خبرگزاری فارس ـ اراک؛ یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سئوالات امتحانات نهایی است، تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی باتوجه به اهمیت سوابق تحصیلی که شامل نمرات نهایی پایه دوازدهم میشود، در اجرای عدالت آموزشی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد.
این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود؛ لذا بر اساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راه حل جدی برای رفع این مشکل، تصحیح الکترونیکی بود که از خرداد پارسال به صورت آزمایشی برای حوزههای خارج از کشور و از دیماه برای یک حوزه در هر استان انجام شد و از خرداد امسال، تصحیح دستی برگهها به کلی جمع شده و تصحیح برگههای امتحانات نهایی در کل کشور به صورت الکترونیکی در حال انجام است.
در تصحیح الکترونیکی، مصحح دوم، نظرات مصحح اول را نمیبیند و اگر اختلاف نظری بین مصحح اول و دوم وجود داشته باشد به مصحح سوم ارجاع داده میشود، همچنین سه نوبت، راهنمای تصحیح به سوالات ارسال میشود و برای مصححینی ابلاغ صادر میشود که مورد تأیید گروههای آموزشی باشند، همچنین جمع نمره هر صفحه را سامانه انجام میدهد و نمره نهایی را هم سامانه، جمع و ثبت میکند، این عوامل باعث خواهد شد که تحصیح اوراق امتحان نهایی با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود و خطاهای انسانی به صفر نزدیک شود تا حق هیچ دانشآموزی ضایع نشود.
کارشناس مسائل آموزشی استان مرکزی در خصوص مزایای تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی به خبرنگار فارس میگوید: تأمین امنیت امتحانات نهایی، صرفهجویی در وقت و هزینه، افزایش دقت در تصحیح برگههای امتحانی و عدم دخالت سلیقه و موضعگیریهای احتمالی مصحح نسبت به دانشآموز از مزیتهای این روش است، اما با همه این مشکلات و سختیها مقدار حقالزحمه تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی، مانند تصحیح به صورت حضوری محاسبه و پرداخت خواهد شد.
حدود یک هفته از برگزاری آخرین آزمون امتحان نهایی میگذرد و بایستی نمرات و کارنامههای موقت به دانشآموزان اعلام میشد؛ ولی گزارشها از حوزهها تصحیح نشان میدهد که به علت سختی کار تصحیح الکترونیکی نسبت به روش سنتی، استقبالی از این کار نشده است
حسین معافی میافزاید: حدود یک هفته از برگزاری آخرین آزمون امتحان نهایی میگذرد و بایستی نمرات و کارنامههای موقت به دانشآموزان اعلام میشد؛ ولی گزارشها از حوزهها تصحیح نشان میدهد که به علت سختی کار تصحیح الکترونیکی نسبت به روش سنتی، استقبالی از این کار نشده و در برخی از حوزههای تصحیح در شهرستانهای مختلف کشور برخی از دروس هنوز تصحیح نشدهاند یا تعداد زیادی از اوراق باقی مانده است که تأخیر در اعلام نتایج میتواند اعتراضات دانشآموزان و خانوادهها را به دنبال داشته باشد.
وی بیان میکند: چون سرعت انجام کار در تصحیح الکترونیکی کم شده و هزینهها نسبت به قبل تغییری نکرده معلمین تمایل چندانی به این کار ندارند، خستگی چشمها هنگام تصحیح الکترونیکی، نداشتن سیستم و هزینههای اینترنت، عدم آشنایی با روشها و برنامههای تصحیح نیز از عواملی هستند که استقبال را از این کار را کم کرده است اگر چه سیستم و اینترنت در حوزههای تصحیح در اختیار مصحح قرار میگیرد،همچنین حقالزحمه ادوار گذشته نیز با کلی تأخیر و بعضاً چند مرحلهای پرداخت میشود، که این امر نیز نارضایتی همکاران را به دنبال داشته است.
این کارشناس بیان میکند: در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش آمده است که دبیران پایه دوازدهم موظف هستند که حداقل دو برابر تعداد دانشآموزان خود از اوراق امتحان نهایی را تصحیح نمایند.
معافی با بیان اینکه مصحح میتواند رمز دریافتی برای تصحیح الکترونیکی را در اختیار دیگرانی قرار دهد تا اوراق را خارج از حوزه، تصحیح نمایند که تجربه و تخصص لازم را ندارند، این امر نیز میتواند یکی از مشکلات تصحیح الکترونیکی باشد که باید برای این موضوع نیز در نوبتهای بعدی فکری اساسی و پیشگیرانه انجام شود، میگوید: با توجه به این که در سالهای بعد تعداد دروس امتحان نهایی در پایههای دهم و یازدهم نیز به پایه دوازدهم اضافه میشوند لازم است که مسئولین وزارتخانه در حوزه سنجش و ارزشیابی فکر اساسی برای این موضوع کنند و علاوه بر سیستمهای تشویقی و انگیزشی برای همکاران مصحح، حداقل حقالزحمه تصحیح اوراق را 2 یا 3 برابر کنند.
معافی اظهار میکند: اکنون برای حل این مشکل میتوان برخی محدودیتها در تصحیح را برداشت، مشوقهایی در ارزشیابی سالیانه، دریافت لوح تقدیر و گواهیهای مورد قبول در رتبهبندی و .... را لحاظ کرد و چون سامانهها کشوری هستند از ظرفیت سایر استانها و شهرستانهایی که مصحح داوطلب دارند برای تصحیح اوراق امتحان نهایی باقی مانده در برخی حوزهها استفاده کرد.
پایان پیام/