اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

جامعه کارگری مطالبات خود را از مسیر قانونی پیگیری می‌کنند

دبیر اجرائی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه با بیان اینکه کارگران اجازه نمی‌دهند که مطالبشان دستاویز دشمنان انقلاب شود، گفت: جامعه کارگری با توجه به علاقه‌ای که به تشکیلات و نظام دارند، تشخیص دادند مطالبات به حق خود را از مسیر قانونی و عقلانی پیگیری کنند.

جامعه کارگری مطالبات خود را از مسیر قانونی پیگیری می‌کنند

داود میرزائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه در خصوص افزایش حقوق و دستمزد کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: حقانیت این افزایش به جا آورده نشد و علی‌رغم تلاش و پیگیری نمایندگان کارگران، عددی را مشخص کردند؛ در این راستا، به ماده ۴۱ قانون کار و سبد معیشت توجه نشد و اعتراض جامعه کارگری را به همراه داشت.

وی افزود: کارگران اجازه ندادند که این مهم، دستاویز دشمنان انقلاب و نظام شود و در مسیر قانونی، به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

دبیر اجرائی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه بیان کرد: کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی این شکایت را در سراسر کشور تنظیم کردند و به‌تدریج به دیوان عدالت اداری ارسال می‌کنند که خوشبختانه شکایت‌ها واصل و کمیته تخصصی در حال بررسی است.

میرزائی بیان کرد: جامعه کارگری با توجه به علاقه‌ای که به تشکیلات و نظام دارند، تشخیص دادند مطالبات به حق خود را از مسیر قانونی و عقلانی پیگیری کنند.

وی با اشاره به این‌که اصلاح قانون کار از سوی برخی افراد ادامه داد: اصلاح باید در مسیر درست و با حضور شرکای اجتماعی باشد تا این قانون که برای آن زحمات زیادی کشیده شده عواید حاصل از آن نصیب جامعه‌ کارگری شود.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه بیان کرد: اصلاح قوانینی مانند قانون کار نیازمند پیش‌فرض‌ها و مقدماتی است که از میان آن‌ها الزام قانون‌گذار به بازنگری کلی است و در برنامه چهارم و پنجم توسعه قانون‌گذار دولت را موظف کرده بود که در حوزه قانون کار و قانون تأمین اجتماعی با مقدماتی از جمله به‌کارگیری و مشاوره و مذاکره با شرکای اجتماعی کارگر و کارفرما، به اصلاح و بازنگری در این قوانین مبادرت ورزد.

میرزائی گفت: مسئله اصلی اینجا این است که در قانون برنامه ششم توسعه که هم‌اکنون در حال اجراست، قانون‌گذار هیچ تکلیفی برای اصلاح قانون کار نیندیشیده است و در همین پیش‌نویس که تهیه شده، اشاره به تکلیف قانونی در برنامه توسعه نشده و تنها به یک آیین‌نامه داخلی مصوب دولت در این زمینه اکتفا شده و این آیین‌نامه به تنهایی نمی‌تواند تکلیف کننده باشد و از این منظر به خود طراحی این پیش‌نویس ایراد قانونی وجود دارد.

وی در خصوص برنامه‌ توسعه هفتم نیز گفت: برخی‌ها با طرح مواردی، تیشه به ریشه جامعه کارگری زده‌اند که طرح مشاغل سخت و زیان‌آور نمونه‌ای از آن است.

دبیر اجرائی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه ادامه داد: به طور مثال طرح شرایط سنی ۵۰ سال که بدون در نظر گرفتن مشاغل سخت و زیان‌آور باید ۳۰ سال کار کند که این امر نیز به نفع جامعه کارگری نیست و نسبت به حق و حقوق آنها اجحاف می‌شود.

میرزائی بیان کرد: پرداخت‌های کمتر از حداقل دستمزد با انعقاد قرارداد، ضعفا را محکوم به افتادن به ورطه‌ فقر می‌کند و وضعیت برای اقشار ضعیف جامعه با تصویب و ابلاغ این قوانین به‌مراتب بدتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سن و سابقه بازنشستگی، موضوع مواد ۶۶ و ۶۷ لایحه برنامه توسعه، باید در راستای بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و بهره‌گیری از کارگران برای برقراری تعادل این صندوق‌ها باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول