اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

رکوردها خبر میدهند؛

رجبی تنها شانس المپیکی بانوان دوومیدانی‌کار

خبرگزاری فارس: پرتابگر وزنه بلاروسی‌الاصل ایران تنها شانس بانوان دوومیدانی‌کار برای کسب سهمیه المپیک لندن به شمار می‌رود.

رجبی تنها شانس المپیکی بانوان دوومیدانی‌کار
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، دو و میدانی بانوان ایران در سال 1390 فعالیت خود را از اواخر ماه دوم سال آغاز کرد، درست مثل سایر رشته‌های بانوان که کار رسمی هر سال خود را از اردیبهشت آغاز میکنند. 
البته فدراسیون دو و میدانی از سال گذشته تقویم سال 90 را تنظیم کرده بود اما اولین مسابقه سال جدید بانوان پس از گذشت 2 ماه برگزار شد.
آخرین برنامه سال گذشته بانوان نیز مربوط به مسابقات گرامیداشت دهه فجر بود که اواخر بهمن برگزار شد تا درحالی که تیم باید خود را برای شرکت درمسابقات قهرمانی جهان آماده کند، حدودا وقفه‌ای سه ماهه در مسابقات ایجاد شود.

* فاصله قابل توجه رکورد قهرمانان با سایر دوومیدانیکاران
مسابقات قهرمانی کشور بانوان از 26 اردیبهشت در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب آغاز شد و فدراسیون قول داد تا به کسانی که بتوانند رکورد ملی را جابجا کنند، جوایزی اهدا کند. در این میان مریم طوسی توانست رکورد 200 متر را جابجا کند و محبوبه غیور نیز رکورد 10 هزار متر بانوان ایران را ارتقا بخشید. لیلا رجبی قهرمان بلاروسی‌الاصل پرتاب وزنه ایران نیز به دلیل مصدومیت نتوانست در این مسابقات شرکت کند.
فاصله قابل توجه دیگر ورزشکاران با قهرمانان از نکات قابل بحث در این رقابت‌ها بود.
در این‌باره می‌توان به ماده پرتاب وزنه اشاره کرد که با غیبت لیلا رجبی که رکورد 17 متر و 90 سانتی‌متر را از خود به جا گذاشته است؛ ماهرخ مردای توانست با پرتاب تنها 11 متر و 89 سانتی‌متر عنوان قهرمانی این ماده را از آن خود کند. در ماده‌های دیگر چون 400 متر، 5 هزار متر، هفت‌گانه، 200 متر و 10 هزار متر نیز با چنین فاصله‌هایی میان رکورد ملی‌پوشان و سایر دو و میدانی‌کاران مواجه هستیم.

این اختلاف شاید این مطلب را در ذهن تداعی کند که رسیدگی‌ها در فدراسیون دو و میدانی تنها به قشر خاصی اختصاص داشته و به وضعیت دیگر ورزشکاران خصوصاً ورزشکاران شهرستانی توجهی نمی‌شود؛ همان طور که بسیاری از آنها در مسابقات قهرمانی کشور این مطلب را متذکر شدند.

* تک برنز رجبی حاصل کار ملی‌پوشان در قهرمانی آسیا
اما پس از مسابقات قهرمانی کشور در اواخر اردیبهشت، تیم ملی ایران متشکل از پنج ورزشکار (لیلا رجبی، مریم طوسی، لیلا ابراهیمی، سپیده توکلی و محبوبه غیور) به مسابقات قهرمانی آسیا در شهر کوبه ژاپن اعزام شد. در این مسابقات که سراجی، مربی بانوان ایرانی پیش‌بینی کسب حداقل 2 مدال داشت، بانوان ایرانی توانستند با تک مدال برنز رجبی به ایران بازگردند.
طوسی توانست در ماده 100 متر 2 بار رکورد ایران را جابجا کند. وی در ماده دویست متر نیز رکورد قبلی ایران (23 ثانیه و 73 صدم ثانیه) را بهبود بخشید و آن را به زمان 23 ثانیه و 64 صدم ثانیه ارتقا داد. غیور در این مسابقات آسیب دید و نتوانست رقابت‌ها را ادامه دهد.
ابراهیمی نیز رکورد 5 هزار متر را که پیش‌تر در اختیار خودش بود، بهبود بخشید.

* وعده طوسی در یونیورسیاد عملی نشد
بیست و ششمین دوره یونیورسیاد ورزشی نیز اواخر مرداد تنها با اعزام مریم طوسی از دو و میدانی بانوان همراه بود. دونده سرعتی بانوان ایران که پیش از مسابقات وعده رکوردشکنی و کسب سهمیه المپیک داده بود، نتوانست رکورد قبلی خود را تکرار کند و در نیمه‌نهایی مسابقات 100 متر و 200 متر حذف شد. وی در حال حاضر در مسابقات قهرمانی جهان در کره‌جنوبی حاضر شده است و نصرت کرد بچه، دبیر کمیته بانوان با بیان اینکه امیدی برای کسب ورودی المپیک توسط وی نداریم، ادامه داد: اما امیدواریم باز هم بتواند رکورد ایران را جابجا کند.

* تغییر نایب‌رئیس در نیمه مرداد ماه و جذب مربی خارجی
دو و میدانی بانوان مرداد ماه دچار تغییر و تحولاتی شد و آذردخت نیازاده در سمت نایب رئیسی فدراسیون در امور بانوان جای خود را به دولت خلیلوند داد. تغییری که واکنش شدید نیازاده نسبت به آشتیانی، رئیس فدراسیون را در پی داشت.
اما خلیلوند با شروع فعالیتش در فدراسیون، ابتدا نصرت کردبچه را به سمت دبیری کمیته بانوان منصوب کرد و سپس در حالی که از حضورش در فدراسیون یک ماه هم نمی‌گذشت، از به خدمت گرفتن مربیان خارجی برای پرتاب وزنه و دو های سرعت خبر داد.
مربی پرتاب وزنه خارجی برای تمرین دادن لیلا رجبی، قرار است مهر ماه به ایران بیاید و فدراسیون از حضور مربی دوی سرعت نیز در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.
لیلا رجبی که خود درخواست جذب این مربی را از فدراسیون داشت، حضور سوتلان کاراچی وسکیا در تمریناتش را بسیار مؤثر خوانده است.

* فقر ورزشکاران شهرستانی نیازمند چاره‌اندیشی مسئولان
ورزشکاران شهرستانی همچنان بدون امکانات و بدون مربی سر می‌کنند و متأسفانه شاهد به هدر رفتن بسیاری از استعدادها در این رشته مادر هستیم. امید است نایب رئیس جدید فدراسیون در خصوص استعدادیابی و رسیدگی به حال ورزشکاران شهرستانی تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد و این سرمایه‌های ورزش بانوان را دریابد.
وضعیت تأسف بار بانوان دو و میدانی تا جایی بود که برخی از آنان در مسابقات قهرمانی کشوری بدون حتی یک جلسه تمرین حاضر شدند.

* ادامه تمرینات تهرانی‌ها در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب و آسیب دیدگی غیور
اما ورزشکاران تهرانی در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تمرینات خود را دنبال می‌کنند.
لیلا ابراهیمی دونده نیمه استقامت ایران نیز برای حضور قدرتمندانه در مسابقات داخل سالن آسیا تمرینات خود را در همین مجموعه ورزشی برگزار می‌کند.
محبوبه غیور به دلیل آسیب دیدگی (پارگی تاندون پای چپ) در مسابقات قهرمانی آسیا و طی دوران آب درمانی مسابقات لیگ را از دست داده است. مریم طوسی نیز در حال حاضر برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان، در کره‌جنوبی به سر می‌برد. وی توانسته است با دریافت وایت کارت به این مسابقات راه یابد.

* لیلا رجبی تنها شانس کسب سهمیه المپیک بانوان دو و میدانی کار
وضعیت بانوان ایرانی برای کسب سهمیه المپیک در دو و میدانی نیز تعریف چندانی ندارد و تنها لیلا رجبی است که یکی از شانس‌های ایران برای کسب سهمیه به شمار می‌آید. فاصله رکوردهای بانوان ایران با ورودی المپیک نیز نشان از این دارد که با این شیوه به سال‌ها زمان برای حضور در المپیک نیاز داریم، مگر اینکه خلیلوند با برنامه‌های جدید دو و میدانی بانوان را دچار تحول کند.

رکورد بانوان ایران و ورودی المپیک در مواد مختلف به شرح زیر است:

دوی 100 متر: 11 ثانیه و 81 صدم ثانیه (مریم طوسی)، 11 ثانیه و 38 صدم ثانیه (ورودی المپیک)

دوی 200 متر: 23 ثانیه و 64 صدم ثانیه (مریم طوسی)، 23 ثانیه و 30 صدم ثانیه (المپیک)

دوی 400 متر: 54 ثانیه و 85 صدم ثانیه (مریم طوسی)، 52 ثانیه و 30 صدم ثانیه (المپیک)

دوی 800 متر: 2 دقیقه و 12 ثانیه و 81 صدم ثانیه (مینا پورسیفی)، 2 دقیقه و یک ثانیه و 30 صدم ثانیه (المپیک)

1500 متر: 4 دقیقه و 27 ثانیه و 73 صدم ثانیه (لیلا ابراهیمی)، 4 دقیقه و 8 ثانیه و 90 صدم ثانیه (المپیک)

5000 متر: 17 دقیقه و 40 ثانیه و یک صدم ثانیه (لیلا ابراهیمی)، 15 دقیقه و 25 ثانیه (المپیک)
10 هزار متر: 39 دقیقه و 35 ثانیه (محبوبه غیور)، 32 دقیقه و 10 ثانیه (المپیک) 

3000 متر مانع: یازده دقیقه و 16 ثانیه و 27 صدم ثانیه (لیلا ابراهیمی)، 9 دقیقه و 48 ثانیه (المپیک)

پرش ارتفاع: یک متر و 76 سانتی‌متر (سپیده توکلی)، یک متر و 92 سانتی‌متر (المپیک)

پرتاب وزنه: 17 متر و 90 سانتی‌متر (لیلا رجبی)، 17 متر و 30 سانتی‌متر (المپیک)

پرش طول: 6 متر و 14 سانتی‌متر (توران شادپور)، 6 متر و 65 سانتی‌متر (المپیک)
هفت‌گانه: 4845 امتیاز (سیده توکلی)، 5950 امتیاز (المپیک)

در واقع در بین ورزشکارانی که ذکر شد تنها رکورد لیلا رجبی است که از حد نصاب المپیک بالاتر است و وی با تکرار این رکورد در مسابقات امسال میتواند ورودی المپیک را کسب کند.
انتهای پیام/د
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول