اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد هنر دانشگاه تهران:

بقاع متبرکه ایران شاهکارهای بی‌‌بدیل هنری هستند

خبرگزاری فارس: استاد هنر دانشگاه تهران با بیان اینکه ایرانیان در ساخت اماکن متبرکه‌ای مانند حرم امامان هنر خود را جاودانه کردند، گفت: بقاع متبرکه ایران شاهکارهای بی‌بدیل هنری هستند.

بقاع متبرکه ایران شاهکارهای بی‌‌بدیل هنری هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، احمد کامیابی مسک پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی هنر اسلامی در دانشگاه بیرجند، ایران را یکی از مهمترین مراکز هنر اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: هنرهای اسلامی در ایران دارای قدمت زیادی است.
وی افزود: زیبایی‌های طبیعی و اولیه این هنرها ما را به سررشته زیبایی آفرینش رهنمون می‌کند و اثر هنری نیز به هر چیز زیبا و جذابی اطلاق می‌شود که می‌تواند از الهاماتی ماورایی سرچشمه گرفته باشد.
استاد هنر دانشگاه تهران ادامه داد: ما شاهد این هستیم که زیباترین آثار هنری ایران در مکان‌های عبادی ساخته شده است و حتی کاخ‌های سلطنتی نیز بعد از اسلام عظمت مکان‌های مذهبی را در این کشور ندارند.
کامیابی مسک افزود: دلیل این امر این است که ایرانیان با اعتقاد راسخ نسبت به دین قصد نداشتند که با این مکان‌ها از نظر زیبایی رقابت کنند و با ایثار هر چه داشتند در ساخت مکان‌های زیارتی و عبادی مانند حرم امامان و مساجد به کار می‌بردند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز هیچ اثر هنری قابل مقایسه با آثار هنری خلق شده در بنای حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاهچراغ و مسجد گوهرشاد مشهد نیست و این جزء افتخارات ملت ایران محسوب می‌شود.
استاد هنر دانشگاه تهران افزود: با توجه به اینکه بنا به تفسیر برخی متولیان مذهبی به تصویر کشیدن موجودات زنده منع شده بود هنرمندان این خطه از نقوش علمی در آثار هنری خود اقتباس کردند و شاهکارهای جاودانه‌ای را آفریدند.
کامیابی مسک تصریح کرد: آثار هنری این کشور انسان را به اندیشیدن وا می‌دارد و هیچ جا به زیبایی آثار بقاع متبرکه ایران چه از نظر علمی و چه از نظر زیبایی ظاهری وجود ندارد و این یک شاهکار است.
وی افزود: هنرمند بودن مستلزم این است که هنرمند احساسی را به خاطر بسپارد و آن را نقش زند و برای هنرمند شدن تنها احساس و عاطفه کافی نیست بلکه شناخت و داشتن مهارت در ملموس کردن نیز اهمیت دارد.
استاد هنر دانشگاه تهران ادامه داد: هنر باید عشق به همنوع را گسترش دهد و این رسالت اصلی هنر باید باشد.
کامیابی مسک اظهار داشت: غربیان پژوهش‌های دقیقی را در آثار هنری کشور ما انجام داده‌اند و ما نیز پس از قرن‌ها ایستایی در این بخش آرام آرام با برگزاری همایش‌های علمی در حال بیدار شدن و تحقیق در آثار هنری خود هستیم.
انتهای پیام‌/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول