به گزارش خبرگزاری فارس از سقز، رمضان یوسفی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه کارگاههای تخصصی خیاطی دو مرکز یادگیری محلی سقز با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی باعث دوام و بقای هر ملتی میشود، اظهار کرد: حس خیرخواهی و کمک به همنوع و مهمتر از همه بخشیدن مال کاری بس بزرگ است که اجر آن با خداست.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: برای توسعه جوامع انسانی شاخصهایی وجود دارد تلاش بیشتر در زمینه سوادآموزی در سقز برای ریشهکنی بیسوادی است.
یوسفی گفت: در سرشماری سال ۵۵ استان کردستان از جمعیت کمتر از ۳۰درصد باسواد برخوردار بود، اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیام تاریخی بنیانگذار انقلاب (ره) نهضت عظیمی در سوادآموزی شکل گرفت و وضعیت باسوادی استان هم اکنون به بالای ۹۴ درصد جامعه هدف رسیده است.
وی افزود: ۱۹ مرکز یادگیری محلی شامل ۵ مرکز دولتی و ۱۴ مرکز غیر دولتی در استان کردستان فعال هستند و در تلاش هستیم که ۱۰ مرکز دیگر در سطح استان در سال جاری راهاندازی کنیم.
یوسفی خاطرنشان کرد: هدف از فعالیت مراکز یادگیری محلی این است که افراد کمسواد و بیسواد را با ۵ رویکرد سوادآموزی شامل آموزش سواد، مهارتهای اساسی زندگی، مهارتهای گروهی و اجتماعی، حقوق شهروندی و حرفهآموزی آشنا کند.
وی با تقدیر از بذل توجه خیرین و معتمدین خوشنام و نیک اندیش شهرستان سقز به مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش به صورت کلی و مبحث سوادآموزی به صورت ویژه با اشاره به اینکه برای نیل به اهداف سوادآموزی در تحقق برنامههای اساسی، نیاز به بسترسازی و امکانات لازم است، گفت: ظرفیت خیرین میتوانند آموزش و پرورش را برای فراهم کردن بسترهای لازم برای توسعه کارگاه های مهارت اجتماعی و حرفهآموزی یاری رساند و به ویژه میتواند افراد بیسواد را توانمندتر سازد تا افراد مفیدتری برای خانواده و جامعه خود باشد.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز هم در آیین افتتاح کارگاههای حرفهآموزی در دو مرکز یادگیری محلی سقز گفت: مراکز یادگیری محلی، گامی در راستای تقویت مهارت آموزی است.
فیروز عارفی گفت: شاخص فراوانی جمعیت در هر کشور و ملتی به اندازه درصدی از جمعیت که دارای مسئولیت پذیری در قبال جامعه میباشند مهم نیست و این افراد مسئولیت پذیر موجبات توسعه، آبادانی و پیشرفت آن دیار را فراهم میسازند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز اظهار داشت: از دیرباز، حب و علاقه به وطن و دینداری به عنوان دو ویژگی بارز مردمان این دیار از هر دو جهت باعث تقویت نگاه نوعدوستی و مسئولیت پذیری در قبال کمبودهای جامعه در منطقه ما بوده است.
وی با اشاره به نقش بسیار موثر مرکز یادگیری محلی بر افزایش مهارتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افزود: با تشکیل مرکز یادگیری محلی میتوان پیوند بین سواد و زندگی را رقم زد و به امید خدا با حضور سوادآموزان، شاهد اتفاقات خوبی در این مرکز از جمله شکوفایی استعدادها و کار آفرینی خواهیم بود.
رییس اداره سوادآموزی شهرستان سقز گفت: باسواد کردن یک مادر یا پدر بیسواد، در حقیقت زمینه را برای موفقیت بیشتر دانشآموزان فراهم میکند؛ لذا توجه به حوزه سوادآموزی می تواند کمک فراوانی در بالابردن سطح دانش و آگاهی اولیا و به تبع آن سطح فرهنگ و دانش جامعه داشته باشد.
محمدامین جلالی ادامه داد: مراکز یادگیری محلی فرصت مناسبی برای مهارتآموزی در کنار دانش افزائی است که می بایست به این مراکز توجه خاص شود.
رئیس اداره سوادآموزی شهرستان سقز گفت: این افراد میتوانند فارغ از کمکهای مادی با همفکری و ایدههای لازم برای ریشه کنی بی سوادی این نهاد مردمی و خدمتگزار را یاریگر باشند.
جلالی اظهار داشت: امروز به همت مسئولین آموزش و پرورش شهرستان، دو کارگاه خیاطی در حوزه حرفهآموزی مراکز یادگیری محلی در محل دبستان صداقت و هنرستان دکتر ماجدی افتتاح خواهد شد و امیدواریم در تجهیز این کارگاهها از طرق مادی و معنوی از وجود خیرین بیشتر بهره بگیریم و بتوانیم اهداف افق ۱۴۰۴ که یکی از هدفهای مهم آن ریشه کنی بیسوادی است محقق گردد
وی تصریح کرد: حوزه سوادآموزی بدون یاری مدارس نمیتوانست کاری از پیش ببرد و خوشبختانه با همکاری مدیران و عوامل اجرایی مدارس و اختصاص بخشی از فضای مدارس توانستهایم در امر آموزش شهروندان بیسواد تا حدود زیادی موفق باشیم.
انتهای پیام/2330/74