اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با صرفه‌جویی 6 درصدی در آب کشاورزی صورت می‌گیرد؛

صرفه‌جویی در کل مصرف آب شرب و صنعت کشور

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با کاهش حدود 6درصد در مصرف آب کشاورزی معادل کل مصرف شرب و صنعت کشور آب صرفه‏جویی می‌شود.

صرفه‌جویی در کل مصرف آب شرب و صنعت کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حسین باشی زادگان صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید آب شهرستان گناوه اظهار داشت: بخش کشاورزی 92 درصد منابع آب کشور را مصرف می‌کند که به علت راندمان پایین آبیاری و همچنین بالا بودن ضایعات کشاورزی بخش عمده‌ای از منابع آب را هدر می‌دهد.
 وی ادامه داد: با کاهش حدود شش درصد در مصرف آب کشاورزی معادل کل مصرف شرب و صنعت کشور آب صرفه‏جویی می‌شود.
 این مقام مسئول گفت: بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است، به‌ طوری‌ که حدود 18 درصد تولید ناخالص ملی و تأمین 85 درصد غذای جامعه را فراهم می‌کند، پس مدیریت مصرف آب در این بخش ضروری است.
باشی زادگان حجم ورودی آب به شبکه‌های استان در چند سال اخیر را حدود 254 میلیون متر مکعب دانست و تصریح کرد: راندمان آبیاری شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان از سالها پیش تاکنون با وجود معرفی روش‌های نوین آبیاری تاکنون تغییر چندانی نکرده و در حدود 30 تا 32 درصد باقی مانده است.
 وی با اشاره به را‌هکارهایی که در این بخش بتواند موجب کاهش تلفات شود از اولویت برخودار است، اظهار داشت: مهم‌ترین راهکارها به منظور مدیریت مصرف آب، افزایش کارایی مصرف آب، پذیرفتن آب به مثابه یک کالا و تعیین و اعمال ارزش واقعی آن، افزایش راندمان آبیاری، تعیین الگوی کشت بهینه و‌ مدیریت یک‌پارچه منابع آب است.
 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: یکی از روش‌های دست‌یابی به این راهکارها آموزش بهره‌برداران و کشاورزان و انتقال دانش نوین آبیارى توسط ناظرین به مزارع همراه با یک ‌پارچه سازى اراضى است.
 احمد جعفری نسب فرماندار گناوه نیز در ادامه این مراسم گفت: تغییر شیوه و نگاه مدیریت لازمه پیشرفت و آبادانی است و امیدواریم این تغییرات موجب تحولات بزرگی در بخش آب شود.
 در پایان این مراسم با قدردانی از زحمات مهندس حسن حسن پور رئیس سابق اداره منابع آب شهرستان گناوه و دیلم، مهندس نعمت الله نجاتی به این سمت معرفی شد.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول