اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

عطش توسعه در مازندران با حفاظت محیط زیست هم‌خوانی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: عطش توسعه در استان با حفاظت محیط زیست مازندران هم‌خوانی ندارد، برای اینکه مانع مسائل توسعه‌ای نباشیم، نیاز به حمایت حقوقی و ایجاد شرایط داریم.

عطش توسعه در مازندران با حفاظت محیط زیست  هم‌خوانی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، عطا الله کاویان در نشست سالانه روسا و مدیران محیط زیست مازندران که در مجتمع بهزیستی شهید عظیمی بابلسر برگزار شد، ضمن گرامیداشت شهدای جنگ تحمیلی و ۱۴۴ شهید محیط‌بان، اظهار کرد: این جلسه با محوریت حوزه حقوقی برگزار شد، باتوجه به اینکه برخی از شهرستان‌ها نماینده مستقل حقوقی ندارند نیاز است که بررسی بیشتری صورت بگیرد‌.

وی با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت محیط زیست، افزود: در بیانات مقام معظم رهبری آماده که موضوع محیط زیست به هیچ وجه یک مسئله تجملاتی نیست و در مسیر حفظ محیط زیست باید به مسئله خدا و قانون توجه کنیم.

کاویان همچنین خاطرنشان کرد: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است؛ پیرو شعار سال و در راستای تحقق آن تمام تلاشمان را معطوف شرکت‌های دانش بنیان کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از امضای تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان با هدف حل چالش‌های استان خبر داد و عنوان کرد: برای سال آینده نیز این هدف‌گذاری ادامه خواهد داشت.

وی اعلام کرد: ۲۱ منطقه تحت مدیریت در استان مازندران با وسعتی که حدود ۲۲ درصد از مساحت استان را پوشش می‌دهد، حدود ۱۱ درصد از آن صرفا منطقه البرز مرکزی است، ۱۱ منطقه حفاظت شده و پنج پناهگاه داریم، سه اثر طبیعی ملی و دو پارک ملی در مازندران داریم، اینها باعث شده که مازندران محیط زیستی منحصر به فرد داشته باشد.

کاویان ادامه داد: ما دو تالاب بین المللی ثبت شده به نام‌های میانکاله و فریدونکنار و ۲۱ تالاب ذیل تالاب رامسر داریم، برای این تالاب‌ها باید در قالب قانون اقدامات حفاظتی و نظارتی خودمان را داشته باشیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به چالش‌های موجود در این حوزه در مازندران گفت: نیاز به هماهنگی بین حوزه دستگاه قضایی و سازمان حفاظت محیط زیست داریم. 

وی اعلام کرد: حوزه پسماند معضل اصلی ماست، کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی لازم در این زمینه تشکیل و یا احیا شد، باتوجه به رشد جمعیتی شاهد آلودگی تالاب‌ها، دریا و رودخانه‌ها در استان هستیم، الان به فکر نصب دو ایستگاه پالایش آلودگی هوا در آمل و نکا هستیم.

کاویان اضافه کرد: در حوزه مراکز و صنایع آینده پیگیر رفع آلودگی به کمک احکام قطعی صادره از دادستان‌ها هستیم، در بحث تغییر کاربری اراضی در غرب استان باتوجه به قیمت بالای زمین در ابعاد کوچک و در شرق استان با ابعاد بزرگ شاهدیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: در حوزه تنوع زیستی گیاهی، جانوری و حیات وحش برنامه ریزی خوبی داریم، یکشنبه گذشته درنای امید و رویا بعد از ۱۵ سال پرواز کردند و در این رابطه اقدامات صیانتی لازم انجام شده است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت‌های قضایی از محیط بانان استان، گفت: عطش توسعه در استان با حفاظت محیط زیست مازندران همخوانی ندارد، نیاز به حمایت حقوقی و ایجاد شرایط برای اینکه مانع مسائل توسعه‌ای نباشیم داریم.

کاویان یادآور شد: در حوزه آب به دلیل افزایش شهرنشینی و استفاده بیشتر از منابع آبی و همچنین کاهش بارش‌ها شاهد بحران آب هستیم، از این رو در استقرار صنایع حتما بعد از اطمینان از اینکه به منابع آبی ما صدمه نمیزند مجوزها را ارائه میدهیم اما در مجموعه استان مورد عتاب و خطاب قرار میگیریم که این سازمان چه ارتباطی به منابع آب دارد و آب را باید سازمان نیرو تامین کند، در حالی که اینطور نیست.

*محیط‌زیست جای سیاسی بازی نیست

در ادامه محمد کریمی دادستان مرکز مازندران، با بیان اینکه تبیین مشکل و چالش اصلی محیط زیست محیط است، اظهار کرد: ما مشکلی در حوزه قانون و موارد حقوقی نداریم، مشکل ما در حوزه محیط زیست شعارزدگی و عدم استقامت در رفتاری است که قانون‌گذار برای ما تعیین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست جای سیاسی بازی نیست، گفت: باید بپذیریم برخی از سیاست‌هایی که در کشور تبیین می‌شود متناسب با سند آمایشی مازندران باشد، ۵۰۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان داریم، پس سیاست‌های اتخاذی باید متناسب با وضعیت مازندران باشد.

کریمی همچنین عنوان کرد: تعبیر محیط ایست به دلیل عدم تدبیرهاست، بازوهای اجرایی ما در هر شهرستان‌ها پای کار هستند، اگر ضابطه‌ها اجرا نشود ورود پیدا می‌کنیم.

دادستان مرکز مازندران ادامه داد: طبق قانون دادستانی تنها در جاهای مورد نیاز ماده قضایی صادر می‌کند، به تفکیک شهرستان‌ها معضلات زیستی محیطی که حل نمی‌شود باید مشخص شود و مهمترین آن در جلسه شورای حفظ بیت المال تعیین و تکلیف شود.

وی با بیان اینکه ما نباید در این حوزه خسته شویم عنوان کرد: همانطور که متجاوزان خسته نمی‌شوند، انفعال برای ما نیز سم است، بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ باید دید چه مقدار از این قوانین اجرا شد.

کریمی اظهار کرد: در بحث موضوع بلندمرتبه سازی در مازندران با استدلال بیان شده که جریان هوا را مختل می‌کند اما جلویش گرفته نشده، کار محیط زیست باید کار کارشناسی باشد و ربطی به سیاست نداشته باشد، خواهشم ورود شما بدون اغماض است، هر جایی کم آوردید بگویید دادستان پشتوانه ماست.

دادستان مرکز استان درباره معادن سوادکوه، گفت: خواهشم اتخاذ راه حل و طرح‌های حفاظتی در کارگروه مخصوص برداشت معادن است، در حالی که بسیاری از برداشت‌ها غیراصولی و بدون ضابطه است، ما مخالف اشتغال و تولید نیستیم، عده‌ای از این شعار حق استفاده باطل می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: انتظار این است که برای اقدامات در مناطق حفاظت شده واحد حقوقی محیط زیست قوی‌تر وارد شود و در کنار دادستانی به حفاظت محیط زیست کمک کنیم.

گفتنی است؛ این نشست با محوریت تبیین موضوعات و چالش‌های حقوقی محیط زیست مازندران برگزار شد.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول