اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران:

عمر ساختمان‌های ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران گفت: استفاده نکردن درست از سرمایه‌ها در زمینه ساختمان‌سازی سبب می‌شود که عمر ساختمان‌های ما در کشور نزدیک به یک سوم کشورهای پیشرفته باشد و بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور نیز به هدر برود.

عمر ساختمان‌های ایران یک سوم کشورهای پیشرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید مهدی هاشمی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عدم رعایت قانون و مقررات موجب شده که معماری ما آنطور که در قانون مصوب شده رعایت نشود و سرمایه‌های ساخت ساختمان امروزه به درستی مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.
وی تصریح کرد: استفاده نکردن درست از سرمایه‌ها در زمینه ساختمان‌سازی سبب می‌شود که عمر ساختمان‌های ما در سطح کشور نزدیک به یک سوم کشورهای پیشرفته باشد و بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور نیز به هدر برود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران با تأکید بر لزوم اصلاح فرهنگ ساخت و ساز در سطح کشور، عنوان کرد: در حال حاضر یک حرکت با برنامه‌ای را برای رشد و اعتلای مهندسی ساختمان در سطح کشور در پیش داریم که در کوتاه مدت میسر نیست و زمان طلب می‌کند تا نتیجه بخش باشد.
وی ابراز کرد: در آینده‌ای نه چندان دور، روش‌های اجرایی ساختمان، نظارت، بهره برداری و... باید بهینه شود که با تمهیدات پیش رو شاهد پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی در معماری و شهرسازی و ساختمان‌ها در ایران خواهیم بود.
هاشمی در ارتباط با چرایی سفر به استان همدان نیز گفت: این سفرها در راستای بررسی وضعیت نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و نیز وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی در استان از نظر کمی و کیفی خصوصاً در رابطه با مسکن مهر صورت می‌گیرد.
وی وضعیت نطام مهندسی استان همدان را جزو استان‌های خوب کشور ارزیابی کرد و افزود: با توجه به پیشرفت‌های کمی و کیفی در این حوزه در همدان و نیز تعامل بین مسئولان در این استان، توقعات ما بیش از این است تا به حرکت‌ها شتاب بیشتری داده و اصلاحات عمرانی را افزایش دهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: با شروع کار احداث ساختمان نظام مهندسی دراستان همدان، علاوه بر ارزیابی شاخص‌ها، کیفیت ساخت و ساز و نیز هزینه‌های ساخت نیز در سطح استان همدان با توجه به برنامه زمان‌بندی مشخص باید لحاظ شود.
وی در ادامه در ارتباط با بحث خدمات فنی مهندسی نیز گفت: در حال حاضر بحث نظام‌مند کردن سطوح فنی مهندسی در دستور کار ما جایگاه بسیاری دارد و محوری‌ترین بحث نظام مهندسی ساختمان در سال جاری است.
هاشمی با اشاره به فعالیت مسکن مهر در کشور نیز بیان کرد: این مهم توانست حرکت مثبتی بر بحران مسکن در سطح کشور باشد که از این نظر نیز اهمیت بسیاری دارد و در حال حاضر بیش از 85 درصد از پروژه‌هایی که در قالب مسکن مهر در کشور ساخته شده است، از نظر فنی مهندسی مناسب هستند.
وی با تأکید بر لزوم حمایت بخش خصوصی از پروژه‌های مسکن مهر ، یادآور شد: در صورت پیگیری جدی بخش خصوصی از مسکن مهر می‌توانیم سرمایه‌های مورد نیاز در فعالیت‌های ساختمانی را بیشتر به گردش درآوریم و سود مناسب و منطقی به فعالان این عرصه برسانیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه سه مشکل اساسی کشور، اشتغال، مسکن و هدفمندسازی یارانه‌ها است، گفت: در سال جهاد اقتصادی این سه مشکل از اولویت برخوردار هستند که هر سه مشکل نیز ارتباط بسیار مستقیمی با نظام مهندسی داشته و نظام مهندسی ساختمان تأثیر مستقیم بر آنها دارد.
وی با اشاره به هدفمندسازی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: 60 درصد از سوخت کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود اما بخش قابل ملاحظه‌ای از این درصد در حال پرت شدن است چون ساخت‌وسازهای ما در وضع موجود دارای استانداردهای لازم نیست اگر چه با حذف یارانه‌ها از حامل‌های انرژی بخشی از این پرت شدن در حال بهبود است اما اساسی نیست.
هاشمی اصلی‌ترین عامل تخریب شهرها را فروش تراکم دانست و تصریح کرد: شهرداری‌ها باید داری بودجه پایدار باشد تا به فروش تراکم‌ها روی نیاورند اما عدم تصمیم‌گیری در این حوزه سبب شده که بخش اصلی درآمد شهرداری‌ها از فروش تراکم‌ تأمین شود.
وی یکی از مشکلات اساسی مسکن مهر را اولویت ندادن به بافت فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: بافت‌های فرسوده عموماً در محدوده مرکزی شهرها هستند و از امکانات زیربنایی چون آب، برق و گاز برخوردارند اما عدم توجه مسکن مهر به آنها و اجرای پروژه‌های مهر در محدوده‌های دور از مرکز شهر اشکالی اساسی است که هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: تاکنون 820 هکتار از بافت‌های فرسوده در شهر همدان شناسایی و تصویب شده که می‌توانند از تمهیدات موجود نیز استفاده کنند.
وی در پایان گفت: پروژه‌های مسکن مهر در استان همدان، عملکرد و پیشرفت بسیار خوبی داشته و از نظر مکان‌یابی نیز شایان توجه است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول