اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان اوقاف تأکید کرد:

بودجه‌‌های فرهنگی صرف کارهای ویترینی نشود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ظرفیت امامزاده‌‌ها در فعالیت‌‌های مردمی و فرهنگی بالاست و مدیران فرهنگی نباید اعتبارات را در سالن‌‌هایی هزینه کنند که فقط خواص و مسئولان حضور دارند.

بودجه‌‌های فرهنگی صرف کارهای ویترینی نشود
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حجت‌‌الاسلام احمد شرف‌‌خانی در جمع خبرنگاران با اشاره به بازرسی ستادی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در شش ماه نخست امسال از ادارات استانی و شهرستانی اظهار داشت: نظارتی که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور هر ساله به صورت ستادی در سطح استان‌‌ها انجام می‌‌دهد طبق شاخص‌‌های هدایت، رهبری، نظارت و مصوبات ابلاغ شده در اوایل سال است که در این کار میزان فعالیت‌‌های انجام شده در بقاع متبرکه و امامزاده‌‌ها به لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد و پس از جمع بندی‌نهایی نواقص و معایب موجود به منظور رفع مشکل به اداره اوقاف استان ابلاغ می‌‌شود.
وی با اشاره به رویکرد اوقاف در عرصه فرهنگی افزود: تبدیل بقاع متبرکه و امامزاده‌‌ها به قطب فرهنگی یکی از مهم‌‌ترین سیاست‌‌های سازمان در این بخش به شمار می‌‌آید که در همین راستا با شعار "موقوفه و امامزاده محوری " مصوبات فرهنگی سال 90 بر اساس موقعیت فیزیکی و جغرافیایی و امکانات نرم افزای و سخت افزاری به 2 هزار امامزاده ابلاغ شده است.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست امسال 165 هزار جلد کتاب به شکل متمرکز برای راه‌‌اندازی کتابخانه‌‌های فیزیکی و دیجیتال به استان‌‌ها اختصاص یافته است که شامل 48 کتابخانه در امامزاده‌‌ها می‌‌شود.
وی تأکید کرد: در بیش از 110 کتابخانه امامزاده دیجیتال فعالیت خود را آغاز کرده است که در استان همدان نیز 11 کتابخانه دیجیتال تا یک ماه آینده راه‌‌ اندازی می‌‌شود.
شرف‌‌خانی اضافه کرد: ایجاد مرکز پاسخگویی به مسائل شرعی جزء برنامه‌‌های بلندمدت اوقاف به شمار می‌رود که هم اکنون در سراسر کشور 700 امامزاده این مرکز را دارند و هزار امامزاده دیگر نیز در مناسبت‌‌های خاص و فصول مختلف اقدام به راه اندازی این مرکز می‌‌کنند.
وی با اشاره به استفاده از فناوری‌‌های برتر در بقاع متبرکه گفت: در همدان 11 امامزاده از فناوری‌‌های برتر نظیر بلوتوث و ارسال sms استفاده می‌‌کنند و در همین راستا خانه‌‌های فرهنگ دیجیتال نیز به صورت پایلوت در برخی از امامزاده‌‌های کشور راه اندازی شده است.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر فعالیت‌‌های صورت گرفته در ماه مبارک رمضان ادامه داد: مراسم ترتیل و جزء خوانی قرآن کریم امسال در هزار و 59 امامزاده و بقعه در سطح کشور برگزار شد و در کنار این برنامه 97 جلسه تفسیر نیز با حضور اساتید عالی تفسیر در سطح کشور به اجرا در آمد.
وی اضافه کرد: برگزاری 245 جلسه تفسیر سطح یک، 572 جلسه تفسیر سطح دو، اعزام 2 هزار و 697 مبلغ به سراسر کشور، استقرار 713 روحانی ثابت در امامزاده‌‌ها، برگزاری 233 محفل قرآنی با حضور اساتید مصری، برپایی 287 محفل قرآنی با حضور قاریان بین‌‌المللی و برگزاری 736 محفل قرآنی با حضور قاریان استانی و شهرستانی از دیگر برنامه‌‌هایی است که در این ماه به اجرا درآمد.
شرف‌‌خانی در ارتباط با تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رسانه‌‌ها و مجموعه‌‌های فرهنگی در سطح کشور به این موضوع توجه خاصی نکردند و در حال حاضر امور خیریه جایگزین وقف شده است.
وی با بیان اینکه تنها عامل ارتباط انسان با دنیا بعد از مرگ وقف و امورات مربوط به آن است، افزود: قبل از سال 89 میانگین وقف 198 مورد بود که با فرهنگ سازی و در اولویت قرار دادن این فریضه الهی در سال گذشته این رقم به هزار و 49 مورد وقف جدید رسیده است.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: هر ساله در سطح کشور بالغ بر هزار و 624 مسابقه قرآنی در رشته‌‌های مختلف با رعایت استانداردهای تدوین شده برگزار می‌‌شود و از مرحله شهرستانی تا مرحله بین‌‌المللی ادامه می‌‌یابد.
وی تصریح کرد: در سال جاری مسابقه "وقف، چشمه همیشه جاری" در رشته‌‌های خوشنویسی و هنرهای ادبی در کنار کنگره علمی وقف با همکاری حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.
شرف‌‌خانی با بیان اینکه در راستای تبلیغ و ترویج معارف معصومین کنگره‌‌های علمی متنوع و مختلف در کشور برگزار می‌‌شود، تأکید کرد: کنگره علمی ائمه معصومین در استان‌‌ها به طور جداگانه و گاه به شکل جشنواره برگزار می‌شود که در شش ماه دوم امسال همدان با ارسال فراخوان تا اواخر دی ماه میزبان کنگره علمی امام هادی (ع) خواهد بود.
وی اذعان کرد: در حال حاضر مراکز فرهنگی و قرآنی در 500 امامزاده راه‌انداری شده است که این رقم تا پایان امسال به 2 هزار مرکز می‌‌رسد و در همین راستا به منظور بالا بردن کیفیت و کمیت زیرساخت‌‌های نرم افزاری امامزادگان بیش از پیش باید تقویت شود.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به مراکز فرهنگی و قرآنی همدان گفت: تا پایان امسال در 80 بقعه متبرکه مراکز قرآنی و فرهنگی در استان همدان راه اندازی می‌‌شود که در حال حاضر 20 بقعه آماده راه‌اندازی است.
وی با اشاره به برنامه‌‌های ویژه و کوتاه مدت اوقاف تأکید کرد: طرح نوروزی آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، طرح تابستانی نشاط معنوی در 920 امامزاده، جشن ولایت علوی، و آسمان دین نبوی در بیش از 2 هزار امامزاده شامل این برنامه‌‌ها می‌‌شود که در ایام محرم و صفر نیز برنامه‌‌ای با عنوان بصیرت عاشورایی در امامزادگان برگزار می‌شود.
شرف‌‌خانی در خصوص منابع فرهنگی سازمان اوقاف گفت: 20 درصد از درآمد بقاع متبرکه و همچنین بخشی از درآمد موقوفات صرف امور فرهنگی در این سازمان می‌‌شود که اگر بخواهیم به دستورات مقام معظم رهبری در ارتباط با کارهای فرهنگی در بقاع متبرکه جامعه عمل بپوشانیم باید استاندار، معاونان وی و فرمانداران بخشی از اعتبارات فرهنگی استانی را به این مراکز اختصاص دهند.
وی ابراز کرد: حضور چشمگیر مردم در امامزاده‌‌ها بستر کار فرهنگی را در سراسر کشور فراهم کرده است و باید از این ظرفیت در مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی استفاه کرد.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان خطاب به مدیران فرهنگی گفت: نباید اعتبارات فرهنگی را صرف کارهای ویترینی و آکواریومی کرد و نگاه بخشی در این حوزه جایز نیست و همچنین در پاره‌‌ای از مقاطع بودجه‌‌ها در سالن‌‌هایی خرج می‌‌شود که فقط مسئولان و خواص حضور دارند و خبری از مردم نیست.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول