اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم:

اصحاب رسانه به دنبال چالش کشیدن مسئولان باشند

خبرگزاری فارس: معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم گفت: اصحاب رسانه دنبال به چالش کشیدن مسئولان در زمینه گسترش جرائم در جامعه باشند.

اصحاب رسانه به دنبال چالش کشیدن مسئولان باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عباس مرتضوی صبح امروز در جلسه کارگروه‌های مشترک رسانه،آموزش، کارگروه امنیتی و انتظامی اظهار داشت: رسانه‌ها باید به دنبال وعده‌های مسئولان اجرایی و قضایی در این زمینه باشند.
معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم افزود: از 100درصد کار پیشگیری از جرائم، 10 درصد آن کار قضایی و 90 درصد آن کار غیرقضایی و اجرایی توسط سازمان‌های مرتبط است که دانشگاه‌ها و آموزش و معرفی جرائم و مباحث حقوقی بخشی از آن درزمینه آگاهی‌بخشی است.
مرتضوی گفت: ارائه دادن آمار جرم و جرائم در رسانه‌ها و مطبوعات، هنر نیست، زیرا بیان این آمار به آگاهی‌بخشی جامعه کمکی نمی‌کند، بلکه سبب ایجاد نگرانی درمیان مردم جامعه می‌شود.
معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم افزود:حاشیه‌نشینی و حضور اتباع بیگانه از جمله پارامترهایی هستند که برای پوشش دادن ضعف و کاستی‌های دستگاه‌های متولی و اجرایی از آنها استفاده می‌کنیم.
مرتضوی گفت: در حالی‌ که رسانه‌ها با به چالش کشیدن مسئولان،باید درباره چرایی افزایش این آمارها و آسیب‌های تبع آن از مسئولان مطالبات جامعه را داشته باشند.
معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم افزود:یکی از ارکان مهم در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه، اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم از قانون است که توسط کارگروه آموزش و رسانه لازم است انجام شود.
مرتضوی اظهار داشت: 70 درصد جرائمی که انجام می‌شود، عمدی نیست بلکه به سبب جهل نسبت به جرم است، البته جهل قانون، رافع مسئولیت نیست پس جامعه رسانه‌ای به سمت اطلاع‌رسانی‌های اصولی و هدفمند و اثرگذار باید گام بردارد و دستگاه‌های ذی‌ربط باید دراین زمینه به رسانه‌ها پاسخگو باشند.
معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم گفت: اصحاب رسانه از ظرفیت آموزش دانشگاه‌ها و سازمان‌های متولی و مراکز آموزشی و پایان‌نامه‌های مرتبط  دراین زمینه برای شناسایی حقوق و جرائم یا همکاری مشترک کارگروه آموزش و تحقیقات استفاده کاربردی کنند.
مرتضوی افزود: دستگاه قضایی محدودیت هایی دارد،که تا مراحل قانونی آن طی نشود، اطلاع‌رسانی در آن زمینه غیرقانونی است، اصحاب رسانه باید توجه داشته باشند که اطلاع‌رسانی‌های عمومی، گاهی ما را از دریافت حقیقت دور می‌کند و بعضی اوقات نیز اطلاع‌رسانی دستگاه قضا در واقع به اشاعه فحشا در جامعه منجر می‌شود و اثرات منفی دارد.
معاون دادستان پیشگیری از وقوع جرم در پایان گفت: حفظ آبروی مسلمین از جمله ضوابطی است که در اطلاع‌رسانی وجود دارد، ما با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و کارگروه‌های امنیتی و کارگروه آموزش، محدودیت‌ها و ضوابط را برای کارگروه رسانه تسهیل می‌کنیم.
در ادامه جلسه عباس شیخ‌الاسلامی سرپرست کارگروه آموزش و تحقیقات اظهار داشت: رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و هم‌تراز قوه‌ قضائیه، چون هر دو مطالبه‌گر از مسئولان ذی‌ربط هستند و هر دو با نگاه پیشگیرانه در جامعه حرکت می‌کنند.
وی افزود: رسالت رسانه‌ها فقط خبر دادن و ارائه آمار در سطح جامعه نیست بلکه رسالت آگاهی و اطلاع‌رسانی و مطالبه از مسئولان از مهمترین وظایف آنان است که متاسفانه در صفحه حوادث روزنامه‌ها مغفول مانده است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول