انتخاب نادرست واژگان؛ زمینه‌ساز سوء‌تفاهم‌های ارتباطی مسئولان - مردم

یکی از عوامل سوء‌تفاهم‌های ارتباطی، عدم گزینش دقیق واژگان است که این امر در ارتباط این روزهای مسئولان/فرماندهان با مردم قابل مشاهده است؛ از جمله:
۱. مذاکره/ انتقال پیامطرف ایرانی می‌گوید مذاکره نداشتیم، منظورش آن است که گفتگوی مستقیم نداشتیم؛ اما طرف آمریکایی می‌گوید مذاکره داشتیم، منظورش آن است که تبادل پیام ولو با واسطه داشتیم.
۲. تنگه باز / بستهمقام ایرانی می‌گوید "تنگه باز است"، یعنی با شروط؛ اما مخاطب وقتی عبارت "تنگه باز است" را استفاده می‌کند، یعنی بدون شروط. (با توجه به حساسیت "تنگه هرمز" انتظار می‌رود ادبیات روشنی برای انواع حالات تنگه طراحی شود).
15:38 - 30 فروردین 1405

52 بازدید