آقای آخوندی! خلیج خوکها نمونهی آزمایشیتان باشد، نه خلیج فارس!
#ابرقدرت_جدید | ۶: چرا باید خلیج فارس، محل آزمایش ایدهی «حاتمبخشی امنیت» باشد؟! بعنوان ضمانت اجرایی برای طرح «حکمرانی شبکهای امنیت خلیج فارس» با مشارکت آمریکا و اروپا و چین و روسیه و جهت بهرهمندی کل جهان از این ایده، پیشنهاد میشود طرحهای مشابه ابتدا برای تنگهی مالاکا، کانال پاناما، دریای چین، تنگهی بِرینْگ روسیه، تنگهی جبلالطارق، تنگهی بُسفر و داردانِل و کانال سوئز، ارائه و پیادهسازی شود! آقای عباس آخوندی، وزیر دولت آقای حسن روحانی، اخیراً پیشنهاد دادهاند تا ایران بجای «حصارکشی و انزوا»، به دنبال مدیریت امنیت خلیج فارس بصورت جمعی با حکمرانی امنیت شبکهای و با «حضور قدرتهای جهانی» از جمله آمریکا و چین و روسیه برای «صیانت از زنجیرههای #ارزش جهانی» باشد و «پایبندی به قوانین بینالمللی» را از جمله اصول این حکمرانی میدانند. این پیشنهاد، اگرچه واجد برخی سخنان مفید است، اما با سوالات جدی و نقاط ضعف خطرناک روبروست. با تاکید بر مصادیق واقعی در دنیایی که «قدرت» حرف اول و آخر را میزند (نه قوانین بینالمللی!)، باید دید آیا نقاط مختلف راهبردی جهان با مکانیزم حکمرانی امنیت شبکهای و #مدیریت_جمعی از قدرتهای دنیا اداره میشوند؟۱. مدیریت جمعی «تنگهی مالاکا»این تنگه، بین اندونزی، مالزی و سنگاپور واقع است. اندونزی و مالزی با دخالت خارجی و حضور نظامی آمریکا در تنگهی مالاکا مخالفاند و میخواهند آن را تحت کنترل خود درآورند. مالاکا برای چین گلوگاه راهبردی محسوب میشود، چرا که حدود ۸۰ درصد واردات نفت خام دریایی خود را از این آن عبور میدهد. آمریکا، از هزاران کیلومتر دورتر، همواره تسلط بر تنگه مالاکا به عنوان گلوگاه اصلی راهبرد هند-اقیانوس آرام (ایندوپاسیفیک) خود را تقویت کردهاست. آمریکا حاضر است کنترل و مدیریت امنیت تنگهی مالاکا را (نه با کشورهای خارج از آن منطقه بلکه) با چین و اندونزی و مالزی به اشتراک بگذارد؟! ۲. مدیریت جمعی «کانال پاناما»کانال پاناما، که جزو قلمرو کشور مستقل پاناما است، در حال حاضر توسط آمریکا از طریق کودتا و تجاوز و دخالت نظامی اشغال شدهاست. در یکسال گذشته، آمریکا اجازهی حملونقل نفت ونزوئلا به چین را سلب و امتیاز بهرهبرداری از تأسیسات کلیدی کانال (که در اختیار دو شرکت چینی بود) را لغو کرد و کل زنجیره تأمین جهانی را با اختلال مواجه ساخت. آمریکا حاضر است طرح مدیریت و حکمرانی شبکهای کانال پاناما را، نه با چین، بلکه لااقل با خود پاناما به اشتراک بگذارد؟!۳. مدیریت جمعی «تنگهی جبلالطارق»تنگهی راهبردی جبلالطارق (Gibraltar)، که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل میکند، جزو قلمرو کشور اسپانیاست و اسپانیا بر مالکیت جبلالطارق اصرار دارد. با اینحال، در حال حاضر، انگلستان با قلدری و دخالت نظامی، کنترل و مدیریت آن را در اختیار گرفتهاست. اسپانیا اصرار بر بازپسگیری جبل الطارق دارد، ولی هیچ نقشی به او در مدیریت آن داده نمیشود. انگلستان حاضر است کنترل و مدیریت امنیت تنگهی جبل الطارق را فقط با اسپانیا (نه حتی با دیگران) به اشتراک بگذارد؟!۴. مدیریت جمعی «دریای جنوبی چین»چین سالهاست که در دریای جنوبی خود، جزیرههای مصنوعی ایجاد میکند تا حاکمیت و حوزه شبه قارهای خود را گسترش دهد و منابع زیر دریا در منطقه را به تصرف خود درآورد. حتی در این زمينه، درگیریهای مختلفی نیز با ویتنام و فیلیپین داشته و دارد؛ با وجود آن که چین از ویتنام در کل طول جنگ با آمریکا و فرانسه (دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰) حمایت سنگین داشت. آیا چین حاضر است توسعهی قلمرو را متوقف کند و کنترل و مدیریت دریای جنوبی چین را لااقل با ویتنام و فیلیپین به اشتراک بگذارد؟!
۵. مدیریت جمعی «تنگهی بِرینْگ روسیه»تنگهی بِرینْگ (Bering)، آبراههای راهبردی در کنترل روسیه است که اقیانوس آرام را از طریق قطب شمال به اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس اطلس متصل میکند. با تغییرات اقلیمی اخیر و امکان عبور کشتیها، بِرینْگ اهمیتی مضاعف یافته، چرا که زمان جابجایی کشتیها از اروپا به آمریکا را چندین برابر کاهش دادهاست. روسیه حاضر است کنترل و مدیریت امنیت تنگهی بِرینْگ را با آمریکا و اروپا به اشتراک بگذارد؟!۶. مدیریت جمعی «تنگهی بُسفُر» و «تنگهی داردانِل»این دو تنگهی استراتژیک، که محل ورود کشتیها از دریای سیاه به آبهای آزاد (دریای مرمره و دریای اژه) و محل تبادل بین دو قاره آسیا و اروپا هستند. این دو در آبهای سرزمینی ترکیه قرار دارند، اما همواره چشم طمع کشورهای منطقه و بینالمللی به حاکمیت آن بودهاست. ترکیه حاضر است کنترل و مدیریت امنیت تنگهی بُسفُر و داردانِل را با اروپا به اشتراک بگذارد؟!
۷. فرصتی تاریخی برای ژئوپلتیک ایرانایران از زمان شاه عباس کبیر، برای تسلط بر حاکمیت خلیج فارس و دریای مکُایران، جنگیده است. ایران حتی در زمان حکومت رژیم سابق نیز زیر بار امضای قراردادهای بینالمللی دریایی نرفته و هنوز هم آنها را امضا نکردهاست؛ چرا که اعمال حاکمیت بر خلیج فارس و دریای مکُایران، همواره اهمیتی راهبردی برای #ژئوپلتیک ایران داشتهاست. به برکت مقاومت بینظیر ملت ایران و رهبری مدبرانه، این دستاورد تاریخی در شرایط کنونی حاصل شدهاست. ترامپ رئیسجمهور تروریست آمریکا، که در مخصمهای شدید و موضع ضعف و عجز گرفتار شده، اخیرا با صراحت آرزویش را بر زبان آورد: تنگهی هرمز توسط «من و آیتالله» کنترل خواهد شد! عجیب است که عدهای در داخل کشور با تکرار ادبیاتی مشابه، به دنبال نجات کدخدا از مهلکه و اعطای امتیاز و سهیم کردن او در مدیریت و امنیت خلیج فارس هستند! ۸. راهکار مدیریت منطقهی خلیج فارس چیست؟ استقرار نظم جدید:الف. دریافت #غرامت جنگ از کشورهای خلیج فارس که زمین و فضای خود را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دادند؛ب. تشکیل سازمان همکاری امنیتی منطقهای با هدف حذف بیگانگان از منطقه و تأمین امنیت در قالب همکاری کشورهای همسایه (مشابه توافقنامه امنیتی همسایگان دریای خزر)؛ج. کنترل ایران بر تنگهی هرمز و برقراری موازنهی قدرت و #صلح_مسلح، در سایهی تدابیر و سیاستهای مقاومت و راهبرد ایران قوی.مدیریت و حکمرانی امنیت شبکهای، فقط و فقط با حضور کشورهای همسایه واقع در حوزهی خلیج فارس و دریای مکُایران، پذیرفتنی است. نه آمریکا و اروپا و نه چین و روسیه، هیچ سهمی در حکمرانی امنیتی خلیج فارس ندارند. ۹. جناب آقای آخوندی!در کدام دنیا زندگی میکنید؟ بر مبنای کدام «منافع ملی» حکمرانی امنیت شبکهای خلیج فارس با مشارکت آمریکا و اروپا و چین و روسیه را پیشنهاد میدهید؟ در میانهی جنگ وجودی با آمریکای متجاوز به میهن، بجای مطالبهی #اخراج آمریکا از منطقه و غرامت خونهای بهناحقریختهی مردم و رهبر شهید، به دنبال #حاتمبخشی و تسهیم سخاوتمندانهی امنیت خلیج فارس هستید؟! هنوز از عاقبت اعطای امتیاز به بیگانه در سوریه و لیبی قذافی و عراق صدام و اوکراین زلنسکی و عربستان بوسنده! عبرت نگرفتهاید؟ هر کشوری که طالب استقلال بوده، سالها برای کسب آن جنگیده و هزینه دادهاست. ۱۰. خط فکری میرزا آقاخان نوری!ای کاش خط فکری تسلیم، دست از سر این کشور برمیداشت؛ مداومت جریان تاریخی نالایقی که سردمدار شاخص آن، #میرزا_آقاخان_نوری است، همان صدر اعظم خائن ایران و جاسوس بریتانیا در دوره قاجار، که در نبرد نظامی مرحوم #امیرکبیر در هرات به سود منافع بریتانیا فعالیت میکرد. خط فکری تسلیم در طول تاریخ، همواره با ارسال آدرس غلط، به دنبال «ایجاد خطا در دستگاه محاسباتی مسئولان کشور» بودهاست. ۱۱. سخن پایانی:مسئولان محترم کشور بیانات رهبر رشید انقلاب و نیز رهبر شهید انقلاب را چراغ راه خود قرار دهند: «حضور بیگانگان آمریکایی و لانهگزینی و آشیانهکردن آنها در سرزمینهای خلیج فارس، مهمترین عامل ناامنی در منطقه است. آیندهی درخشان منطقهی خلیج فارس، آیندهای بدون آمریکا و در خدمت پیشرفت، آسایش و رفاه ملّتهایش خواهد بود» (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵).«حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه باید تمام بشود. آنها در این منطقه جنگ آوردند، اختلاف آوردند، فتنه آوردند، ویرانی آوردند... این منطقه قبول نمیکند حضور آمریکا را، بدون تردید... شما بروید #خلیج_خوکها، خلیج فارس خانه ماست» (۲۲ دی ۱۳۹۸).#نظم_نوین_جهانیکانال «شیفت» (شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری) در ایتا و تلگرام:eitaa.com/shift_initiativet.me/shift_initiative- ابرقدرت جدید| ۵- ابرقدرت جدید| ۴- ابرقدرت جدید| ۳- ابرقدرت جدید| ۲- ابرقدرت جدید| ۱ 15:47 - 15 خرداد 1405