اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس:

شرایط تاسیس حزب در قانون جدید سخت‌تر می‌شود

خبرگزاری فارس: سخنگو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط تاسیس در قانون جدید احزاب سخت‌تر خواهد شد.

شرایط تاسیس حزب در قانون جدید سخت‌تر می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عبدالحسین ناصری در جمع مردم گرگان با اشاره به عملکرد کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی و به طرح‌های سه قلوه این کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس یکی از این طرح‌ها بود که به علت پس گرفتن امضا برخی نمایندگان این طرح از دستور کار این کمیسیون خارج شده است.
وی تصریح کرد: افزایش کارایی شوراها در راستای انتخابات استانی مجلس و قانون احزاب از دو طرح دیگر طرح‌های سه قلوه این کمیسیون بوده است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون احزاب گفت: قانون احزاب که قبل از لایحه افزایش تعداد نمایندگان در مجلس مطرح بوده است به خاطر ضرورت و فوریت این لایحه با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس نهم در حال حاضر از دستور کار این کمیسیون خارج شده است.
ناصری خاطرنشان کرد: قانون احزاب حدود 60 ماده دارد که تا زمان رسیدگی حدود 15 بند آن به تصویب اعضای این کمیسیون رسیده بود.
وی ادامه داد: افراد خبره و زبده سیاسی کشور که بعضا 40 تا 50 سال فعالیت حزبی و سیاسی داشته‌اند چه در داخل مجلس تحت عنوان نمایندگان و چه در خارج از مجلس و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی قانون احزاب همکاری داشتند.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: خلاصه و هدف از اصلاح قانون احزاب این است که در کشور احزاب فعال و دارای برنامه داشته باشیم.
ناصری یادآور شد: این احزاب باید در درون جامعه و از بطن مردم برخواسته باشند و با ارتباطات مردمی ضمن تولید قدرت و به دست آوردن کرسی‌های قدرت مانند شوراهای شهر، کرسی نمایندگی مجلس و یا ریاست جمهوری بتواند با ارائه برنامه مدون مشکلات مردم را برطرف کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عملکرد احزاب در کشور برعکس شده است، ادامه داد: در کشور ما قدرت تولید حزب می‌کند و شاهد هستیم که کسی که در راس قدرت سیاسی و اجرایی کشور قرار گرفته است حزبی تشکیل می‌دهد و تعدادی از مدیران اجرایی زمان خود را عضو آن حزب می‌کند.
سخنگو کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این احزاب معمولا در انتخابات بعدی از دور قدرت خارج می‌شوند، گفت: این احزاب به علت از دست دادن قدرت منفعل، منحل و در برخی‌ اوقات فعالیت و کارایی خود را از دست می‌دهند.
ناصری اظهار داشت: ما باید احزابی داشته باشیم که تا در تناوب قدت، افول قدرت و یا رشد آنها حذف نشوند و با داشتن برنامه‌ در صحنه سیاسی حضور فعال داشته باشند.
وی ادامه داد: مشکل دیگر احزاب ما حضور افرادی است که موسس 14 یا 15 حزب هستند که این خلاف قانون می‌باشد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون این امر مشکلی نبوده است ولی در قانون جدید تلاش داریم ماده واحدی را به تصویب برسانیم که هر کس می‌تواند فقط موسس یک حزب باشد یا در یک حزب هیئت مدیره و یا هیئت موسس باشد نه اینکه در احزاب مختلف مشارکت کند.
ناصری افزود: بالغ بر 260 حزب، جمعیت، انجمن و گروه در کشور وجود دارد که عملا در صحنه‌های مختلف سیاسی نمی‌توانند حضور پررنگی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در مقابل وجود احزاب مختلف در کشور، در کشورهای دیگر جهان سه الی چهار حزب با برنامه وجود دارند که با مردم ارتباط مستمر برقرار می‌کنند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد با تصویب قانون جدید احزاب این از هم گسستگی احزاب در کشور ساماندهی شود و وزارت کشور برای دادن مجوزهای مختلف سختگیری بیشتری کند.
ناصری گفت: با تصویب این قانون افرادی که مجوز گرفتند باید در تقویت آن حزب تلاش کنند و افراد سیاسی دیگر نمی‌توانند حزبی که در حال افول است و اسمشان به عنوان هیئت موسس است تقاضا حزب جدید کنند.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول