اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان تیرماه سال جاری؛

5400 مدرسه اصفهان شناسنامه‌دار شدند

خبرگزاری فارس: مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان از اتمام کار تهیه شناسنامه فنی 5400 مدرسه در پایان تیر ماه سال جاری در استان اصفهان خبر داد.

5400 مدرسه اصفهان شناسنامه‌دار شدند
محمد حسین سجاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اتمام کار تهیه شناسنامه فنی مدارس در پایان تیر ماه سال جاری در تمام کشور اظهار داشت: در این شناسنامه حدود 300 آیتم از مشخصات فنی، سازه ای و تأسیساتی یک ساختمان درج و در طول یک سال کار برداشت شناسنامه 5هزار 400 مدرسه در استان اصفهان انجام شد.
 وی با توجه به اینکه در بخش سازه‌ای با مشخص کردن سه محدوده سبز، زرد و قرمز امتیازات به ساختمان داده می‌شود، افزود: با بررسی آمار و ارقام، چنانچه ساختمانی در محدوده قرمز قرار بگیرد نیازمند تخریب و بازسازی، محدوده زرد مقاوم سازی و قرار گرفتن در محدوده سبز نیازمندمستحکم سازی است.
 مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان با توجه به برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: در صدد هستیم از سال جاری و در طول سه سال نخست برنامه پنجم تمام مدارس تخریبی، بازسازی شده و کل مدارس نیازمند مقاوم سازی اقدامات لازم در راستای مقاوم سازی بر روی آنها صورت گیرد.
 وی به اعتبار پیش‌بینی شده در مصوبه قانون برنامه پنجم برای تمام کشور اشاره و اضافه کرد: اعتبار تخریب، بازسازی و مقاوم سازی برای تمام کشور در طول سه سال حدود 3هزار و 100 میلیارد تومان و برای سال جاری حدود 920 میلیارد تومان پیش بینی شده و سهم نهایی اعتبارات برای استان اصفهان نامشخص و متناسب با این سهم عملیات اجرایی بازسازی و مقاوم سازی مدارس آغاز می‌شود.
سجاد اعتبار لازم برای ساخت هر کلاس و فضاهای جنبی مورد نیاز در هر مدرسه را حدود 60 میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: تخریب و بازسازی 4هزار کلاس به قیمت روز به 240 میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.
 وی بودجه تخصیص یافته در امر مقاوم سازی را یک سوم هزینه ساخت یک مدرسه دانست و تاکید کرد: چنانچه اعتبار مقاوم سازی از هزینه ساخت یک سوم مدرسه بیشتر شده و از حد خود تجاوز کند آن مدرسه قابلیت مقاوم سازی نداشته و بایستی تخریب و بازسازی شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با مشاهده و بررسی آخرین وضعیت مدارس تخریبی با تاکید گفت: ناحیه یک اصفهان و کاشان جزو مناطقی هستند که بالاترین آمار مدارس تخریبی را داشته و به طبع آن کم‌ترین آمار مقاوم سازی را دارند.
وی به بحث استاندارسازی از لحاظ استحکام مدارس استان اصفهان پرداخت و ادامه داد: در این استان 24هزار اتاق درس وجود دارد که متفاوت با کلاس درس بوده و با این میزان 35هزار کلاس درس در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل می‌شود.
سجاد با بیان اینکه 12هزار کلاس درس استانداردهای لازم را به لحاظ ایمنی و استحکام داراست، افزود: حدود 4هزار کلاس از رقم 24هزار تخریبی است که بایستی در جای آن ساختمان سازی شود و هشت هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی با تمهیدات فنی است.
وی به مندرجات آیین نامه 2هزار و 800 اشاره و اضافه کرد: نخستین آیین نامه در سال 67 منتشر شده و پس از هر زلزله در کشور بسته به عملکرد ساختمان‌ها در این آیین نامه ویرایش جدیدی رخ داده که پس از زلزله رودبار ویرایش دوم و پس از زلزله بم ویرایش سوم آیین نامه انجام شده و بازنگری نقاطی از آن و رعایت اصولی ساخت یک ساختمان صورت گرفته است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به تقسیم بندی مدارس قدیمی به دو دسته نیازمند تخریب و بازسازی و نیازمند مقاوم سازی تاکید کرد: گاهی مدارس از لحاظ مستحکم سازی استاندارد بوده اما نیازمند مقاوم سازی است و الزامی بر فرسوده و قدیمی بودن آن نیست.
وی تمام مدارس ساخته شده پیش از زلزله بم را نیازمند مقاوم سازی دانست و بیان داشت: این مدارس با ویرایش آیین نامه پس از زلزله بم  ارتقا یافته و مخارج رسیدن ویرایش اول به سوم بیش از مخارج رسیدن ویرایش دوم به سوم است.
سجاد با اشاره به نسبت دانش آموزان به  فضاهای آموزشی استان اصفهان با صراحت گفت: این استان با شمول شش درصدی دانش آموز از کل کشور، 5.5 درصد فضای آموزشی را دارا بوده و به دلیل وسعت زیاد کلاس‌ها و مدارس در این استان نسبت فضای آموزشی به تعداد دانش آموزان کمتر بوده و می‌توانند تعداد دانش آموز بیشتری پذیرش کنند.
 وی به متناسب بودن تعداد دانش آموزان و مدارس در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: استاندارد کشوری در قالب کلاس شکل گرفته و تعداد دانش آموزان با مدارس و کلاس متناسب است، در صورتی که در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به دلیل درصد کم و پراکندگی زیاد بیشتر از جمعیت، مدارس و کلاس وجود دارد.
انتهای پیام/ص20 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول