اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

وجود ۹۳۰ رشته قنات در استان کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در ایران ۳۶ هزار و ۳۰۰ رشته قنات موجود است که از این تعداد هزار و ۹۳۰ قنات در استان کرمان قرار دارد.

وجود ۹۳۰ رشته قنات در استان کرمان

همایش قنات میراث ماندگار ایرانیان با حضور سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان، مدیر کل میراث‌فرهنگی استان و جمعی از کارشناسان حوزه قنات در هتل جهانگردی کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، فریدون فعالی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمان در همایش"قنات، میراث ماندگار ایرانیان" با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها برای حفظ و صیانت و همچنین رعایت عرصه و حریم قنوات مشخص است و با دستگاه‌های ذیربط در این زمینه تفاهم‌نامه وجود دارد، اظهار داشت: در ایران ۳۶ هزار و ۳۰۰ رشته قنات موجود است که از این تعداد هزار و ۹۳۰ قنات در استان کرمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه همایش و کارگاه آموزشی قنات در استان کرمان به‌ مدت سه روز برگزار می‌شود، افزود: 11 قنات جهانی در کشور داریم که از این تعداد سه اثر در استان کرمان وجود دارد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان با بیان اینکه کارگاه آموزشی مذکور برای حفظ و صیانت از قنات‌ها و استفاده از ظرفیت گردشگری آنها برگزار شده است، بیان کرد: از این آثار ثبت جهانی به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ گردشگری می‌‌توان استفاده کرد.

فعالی با اشاره به اینکه در این کارگاه‌ها وظایف دستگاه‌های مختلف در برابر احیاء و صیانت از قنات‌ها آموزش داده می‌شود، ادامه داد: زمینه برای استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری قنات‌های ثبت جهانی در بم و جوپار فراهم است که در این خصوص باید از ظرفیت بخش خصوصی بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه تشکیل قنوات در کشور و به‌ویژه استان کرمان بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: این قنات‌ها به‌عنوان یک جاذبه می‌توانند گردشگران را به سوی استان کرمان سوق دهند.

استان کرمان به شدت درگیر بحران آب است

احمد دهقانی سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه قنات یک نمونه از هویت ملی ایرانیان به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در کشور و به موازات آن در کرمان، قنات یک مسئله مهندسی سرنوشت‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه قنات به معنی دوستی و ساختن با طبیعت است، افزود: متاسفانه امروز همه ما می‌خواهیم در کمترین فرصت به همه چیز برسیم و این تفکر و نگاه انسان را به سمت نابودی خود و طبیعت می‌برد.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با بیان اینکه قنات یک میراث علمی و تمدنی است و باید آثار خسارت‌بار نادیده گرفتن آن تبیین شود، بیان کرد: استان کرمان به‌شدت درگیر بحران آب بوده و ۹۹ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی و صنعت است.

وی با اشاره به اینکه شهر کرمان با کسری آب روبه‌رو است، بیان کرد: تابستان سال گذشته و سال‌های قبل نیز با مشکل کمبود آب در شهر کرمان مواجه بودیم و امروز هم وجود دارد.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول