اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۴ کاروانسرای خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسرا‌های سرایان، ده‌محمد، خان و چهل‌پایه طبس مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان یونسکو قرار گرفت.

۴ کاروانسرای خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن رمضانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسرا‌های کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو از کاروانسرا‌های خراسان‌جنوبی نیز بازدید کرد.

وی با بیان اینکه قدمت این بنا‌ها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می‌گردد، افزود: طرح و نقشه معماری این بنا‌ها با سایر کاروانسرا‌ها تفاوت‌هایی دارد که وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، بنا‌های واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح بکار رفته از جمله این ویژگی‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسرا‌ها آغاز شده و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد ریال در کاروانسرا‌های استان توسط بخش خصوصی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان هزینه شده است.

رمضانی عنوان کرد: کاروانسرا‌های استان به‌ همراه ۵۶ کاروانسرای دیگر در کشور به صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تأیید این پرونده‌ها در تابستان ۱۴۰۱ در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهد رسید.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی یک اثر، گفت: ابتدا اثر تاریخی واجد ارزش شناسایی و به یونسکو معرفی می‌شود و پس از آن یونسکو با بررسی مستندات و وضعیت بنا آن را در فهرست موقت ثبت می‌کند.

وی با اعلام اینکه تاکنون در خراسان‌جنوبی ۲۳ کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، خاطرنشان کرد: کاروانسراها یکی از آثار معماری نیاکان هوشمند کشورمان است که در جای جای سرزمین پهناور ایران قرار گرفته‌ و از جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول