اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

مشروح آخرین ‌روز سفر معاون اول رئیس جمهور به آمریکای لاتین/

از شهروند افتخاری شدن رحیمی تا شرکت در ضیافت نهار همتای اکوادوری

خبرگزاری فارس: معاون اول رئیس جمهور در سفر چند روزه خود آمریکای لاتین، علاوه بر دیدار با برخی از مقامات این کشورها، برنامه‌های جالب توجه داشت.

از شهروند افتخاری شدن رحیمی تا شرکت در ضیافت نهار همتای اکوادوری
به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس،‌ محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته در جریان سفر به دو کشور آمریکای لاتین با شهردار کیتو پایتخت اکوادور دیدار و پس از بحث و تبادل نظر طی مراسمی در جمع اعضای شورای شهر کیتو، کلید این شهر را دریافت و به عنوان شهروند افتخاری معرفی شد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تقدیر از انتخاب وی به عنوان شهروند افتخاری کیتو از معماری و اصالت این شهر تمجید کرد.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین یکی از بهترین و سرآمدترین ملت‌ها جهان به قدمت و تاریخ بیش از 3500 ساله اکوادور اشاره کرد و گفت: بنا به توصیه احمدینژاد و به منظور استحکام روابط با یکی از بهترین کشورهای به پا خاسته آمریکای لاتین در برابر زیاده‌خواهی سلطه‌طلبان به کشور اکوادور سفر کرده‌ایم و امیدوارم با همدلی دو ملت تاریکی و روشنی را در هم‌آمیزیم و نهضت دوستی، عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی را در بین دو ملت و سایر ملت‌ها ایجاد کنیم.

رحیمی در ادامه به تاکیدات دین مبین اسلام برای حفظ کرامت انسان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ملت ایران همواره طرفدار صلح، دوستی و برادری بوده و است و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک صلح و دوستی در جهان برقرار شود تا همه ملت‌ها با یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند که در این راستا و به منظور ارتقاء سطح روابط بین دو کشور، دیدار و گفت‌وگوهایی را با مسئولان عالیرتبه کشور اکوادور خواهیم داشت.

در این مراسم همچنین شهردار کیتو ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در اکوادور گفت: اکوادور همواره به دنبال گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها و در جهت برقراری عدالت با جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی افزود: ایران و اکوادور با سابقه تاریخی طولانی خود مهد تمدن جهان هستند و حضور هیات ایرانی در این کشور علاوه بر تقویت روابط فی ما بین برای دو ملت نیز دارای فایده است.


*تاکید معاونین روسای جمهوری ایران و اکوادور بر گسترش همکاری بین دو کشور


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حیمی پس از استقبال رسمی توسط معاون اول رئیس‌جمهور اکوادور و در دیدار با وی بر آمادگی کشورمان برای افزایش همکاریها بین دو کشور اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم برخی موانع و مشکلات اداری باعث توقف توافقات میان دو کشور شود که در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با کشور اکوادور است.
 
معان اول رئیس‌جمهوری کشورمان ظهر امروز به وقت محلی در دیدار معاون رئیس‌جمهور اکوادور با قدردانی از استقبال دولت و مردم این کشور از هیات ایرانی، به روابط دوستانه روسای جمهور دو کشور و احساس الفت فراوان میان دو ملت اشاره کرد و افزود: این روابط میتواند زمینه مناسبی برای توسعه و ارتقای مناسبات و مراودات میان دو کشور باشد.
 
وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز آماده است تا روابط خود را در همه بخش‌ها تا حد ممکن با اکوادور ارتقاء‌ دهد، خاطر نشان کرد: به تاکید احمدینژاد هیات ایرانی ماموریت دارد تا در این سفر همه امور در خصوص افزایش همکاریها را نهایی کرده و موانع موجود را برای اجرای توافقات انجام شده را از پیش روی بردارد.
 
رحیمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در تمامی بخش‌ها از جمله صنعت، نفت و پتروشیمی توانسته است به خودکفایی برسد، گفت:‌ تهران آمادگی دارد تمامی تجربیات و دستاوردهای خود را در در این حوزه‌ها و حوزه‌های مختلف در اختیار ملت اکوادور قرار دهد.
 
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه بر افزایش حجم مبادلات فی ما بین اشاره و تصریح کرد: باید تلاش کنیم زمینه‌های همکاری تهران – کیتو را در تمامی بخش‌ها از جمله توسعه زیرساخت‌های نفتی، سدسازی، مسکن، شناسایی و اکتشاف معادن،‌ صنعت و تجارت، امور بیمه‌ای و بانکی ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای افزایش تبادلات اقتصادی و ارتقاء روابط فیمابین با اکوادور قائل نیست، اظهار داشت: حضور بخش خصوصی دو کشور و تبادل مکرر هیات‌های دو کشور میتواند در ارتقاء و توسعه مناسبات اقتصادی بین دو کشور مفید و سازنده باشد.

رحیمی ابراز امیدواری کرد: کمیسیون مشترک همکاریهای بین دو کشور بتواند نتایج مطلوب و مثبتی در جهت تعمین منافع دو ملت به همراه داشته باشد.

معاون رییس‌جمهور اکوادور نیز در این دیدار با بیان اینکه اکوادور در تمامی زمینه‌ها آمادگی همکاری با جمهوری اسلامی ایران را دارد، یادآور شد: اکوادور تمامی دخالت‌های کشورهای خارجی علیه کشورهایی که به دنبال استقلال هستند را محکوم میکند و معتقد است، هر ملتی حق دارد سرنوشت و آینده خود را تعیین کند.

وی افزود: اکوادور با تمامی دخالت‌های نظامی در هر کشوری که در جهت اهداف اقتصادی و استثمار انجام ‌شود مخالف است.

معاون اول رئیس‌جمهور اکوادور با اشاره به کمیسیون مشترک همکاریهای دو کشور که با حضور وزراء و مسئولین ایران و اکوادور برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: برگزاری اینگونه جلسات و کمیسیون‌ها در چنین سطوح بالایی بتواند به تقویت و گسترش دو کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه اطمینان دارم روابط دو کشور روزبه‌روز گسترده‌تر و مستحکم‌تر خواهد شد، خاطر نشان کرد: البته ممکن است برخی مشکلات و موانع وجود داشته باشد که باید برای رفع این موانع و پیشبرد هر چه سریع‌تر اهداف بیش از پیش تلاش کرد.

معاون رئیس‌جمهور اکوادور در ادامه از آمادگی همه‌جانبه کیتو برای ارتقاء روابط همه جانبه با تهران خبر داد.

بر این اساس، رحیمی پس از امضاء اسناد همکاری در زمینه‌های مختلف در جمع خبرنگاران به بیش از 30 یادداشت تفاهم امضاء شده میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر تلاش بر آن است تا تمامی آن موافقتنامه‌ها که در گذشته میان دو کشور به امضاء رسیده است عملیاتی شود.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سفر هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به کشور اکوادور در راستای ارتقاء روابط میان تهران_کیتو صورت گرفته است، تصریح کرد: ما در این سفر تلاش می‌کنیم تا برادری و استحکام روابط را به اوج خود برسانیم.

لنین مورانو معاون اول رئیس‌جمهور اکوادور نیز ضمن قدردانی از سفر هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به اکوادور، اظهار داشت: سیاست خارجی اکوادور براساس گسترش روابط با تمام کشورهای جهان بخصوص کشورهای دوست از جمله ایران است که روسای جمهور ایران و اکوادور بارها بر اراده راسخ مبنی بر گسترش روابط در تمامی زمینه‌های از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور تأکید داشته‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور اکوادور همچنین ضمن ابراز امیدواری از مذاکرات صورت گرفته میان مقامات دو کشور در جهت تسهیل هر چه بیشتر روابط میان تهران – کیتو ، تصریح کرد: ما معتقدیم مذاکرات امروز سرآغازی برای گسترش روابط در آینده دو کشور خواهد بود.

همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همتای اکوادوری وی یک یادداشت تفاهم و یک موافقتنامه همکاری میان دو کشور به امضاء رسید.

*ایران علاقمند است بسیاری از تجربیات خود در بخش صنایع کوچک را به اکوادور منتقل کند
 
معاون اول رئیس‌جمهوری کشورمان پس از شرکت در ضیافت رسمی ناهار به میزبانی همتای اکوادوری خود با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رحیمی در دیدار رئیس‌جمهور اکوادور با اشاره به اینکه هیات ایرانی در مدت حضور در کیتو ملاقات‌های فشرده‌ای با مسئولین این کشور داشته است، این مذاکرات را رضایت‌بخش خواند و گفت:‌ امروز هیچ مانع و محدودیتی برای ارتقاء همه جانبه روابط میان ایران و اکوادور وجود ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اعمال تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان آن هم از سوی قدرت‌های زورگو، یادآور شد: این تحریم‌ها به خاطر آزادیخواهی و دفاع از حق توسط ملت ایران است اما قدرت‌های زورگو نخواهند توانست مانع از ارتقاء روابط ایران با دیگر کشورها از جمله اکوادور شوند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز از توانمندیهای بزرگی در بخش‌های مختلف از جمله پتروشیمی و صنعت نفت برخوردار بوده و علاقمند است بسیاری از تجربیات خود در بخش صنایع کوچک و سودآور را به اکوادور منتقل کند.

رافائل کوره‌آ رئیس‌جمهور اکوادور نیز در این دیدار که با حضور هیات‌های عالیرتبه دو کشور انجام شد با ابراز خرسندی از حضور هیات‌ عالیرتبه ایرانی در این کشور بر ضرورت رفع موانع در اجرای توافقات میان دو کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دولت اکوادور همواره علاقمند است که شرکت‌های ایرانی در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، خاطر نشان کرد: این امر نه تنها بخاطر علاقه‌ به ایران بلکه بخاطر تاریخ و تمدن کهن ایرانی و پیشرفت‌های علمی و فنی این کشور است.

رئیس‌جمهور اکوادور با اشاره به اینکه روابط دو کشور دوستانه و برادرانه است، خواستار افزایش سطح همکاریها و ارتقاء روابط اقتصادی میان دو کشور شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر خود به دو کشور آمریکای لاتین با بدرقه رسمی وزیر کشور اکوادور، کیتو را به مقصد تهران ترک کرد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول