اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی:

تقریب مذاهب را به روز کنیم

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: باید با رصد اندیشه‌ها و مشترکات در حال وقوع در کشورهای اسلامی، تقریب مذاهب را به روز کنیم.

تقریب مذاهب را به روز کنیم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مبلغی در همایش بین‌المللی مدل‌های دموکراسی اسلامی از دیدگاه مذاهب اسلامی با بررسی زمینه‌های تقریب اسلامی، در ارتباط با ساختارهای اجتماعی و حکومتی کشورهای اسلامی رها شده از استبداد اظهار کرد: دغدغه‌ اصلی تقریب مذاهب این است که امت اسلامی باید وحدت و انسجام پیدا کند و با این وحدت عزت‌ها و فرصت‌های از دست رفته خود را اعاده و احیاء کند.
وی افزود:‌ تقریب مذاهب اسلامی به دنبال آن است که با توجه به بیداری‌های منطقه، تحول فکری و عملی پروژه تقریب را سامان دهد و آن را به روز کند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی عنوان کرد: برای به روز کردن تقریب باید از رصدکردن مشترکات، به سوی رصد کردن اندیشه‌های در حال انجام و ساختار حکومتی حرکت کنیم.
‌مبلغی با بیان اینکه با بررسی ساختار به مشترکات اظهار کرد: باید ببینیم در ارتباط با ساختارهایی که امروز جوامع اسلامی به آن نیازمندند چه نقطه‌ اشتراک و اقترابی نیاز وجود دارد و در این خصوص در قالب‌های مختلف و گفت‌وگوهای علمی آن را ارائه دهیم.
وی ادامه داد: تقریب مذاهب اسلامی جز به گفت‌وگوهای علمی نمی‌اندیشد، بر این اساس هم سخنی‌ها و تفاهم ایجاب می‌کند که شیعه و سنی یکدگر را بفهمند و با برجسته‌سازی ادبیات سیاسی و اسلامی، مواضع متحدد شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی بیان کرد: تقریب مذاهب یعنی ساختار اجتماعی داشته باشیم و شیعه و سنی با همدیگر بنشینند و در فرهنگ ساختار و ساختار فرهنگی تبادل و تفاهم کنند.
وی با بررسی فرهنگ ساختار‌ گفت: هر پدیده و نهادی دارای یک فرهنگ است و اگر فرهنگ را از آن بگیرند از بین می‌رود.
‌مبلغی با اشاره به اینکه پژوهش در حوزه علمیه هم دارای فرهنگ است،‌ عنوان کرد: ساختار حکومتی نیز دارای فرهنگ است ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم که بین شیعه و سنی چه ارزش‌هایی وجود دارد که در این ساختار می‌گنجد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: فرهنگی که در خدمت ساختار است خود باید ساختار باشد، یعنی چینش آن خوب باشد‌ زیرا اگر ناقص باشد نمی‌تواند از ساختار حکومتی حفاظت کند.
وی اضافه کرد: تقریب مذاهب اسلامی باید به سمتی برود که مسلمانان را به سوی ساختار فرهنگی و اجتماعی بسیج کند و ارزش‌های سنی و شیعه را در ارتباط با ساختار حکومتی جمع‌آوری کند و آن را به عنوان ارزش عام شکل دهد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول