اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

/گزارش فارس از رای نهایی کمیته انضباطی فدراسیون برای شیث و نصرتی/

30 ماه محرومیت به جای خودش؛ با بداخلاقی‌های ورزش چه می‌کنیم؟

خبرگزاری فارس: رای تخلف شیث رضایی و محمد نصرتی امروز اعلام شد، اما سوال اینجاست که برای حل مشکلات فرهنگی در ورزش چه خواهیم کرد؟

30 ماه محرومیت به جای خودش؛ با بداخلاقی‌های ورزش چه می‌کنیم؟
به گزارش خبرگزاری فارس، سرانجام امروز رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد شیث رضایی و محمد نصرتی اعلام شد، رایی که بابت علنی شدن آن حرف و حدیث های زیادی به وجود آمد ولی فدراسیون زیر بار فشار رسانه ها نرفت و رای را زمانی که خود صلاح دید اعلام کرد.
از عمل زشت و دور از شأن شیث رضایی و محمد نصرتی یک ماه گذشته و تازه امروز فدراسیون فوتبال رایی را صادر کرده که باید با تامل بیشتری به آن نگاه کرد.

۲۰ ماه محرومیت برای شیث رضایی به همراه ۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی و ۱۰ ماه محرومیت برای محمد نصرتی به همراه ۳۰ میلیون تومان جریمه رایی است که فدراسیون فوتبال در نظر گرفته است. باشگاه پرسپولیس هم 20 میلیون تومان جریمه شده است.

* شروع با رسوایی بزرگ، پایان با مهرجویی عجیب
روزی که عمل زشت و ناپسند دو بازیکن پرسپولیس از قاب تلویزیون به تصویر کشیده شد کمتر کسی فکر می کرد چنین عمل قبیحی به سرعت نقل محافل رسانه های آن سوی مرزها شود اما این اتفاق رخ داد تا در شرایطی که می توانستیم با سجایای اخلاقی و موفقیت در عرصه های بین المللی به عنوان چهره ای خوشنام مطرح شویم فوتبالمان به لحاظ یک عمل زشت معروف و شهره خاص و عام در جهان شود.

مطرح شدن و سر زبان افتادن نام ایران در عرصه های بین المللی آن هم به بدنامی یک طرف ماجرا است اما بازتابی که این حرکت در ایران داشت نیز خود جای تامل داشت. کمتر کسی را پیدا می کردیم که از این اتفاق ناراحت نباشد و حتی کار به اظهار نظر نمایندگان مجلس و افرادی که در حوزه فوتبال نبودند، کشیده شد.

برخی حتی پا را فراتر گذاشتند و حرف از زندانی کردن و محکومیت های آنچنانی زدند.
رسانه های مختلف اعم از ورزشی و غیر ورزشی هم روزی نبود که در خصوص بازتاب های این حرکت زشت ننویسند.

بازتابی که این اتفاق داشت این تصور را به وجود آورد که به زودی تصمیمی برای نصرتی و رضایی گرفته می شود که دیگر هیچ بازیکنی به خود این اجازه را ندهد که حتی رفتاری سوء از خود نشان دهد چه رسد به اینکه مرتکب چنین خلاف عفت عمومی شود.

از آنجا که تب تند زود از بین می رود دیری نپایید که در چرخشی ۱۸۰ درجه ای ورق برگشت و این بار ورزشی ها به خصوص همبازی ها و مربیان سابق نصرتی و رضایی دست به کار شده و فریاد وامصیبتا سر دادند که مگر این دو چه کرده اند؟ مگر این دو مرتکب قتل شده اند؟ هر چند که در این مرثیه ها سهم دفاع از رضایی کمتر از نصرتی بود اما به هر حال این چرخش عجیب در دفاع از دو بازیکنی که حرکت‌شان باعث بدنامی ایران در عرصه جهانی شده بود، کم کم کار خود را کرد و نگاه ها به برخورد به این هنجار غلط تغییر یافت.

البته این عادت ما ایرانی هاست که فکر نکرده همچون شیری غران می شویم و سپس با تلنگری به خود می آییم و می خواهیم رافت اسلامی را بدون تعریف درست از این مسئله تمام و کمال انجام دهیم.

* پرسپولیس دست به کار شد اما فدراسیون کجا رفت؟
باشگاه پرسپولیس که در ابتدا در اظهارنظری عجیب قصد داشت این موضوع را انکار کند وقتی متوجه شد قضیه بدتر از آن است که بخواهد در خفا به آن رسیدگی کند کمیته انضباطی خود را برگزار کرد. این کمیته حکم اولیه‌ای صادر کرد. سپس رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس تصمیم به اخراج شیث رضایی و جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی وی گرفت و نصرتی نیز با محرومیت تا نیم فصل و جریمه نقدی ۲۵۰ میلیون تومانی روبه‌رو شد.

این موضوع بازتاب های مختلفی داشت. در حالی که تمامی اهالی فوتبال به خصوص همبازیان گذشته نصرتی و رضایی این حرکت را تقبیح کرده بودند اما با این حال معتقد بودند این دو بازیکن را نباید نابود کرد و جریانی این چنین شکل گرفت که نباید این دو بازیکن را از فوتبال دور کرد.

همگان منتظر رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بودند اما خبری نشد تا اینکه حسن زاده رئیس کمیته انضباطی اعلام کرد رای را در تاریخ 15 آبان صادر کرده اما فدراسیون فوتبال به دلیل اینکه بازیکنان تیم ملی دو بازی مهم مقابل بحرین و اندونزی دارند و ممکن است تمرکزشان به هم بخورد از اعلام رای تا زمان مصلحت دیده صرف نظر شده است. او تاکید کرد که رای در اختیار کفاشیان است و رئیس فدراسیون باید آن را ابلاغ کند.

اینکه فدراسیون فوتبال آیا بر اساس فشارهای جانبی یا مصلحت های ناپیدای ورزشی این رای را صادر نکرد خود یک بحث است و اینکه آیا اعلام نشدن این رای در زمان مقتضی کمکی به مسائل فرهنگی کرد یا خیر نیز مبحث دیگری بود.

فدراسیون فوتبال در حالی که هر روز به انتقادهای خود بابت اعلام نشدن این رای افزود امروز رایی را صادر کرده که با رای باشگاه پرسپولیس تفاوت های آشکاری دارد.
به راستی وقفه در اعلام رای کمیته انضباطی برای تغییر در این رای نبوده و آیا بیانیه های صادر شده در حمایت از نصرتی و رضایی در تصمیم گیری کمیته انضباطی و مسئولان فدراسیون فوتبال تاثیری نداشته است؟

فدراسیون فوتبال چطور می تواند ثابت کند فشار رسانه ها و اهالی فوتبال در رای صادره تاثیری نداشته است؟ شاید آنها فکر می کنند دلیلی برای توضیح ندارند و چون مسئول هستند می توانند به عدم پاسخگویی خود ادامه دهند.
محرومیت ۲۰ ماهه شیث رضایی و ۱۰ ماهه نصرتی خود بحثی حقوقی می طلبد اما اینکه چطور می شود باشگاه پرسپولیس در رای خود مسئله جریمه نقدی را در اولویت قرار می دهد اما فدراسیون فوتبال به ۳۰ میلیون تومان جریمه اکتفا می کند سوال هایی در ذهن افکار عمومی ایجاد می کند.شاید این رای طبق موارد قانونی در خصوص متخلفان صادر شده باشد، اما با توجه به هجمه های اولیه و انتقادهای تندی که در روزهای نخستین به این اتفاق می شد، انتظار می رفت که برخوردها شدیدتر باشد. به هر حال با گذشت زمان از فضای احساسی و حکم های مصاحبه ای کاسته شد و سرانجامش به محرومیت 20 و 10 دو بازیکن خاطی منجر شد.

انسان جایزالخطاست و بی آبرو کردن یک انسان به خصوص یک فرد مسلمان به هیچ وجه جایز و درست نیست اما اتفاق رخ داده در فوتبال ایران که به درست یا غلط بین المللی شد، چطور باید حلاجی می شد و چطور باید به این مسائل رسیدگی کرد.
صرف اینکه نباید آبروی فردی را ریخت دیگر نباید به این موضوع رسیدگی می شد؟
از این رای چه نتیجه ای گرفته شد؟ آیا این رای می تواند از اتفاق های بد بی فرهنگی فوتبال جلوگیری کند؟ آیا این رای ضامنی برای توقف حرکات زشت غیر اخلاقی در این فوتبال و اساسا این ورزش هست؟

نباید کم کم به خود آییم و از خود بپرسیم برای ارتقای فرهنگ درست ورزشی در تیم های پایه چه کرده ایم و به کجا رسیده ایم؟

چه می شود نصرتی بازیکنی که کسی در عمر فعالیت حرفه ای او حرکت غیر اخلاقی ندیده به یکباره و در عرض چند دقیقه تمام اعتبار خود را از دست می دهد؟ آیا همه این اتفاقات ناشی از هیجانات کنترل نشده بود؟ مسئول هدایت این هیجانات بیش از حد کیست؟

فدراسیون فوتبال امروز رای خود را علنی کرد اما هنوز هم این ابهام وجود دارد آیا این رای جوابگوی جریحه دار شدن اخلاق عمومی هست یا خیر؟

چه خوب است مسئولان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای ارائه توضیحات بیشتر و برای خودداری از تکرار چنین تخلفاتی به کمک قانون ناگفته ها را تشریح کنند تا افکار عمومی راحت تر درباره پرونده شیت و نصرتی قضاوت کنند. 
به راستی با محرومیت 30 ماه آیا مشکلات و دغدغه های فرهنگی ورزش حل خواهد شد؟ برای ریشه کن کردن این معضلات چه کرده ایم؟ آیا از این اتفاق درس گرفتیم که در دوره های بعدی شاهد چنین اتفاق های کریه و زشت نباشیم؟
در مورد میزان رای صادر شده نمی توان بدون توجه به موارد قانونی آن را کارشناسی کرد،‌ اما دغدغه و تمرکز اصلی اینجاست که چگونه می توان از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کرد و در فضای فرهنگی ورزشی کارهای سازننده ای را انجام داد. 
البته برای روشن شدن برخی ناگفته ها و زوایای پنهان این رای، خبرنگار خبرگزاری فارس تماس های تلفنی متعددی با حسن زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال داشت،‌اما وی پاسخگوی این تماس ها نبود.
انتهای پیام/خ
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول