اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

«داریان» بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌ آبی در غرب کشور/ امسال بیش از 550 گیگاوات برق تولید می‌‌شود

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان پاوه گفت: سد داریان با هدف توسعه بخش‌های کشاورزی استان‌های کرمانشاه، ایلام و دشت‌های خوزستان، بزرگترین سد و بزرگترین نیروگاه برق آبی در غرب کشور محسوب می‌شود.

«داریان» بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌ آبی در غرب کشور/ امسال بیش از 550 گیگاوات برق تولید می‌‌شود

کیانوش رضاپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به پروژه احداث سد داریان پاوه از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: پروسه احداث سد و نیروگاه این سد با آغاز عملیات راه‌های دسترسی به تونل‌های انحراف از اسفندماه سال 87 شروع شده که عملیات حفاری تونل‌های انحراف آب نیز در شهرویرماه سال 88 انجام گرفت.

وی افزود: عملیات انحراف آب رودخانه سیروان هم در تیرماه سال 90 آغاز شد که در اسفند‌ماه همان سال عملیات احداث فرازبند به ارتفاع 70 متر از پی به اتمام رسید.

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان پاوه گفت: پی‌برداری و شروع عملیات خاکریزی بخش هسته رسی سد در مردادماه سال 91 و عملیات حفاری محدوده سرریز و خاکریزی بدنه به ارتفاع 179 متر از پی و بتن‌ریزی سازه سرریز در سال‌های 92 و دی‌ماه 93 به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه سد داریان از دی‌ماه سال 93 آماده آبگیری بود اما بدلیل نجات بخشی چشمه بل به تعویق افتاد، ادامه داد: پس از نجات بخشی عملیات پروژه زیست محیطی چشمه بل در آبان ‌ماه سال 94 مرحله اول آبگیری این سد در آذرماه همان سال آغاز و در اردیبهشت‌ماه سال 95 عملیات آبگیری به اتمام رسید.

رضاپور افزود: پس از آن و با آغاز بهره‌برداری نیروگاه سد نیز عملیات سنکرون و اتصال به شبکه سراسری واحد 70 مگاواتی با سیستم توربین فرانسیس به ترتیب در شهریورماه و اسفندماه سال 96 و مردادماه سال 97 به اتمام رسید.

وی خاطر نشان کرد: از شروع اولین انفجار دهانه تونل انحراف تا اتمام عملیات تاج سد و تمامی سازه‌های مربوطه پنج سال و پنج ماه زمان برده است.

افزایش 15 میلیون مترمکعب به حجم آب دریاچه سد داریان با اجرای سد پلاستیکی

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان اضافه کرد: هدف از احداث سد هم توسعه بخش‌های کشاورزی برای استان‌های کرمانشاه، ایلام و دشت‌های خوزستان است که بزرگترین سد و بزرگترین نیروگاه برق آبی در غرب کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: طراحی نیروگاه هم با آورد یا تنظیم سالیانه در طول سال یک‌هزار و 378 مترمکعب و ورودی متوسط سالیانه یک‌هزار و 640 میلی‌متر مکعب است.

رضاپور گفت: نیروگاه هم در طراحی 550 گیگاوات ساعت برای تولید انرژی در نظر گرفته‌اند که در طول سال گذشته ما حدود 900 گیگاوات تولید انرژی به مقداری حدود دو برابر تولید انرژی داشته‌ایم.

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان گفت: امسال هم تاکنون 270 گیگاوات انرژی تولید شده که تا پایان سال آبی در شهریورماه این مقدار به بالای 550 گیگاوات هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: پایین دست سد داریان سد تنظیمی هیرویی واقع است که تونل نوسود با 48 کیلومتر را طراحی و احداث کرده‌اند که تنظیم آب رودخانه سیروان هم با سرازیر شدن به سد هیرویی به دشت‌ذهاب و ایلام را آبیاری می‌کند و حق آبه هم از طریق همین سد به کشور عراق تخصیص یافته است.

رضاپور اظهار داشت: طرح سردسیری منطقه اورامانات هم در سال‌های گذشته مطرح بوده است که نماینده جدید هم پیگیر این طرح برای تخصیص حق آبه به اورامانات و نوید به منطقه است که به سرانجام برسد و بخشی از آب سد داریان هم به این طرح اختصاص می‌یابد.

وی گفت: حجم دریاچه 382 میلیون مترمکعب است که 323 میلیون مترمکعب حجم مفید آن خواهد بود که به دلایل فنی ارتفاع آب در تراز 828 از سطح آب‌های آزاد برای سرریز در نظر گرفته شده است اکنون با احداث سد لاستیکی بر روی آستانه سرریز سد 2 متر به مقدار ارتفاع آب به تراز 830 افزایش پیدا کرده است.

رضاپور گفت: با این اقدام 15 میلیون مترمکعب به حجم دریاچه اضافه خواهد شد و مزایای آن هم علاوه بر استفاده آن در پیک تابستان برای تولید انرژی بیشتر سبب جذب گردشگر با افزایش وسعت دریاچه در حوزه گردشگری خواهد شد.

سد داریان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل می‌شود

وی افزود: در بحث گردشگری در سال گذشته توافق نامه‌ای مابین وزرای نیرو و گردشگری امضا شده است بنا بر آن بوده است که از مخازن و پتانسیل‌های سدها در حوزه گردشگری استفاده کنند که سد داریان پس از سد سردشت دومین هدف برای این توافق‌نامه بوده است.

رضاپور گفت: ما در این منطقه بهترین جاذبه‌ها را نسبت به کل کشور داریم که می‌تواند سبب رونق شهرستان پس از اجرای این موضوع و سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغالزایی و گردشگری باشد.

وی با بیان اینکه پروژه سد داریان برای طرح‌های بخش کشاورزی احداث شده است، گفت: بخاطر آب شرب بخش‌های کشاورزی مجوز احداث پرورش ماهی در قفس را در این سد ارایه نداده‌اند.

رضاپور خاطرنشان کرد: اکنون در سد و نیروگاه داریان ما 330 نفر نیرو و اشتغالزایی انجام شده است که 90 درصد آن‌ها افراد بومی منطقه هستند که سال‌های آتی نیز افراد بومی با فراگیری دانش تخصصی در  امورات نیروگاه این تعداد به صورت 100درصد بومی منطقه خواهند شد.

انتهای پیام/پ/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول