اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه طبس:

فرصت پیش آمده برای طبس را غنیمت بدانیم

خبرگزاری فارس: امام جمعه طبس گفت: اکنون که از طریق اختصاص نماینده و فرمانداری ویژه، فرصتی برای پیشرفت و توسعه طبس فراهم شده، بهتر است آن را مغتنم بشماریم تا در آینده پشیمان نشویم.

فرصت پیش آمده برای طبس را غنیمت بدانیم
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم مهاجریان شب گذشته در جلسه پرسش و پاسخ مشترک امامان جمعه طبس، عشق‌آباد و دیهوک، فرماندار طبس و رؤسای شوراهای اسلامی شهر و شهرستان طبس با مردم که در محل مسجد جامع طبس برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از مردم مبنی بر اینکه «فواید الحاق طبس به خراسان جنوبی و نواقص ماندن شهرستان در استان یزد چیست؟» اظهار داشت: خداوند منان بر اساس عدالت تکوینی امکانات زیاد کم‌نظیر و حتی بی‌نظیری را در شهرستان طبس به ودیعت گذاشته است.
 
* طبس دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر انسانی و معدنی
وی ادامه داد: این امکانات شامل انسان‌های مومن، سخت‌کوش، مخلص، صبور و با مناعت طبع و همچنین معادن و ذخایر متنوع و کم‌نظیر در 56 هزار کیلومتر مربع وسعت شهرستان طبس است و علاوه بر این همجواری با چندین استان مهم کشور و برخورداری از خطوط ارتباطی فراوان زمینی و همچنین ریلی و هوایی نیز از ظرفیت‌های مهم این شهرستان به‌شمار می‌رود.
 
* ظرفیت‌های طبس در راستای توسعه شهرستان بکارگیری شود
امام جمعه طبس با اشاره به حدیثی مبنی بر اینکه «هر کس آب و خاک در اختیار داشته باشد و در عین حال داد از فقر و تنگدستی بزند، خداوند او را از رحمت خود دور می‌کند»، خاطرنشان کرد: چنانچه بر اثر عدم استفاده صحیح از امکانات طبس، مردم از نظر زندگی و اقتصادی دچار مشکل باشند، هم مسئولان و هم مردم مسئول هستند و بنابراین لازم است از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه شهرستان، حداکثر بهره‌برداری و استفاده شود.
 
* وعده‌های الحاق طبس به یزد عملی نشد
وی بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این شهرستان توجه نشد و بعد از پیروزی انقلاب باتوجه به وقوع زمین‌لرزه و ویرانی شهر، زمان زیادی صرف بازسازی شهر شد و بعد از آن هم به دلایل مختلفی به ظرفیت‌های طبس توجه نشد.
مهاجریان افزود: انتزاع شهرستان طبس از خراسان بزرگ و الحاق به استان دارالعباده یزد با وعده‌هایی همراه بود از جمله اینکه استان یزد در طبس سرمایه‌گذاری کرده و کارخانه احداث می‌کند و به این طریق اشتغال قابل‌توجهی ایجاد کرده و موجب توسعه شهر خواهد شد، اما شاهد هستیم که متاسفانه با گذشت 10 سال این محقق نشده است.
 
* حوزه‌های انتخابیه چند استانی برچیده می‌شود
وی یادآور شد: با توجه به اینکه براساس قانون هر 10 سال می‌تواند 20 نماینده به جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود؛ این قانون در دوره پیش روی مجلس اجرا خواهد شد، و علاوه بر این حوزه‌های انتخابیه‌ای که در بیش از یک استان قرار دارد برچیده خواهد شد به گونه‌ای که هر حوزه تنها در یک استان واقع شود.
امام جمعه طبس گفت: اکنون با توجه به اینکه حوزه انتخابیه طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در دو استان یزد و خراسان جنوبی واقع شده نیازمند اصلاح است که در این زمینه افرادی که واقعا برای شهر دلسوزی داشته‌اند و زندگی‌شان هم این موضوع را نشان می‌دهد، به همراه شوراهای اسلامی شهرستان، فرضیه‌های موجود و گزینه‌های ممکن برای اصلاح حوزه انتخابیه طبس را بررسی کرده‌اند.
 
* حوزه انتخابیه طبس و اردکان به نفع طبس نیست
وی اظهار داشت: یک گزینه این است که حوزه انتخابیه طبس به همراه شهرستان اردکان باشد که در این صورت با توجه به اینکه جمعیت شهرستان اردکان بیشتر از شهرستان طبس است و اینکه معمولا مردم اردکان به‌ویژه هنگامی که موضوع مصالح شهرستان‌شان مطرح باشد دارای هم‌گرایی سیاسی و اجتماعی بیش از طبس هستند، اینکه طبس بتواند در انتخابات آینده، نماینده به مجلس بفرستد جزء آرمان‌ها و آرزوهاست که این به نفع شهرستان طبس نیست.
 
* نماینده مستقل تنها به طبس اختصاص نمی‌یابد
مهاجریان ادامه داد: برای اختصاص نماینده مستقل به شهرستان طبس از سال‌های گذشته پیگیری زیادی شده که مکاتبات آن موجود است، اما در این زمینه پاسخ مثبتی شنیده نشده است و این روزها اگر کسی ادعا کند که این موضوع امکان‌پذیر است ادعایش غیرکارشناسی است زیرا اختصاص نماینده به یک شهرستان در اختیار امام جمعه، نماینده، فرماندار و استاندار تنها نیست، بلکه ابتدا در وزارت کشور کارشناسی شده و پس از تصویب در هیئت دولت، برای کارشناسی مجدد و تصویب نهایی به مجلس ارسال می‌شود.
 
* طبس درجا می‌زند / فرمانداری ویژه پیش نیاز توسعه
وی تصریح کرد: تا چه زمانی باید طبس درجا بزند، باید به دنبال ارتقاء و توسعه شهرستان باشیم که پیش‌نیاز توسعه طبس ارتقاء فرمانداری طبس به فرمانداری ویژه است که این موضوع نیز از زمان سفر اول رئیس‌جمهور به استان یزد و نیز به شهرستان طبس پیگیری شده و حتی علی‌رغم اینکه در سفر سوم رئیس‌جمهور به استان یزد و وزیر دادگستری به عنوان وزیر معین به طبس برای تصویب فرمانداری ویژه شهرستان وعده داده شد، اما متاسفانه پس از حدود سه ماه به صورت کتبی اعلام شد که تا زمانی که طبس جزء استان یزد باشد به دلایلی با فرمانداری ویژه این شهرستان موافقت نخواهد شد.
 
* در یزد نماینده مستقل و فرمانداری ویژه به طبس تعلق نمی‌گیرد
امام جمعه طبس بیان کرد: برای اختصاص نماینده مستقل به طبس و تصویب فرمانداری ویژه از روش‌های مختلف پیگیری زیادی انجام و با مسئولان مختلفی رایزنی شد، اما پاسخ این بود که تا شهرستان طبس جزء استان یزد باشد هیچکدام از این خواسته‌ها تحقق نخواهد یافت.
 
* الحاق طبس به خراسان رضوی امکان‌پذیر نیست
وی ادامه داد: از زمان الحاق طبس به استان یزد و تفکیک استان خراسان بزرگ، خواسته اول اکثریت مردم طبس لغو مصوبه سال 1380 و بازگشت طبس به استان خراسان رضوی بوده که برای تحقق این موضوع نیز پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی شده و به همراه نماینده، شوراها و نخبگان شهر سفرهای فراوانی به تهران انجام و ملاقات‌هایی با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور صورت گرفته است، اما اعلام شده که الحاق طبس به خراسان رضوی به دلایل مختلف امکان‌پذیر نیست.
 
* نماینده مستقل به علاوه فرمانداری ویژه برابر است با خراسان جنوبی
مهاجریان اضافه کرد: اما بنابر اعلام مسئولان در صورت الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی علاوه بر اینکه شهرستان‌های طبس و بشرویه دارای یک نماینده شده و طبس مرکز حوزه انتخابیه می‌شود، فرمانداری طبس نیز به فرمانداری ویژه ارتقاء می‌یابد که این فرصت مغتنمی است و به منزله یک سکوی پرش برای طبس محسوب می‌شود.
 
* طبس نماینده به مجلس می‌فرستد
وی یادآور شد: علاوه بر اینکه فرهنگ مردم بشرویه دارای هماهنگی و تشابه زیادی با طبسی‌هاست، جمعیت شهرستان بشرویه نیز کمتر از شهرستان طبس است که بر این اساس در انتخابات مجلس، طبس می‌تواند همیشه نماینده به مجلس بفرستد و در زمینه فاصله دو شهرستان نیز با احداث راه طبس - بشرویه از مسیر خدا آفرید که بودجه آن تصویب شده، فاصله این دو شهرستان به 63 کیلومتر کاهش می‌یابد.
امام جمعه طبس تصریح کرد: اکنون که از طریق اختصاص نماینده و فرمانداری ویژه، فرصتی برای پیشرفت و توسعه طبس فراهم شده، بهتر است آن را مغتنم شمرده و از این فرصت استفاده کنیم، چراکه در غیر این صورت در آینده پشیمان خواهیم شد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول