از منبرها خالی می‌شود.
نباید منبر با سیاست آمیخته شود چراکه مردم از اصل کار زده می‌شوند و منبری نباید سیاست‌زده شود.
اگر اهداف آن دوران با امروز مقایسه نشود بدون تردید منبر به حاشیه کشیده می‌شود در حالیکه امام حسین(ع) به تکلیف خود عمل کرد و اگر در دوران کنونی از عمل به تکلیف خود دور شویم بدون تردید ضرر کردیم بنابراین منبر، مداحی و مراسمات سنتی ما از بین می‌رود و اعتقادات روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و در اینجاست که باید تلاش شود نسل امروز با اعتقاد تر شوند.
فردی‌که توان جمع کردن جوانان را داشته باشد ولی خوراک خوب در اختیار آنها نگذارد کمال بی‌هنری را دارد و این امر خیانت به نسل جوان است.
نامه امیرمومنان(ع) از چنان ظرفیتی برخوردار بود که سازمان ملل به نتیجه رسید که آن را در این سازمان به ثبت برساند و این امر نشان دهنده حقانیت امیر مومنان و اهل بیت(ع) است که به دلیل عبودیت و بندگی به این مرحله رسیدند.
 
* فارس: حضور جوانان در عزاداری‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ـ حضور جوانان در عزاداری‌ها چشمگیر است چراکه جوانان ما پاک هستند. نسل گذشته ما هم جوان بودند باید هدف‌ها، مداحی‌ها و عزاداری‌ها را مشاهده کنیم و اکنون نسل جوان ما با شور و شوق می‌آیند و باید خوراک فکری خوبی هم دریافت کنند و نباید دست خالی بروند و پس از عاشورا و محرم باید با تغییرات به جوانی دیگر تبدیل شوند.
اگر جوانی نسبت به پیش از عاشورا و محرم تغییر نکرده باشد ما کاری نکرده‌ایم و لازم است به این نکته توجه شود جوان گناهی ندارد و این ما هستیم که باید کمک کرده تا آنها در مسیر امام حسین(ع) تربیت شوند.
برخی از مداحان روضه‌ها را بازخوانی می‌کنند و زمانی که جوانی روضه‌ای را به صورت مکرر بشنود دیگر احساسی نسبت به آن ندارد و رغبت نمی‌کند در مجلس حضور پیدا کند اگر به تدریج تکرار شود بدون تردید حضورش کمرنگ می‌شود.
 
* فارس: آیا منبرهایی که تشکیل می‌شود نقش گذشته خود را در تبیین قیام امام حسین(ع) به خوبی ایفا می‌کنند؟
ـ مقام معظم رهبری در زمینه قمه‌زنی از جان گذشتند و برای آن فتوا دادند و دشمنان در زمینه قمه‌زنی دین ما را مثله کردند و در رسانه‌های غربی، اسلام را تنها با قمه زدن و شمشیر زدن نشان و روی قمه خیلی مانور می‌دادند و در پایان برنامه‌های خود می‌نویسند آیا با دیدن این تصاویر می‌خواهید به اسلام روی بیاورید یا مسیحی شوید.
 
* فارس: اشعاری که در مداحی‌ها ارائه می‌شود آیا دارای محتواست یا آسیب‌هایی تهدیدکننده این اشعار است؟
ـ اشعار فراوانی وجود دارد که این اشعار خرافه می‌گویند و متاسفانه در برخی اشعار می، میگساری و شراب وجود دارد و واژه‌های زشتی است که به کار می‌برند. بدون تردید یک سری اشعار در ولادت‌ها یا عزاداری‌ها در حال ضربه زدن به اهداف ماست.
به عنوان دبیر کانون شاعران و مداحان استان قم بارها آسیب‌های مداحی را در برنامه‌ها اعلام کردیم ولی برخی‌ها که در قم انگشت‌شمارند که باید گوش کنند، در جلسات شرکت نمی‌کنند.
تعدادی از مداحان جوان هستند که در انتخاب اشعار دقت لازم را ندارند و بزرگ‌ترین ضربه را به نسل جوان می‌زنند و آینده نمی‌توانند جوابگو باشند.
این امر که مداحی هر پولی را برای معیشت و زندگیش کسب کند و اعتقادی به عزاداری اصلی ندارد پس از مدتی به حاشیه می‌رود و این امور به مداحی و عزاداری ضربه می‌زند و طرفداران آنها یا از اصل کار زده می‌شوند یا پیروان آنها سر از ناکجا آباد درمی‌آورند.
 
* فارس: برخی از مداحان جوان به اشعار بی‌محتوا روی آورده‌اند برای پاسخ به آنها چه باید کرد؟
ـ رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های خاص و دیدار با مداحان تاکید کردند چرا تنها به چشم و ابروی ابوالفضل (ع) می‌پردازید ولی متاسفانه عده‌ای گوششان را به روی این حرف‌ها بسته‌اند و چهار تا از آقایان مداح همان شب مانند این اشعار را خوانده‌اند.
جامعه نمی‌تواند در برابر این مداحان به برخورد جدی بپردازد ولی در عرصه مداحی مقداری بی در و پیکر شده و مکانی وجود ندارد که یک برخورد جدی با مداحان صورت گیرد و دارای دادگاه ویژه نیست بنابراین رسیدگی نمی‌شود و این است که سکوت می‌کنیم و خود را می‌خوریم تا حقانیت خود را نشان دهد.
 
* فارس: آیا سبک‌هایی که مداحان برای مداحی استفاده می‌کنند سازماندهی می‌شود؟
ـ متاسفانه سازماندهی صورت نمی‌گیرد و 12 سال پیش این نکته را بیان کردم که برخی از سبک‌ها از آن طرف می‌آید و وارداتی است می‌گفتند شما چرا حساسید.
امروز متاسفانه برخی‌ها که بوقی در کرنا دارند عین همان شعر و سبک را برای امام حسین(ع) می‌خوانند عاشق و معشوق را امام حسین قلمداد می‌کنند که واقعا باید برای این اشعار توبه کنیم.
 
* فارس: اگر پیشنهاد و صحبتی در پایان دارید بفرمایید؟

ـ در دوران پس از انقلاب و دفاع مقدس برهه‌ای بود که جوانان خودسازی کردند تا به شهادت رسیدند ولی امروز متاسفانه خودسازی و شب‌زنده‌داری ندارند و با سی‌دی و نوار مداح می‌شوند ولی گذشتگان ما همه شب زنده‌داری می‌کردند و نماز شبشان ترک نمی‌شد ولی مداحی که امروز نماز صبح آن به دلیل مداحی شب گذشته قضا می‌شود ننگ است.
اگر مداحان خودسازی کنند آینده آنها به نتیجه می‌رسد و اگر خودسازی نکنند پس از مد افتادن شعرها پس از محرم چهار نفر دیگر جایگزین آنها می‌شود.

===================
گفت‌وگو از ایمن‌سادات موسوی‌نژاد
===================
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول