اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

دود آتش زدن کاه و کلش در چشم اهوازی‌ها

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز گفت: دود و خاکستر منتشر شده در هوا ناشی از سوزاندن کاه و کلش است.

دود آتش زدن کاه و کلش در چشم اهوازی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی بنی عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به اینکه درحال حاضر فصل برداشت نیشکر و شلتوک است، کشاورزان پس از برداشت محصول به سوزاندن کاه و کلش که یکی از روش‌های سنتی و قدیمی است، اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه روش اشتباه سبب انتشار دود و خاکستر در مناطق شمال، شمال شرقی و شمال غربی و شهر‌های اطراف شده است، افزود: هر سال پیش از برداشت محصولات کشاورزی، هشدار‌هایی به جهاد کشاورزی، کشاورزان و شرکت‌های کشت و صنعت داده می‌شود و امسال نیز مثل هر سال نکات لازم ارائه شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: افت عملکرد زمین کشاورزی در کشت‌های بعدی، از بین رفتن مواد مفید خاک و همچنین آلودگی هوا و محیط زیست از جمله پیامد‌های منفی آتش زدن کاه و کلش است.

وی ادامه داد: قبل از چنین اقدام‌هایی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و اداره اهواز به همه شرکت‌های تولید نیشکر در استان هشدار داده شد و براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، جهاد کشاورزی موظف است به منظور جلوگیری از اجرای این روش، دستور‌ها و آموزش‌های لازم را به کشاورزان ابلاغ و از این عمل ممانعت کند.

علی بنی عگبه تصریح کرد: رسیدگی به تخلف‌های شرکت‌های نیشکری و کشاورزانی که به سلامتی مردم اهمیت نمی‌دهند و فقط منافع خود را در نظر می‌گیرند، از طریق جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و برخی از متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی بیان کرد: مقرر شده بود همه واحد‌های نیشکری تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد از برداشت محصول را به صورت سبز انجام دهند و در مواقعی که پایداری و ایستادگی هوا وجود دارد، از آتش زدن مزارع و برداشت سیاه محصول خودداری کنند، همچنین زمانیکه جهت وزش باد به سمت مناطق مسکونی است، برداشت سیاه انجام ندهند.

بنی عگبه عنوان کرد: براساس وعده‌های شرکت توسعه نیشکر، امسال برداشت سبز نیشکر باید بیش از ۴۰ درصد انجام شود، ضمن اینکه شرکت دهخدا که در نزدیکی اهواز فعالیت می‌کند و مناطق مسکونی اطراف آن زیاد هستند، مقرر بود برداشت سبز را بیش از سایر شرکت‌ها اجرایی کند، این درحالی است که این وعده محقق نشده و انتظار می‌رود توسعه نیشکر و صنایع جانبی به قول‌های خود عمل کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول