اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

استاندار کرمان: اعتبار اضطراری به مناطق سیل‌زده اختصاص یافت

استاندار کرمان گفت: اعتباری اضطراری به‌صورت تنخواه در اختیار استانداری قرار داده شده تا سریع‌تر کار بازسازی‌ها و مرمت‌ مناطق سیل‌زده انجام گیرد.

استاندار کرمان: اعتبار اضطراری به مناطق سیل‌زده اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی زینی‌وند استاندار کرمان امروز در قرارگاه سازندگی مناطق سیل‌زده استان عنوان کرد: به برکت سفر رئیس جمهور و وزیر کشور به مناطق سیل‌زده جنوب استان، اعتباری اضطراری به‌صورت تنخواه در اختیار استانداری قرار داده شده تا سریعتر کار بازسازی‌ها و مرمت‌ها انجام گیرد.

وی گفت: فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی باید اسناد لازم را به ذی‌حسابی استانداری ارائه دهند و اعتبار مورد نیاز را دریافت کنند.

استاندار کرمان با اشاره به خسارت‌های بالای وارده به احشام و اثاثیه منازل ادامه داد: با توجه به اعلام آمادگی ستاد اجرایی، هفته آینده اولین محموله‌ها باید به دست مردم برسد.

زینی‌وند با بیان اینکه خسارت وارده از سیل در تمام شهرستان‌ها در حال برآورد و جمع‌بندی است، ابراز کرد: مسؤولان توقعات مردم را در حد توان بالا ببرند.

وی بیان کرد: اعتبارات دولتی کم است و ما الان از امکانات بخش خصوصی، ارتش و سپاه کمک گرفته‌ایم.

استاندار کرمان با اشاره انتخاب شرکت‌های مس، گل‌گهر و گهر زمین برای مناطق سیل‌زده رودبار جنوب، قلعه‌گنج و منوجان تاکید کرد: این شرکت‌ها موظف هستند که به مصوبه ستاد مدیریت بحران و وظایف محوله به آنها عمل کنند.

زینی‌وند با بیان اینکه تا الان فقط شرکت گهرزمین به تعهدات خود در مصوبات ستاد مدیریت بحران استان عمل کرده است، افزود: مصوبه ستاد بحران باید سریعا اجرایی شود، نه اینکه مدیر منتظر باشند که چه کسی در آینده استاندار یا فرماندار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: استمهال وام‌های کشاورزی به طور مترکز به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و معاونت عمرانی استانداری نباید که به این مسائل بپردازد.

استاندار کرمان عنوان کرد: نهادهای انقلابی کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امان و بنیاد مستضعفان همیشه در کنار ما بودند و تعهدات را انجام دادند.

زینی‌وند یادآور شد: فرمانداران مسؤول قرارگاه بازسازی سیل هستند و باید کار را سریعا پیگیری کرده تا زندگی مردم به ثبات برسد.

خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی در سیل اخیر

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به ۴۵۰۰ میلیارد تومان برآورد خسارت سیل اخیر در استان کرمان از تدوین لیست و ارسال آن به ستاد مدیریت بحران کشور خبر داد.

وی افزود: از مجموع خسارت‌ها، بخش کشاورزی ۱۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۳۸ درصد و زیربنایی ۲۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد خسارت وارد شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان عنوان کرد: سیل ابتدای دی‌ماه نیز ۲۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و زیربنایی وارد کرده است.

آیت‌اللهی با اشاره به تشکیل قرارگاه‌ سازندگی مناطق سیل زده و بازدید انجام گرفته از مناطق تصریح کرد: با تقسیم کار انجام گرفته، امکانات دستگاه‌های اجرایی، ارتش، سپاه و بخش خصوصی به کار گرفته شده است.

وی همچنین از انجام مراحل توزیع اعتبارات اضطراری ابلاغی دولت برای مناطق سیل‌زده خبر داد و افزود: اعتبار ابلاغی دولت در سیل اول ۵۲۰ میلیارد تومان بود که با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان، لیست توزیع آماده شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای سوخت وسایل در مناطق سیل‌زده نیز دیده شده و سهمیه ویژه‌ای برای سوخت جنوب برنامه‌ریزی شده است. 

روح‌اللهی مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان کرمان نیز از آمادگی این مجموعه برای توزیع یک هزار راس دام و ۵۰۰ سری اثاثیه منزل تعهد شده برای آسیب‌دیدگان از سیل اول دی‌ماه در هفته آینده خبر داد. 

وی افزود: هزار طرح اشتغالزایی نیز که قرار بود ستاد اجرایی فرمان امام در مناطق سیل‌زده اجرایی کند، آغاز شده است.

امدادرسانی به ۶۶ روستای  سیل‌زده رودبار انجام شد

علی پرورش فرماندار رودبار جنوب نیز در این جلسه با بیان اینکه امدادرسانی به ۶۶ روستای سیل‌زده رودبار انجام و اقلام غذایی بین سیل‌زدگان توزیع شده است، اظهار کرد: تمام جاده‌های اصلی و فرعی این شهرستان که بر اثر سیل مسدود شده بود، بازگشایی شده است.

وی گفت: حدود ۲ هزار میلیارد تومان خسارت اولیه‌ای است که بر اثر سیل به شهرستان رودبار جنوب وارد شده و در حال خارج شدن از حالت اضطرار هستیم.

فرماندار رودبار جنوب، ساخت سرویس‌های بهداشتی، تامین علوفه و نهاده‌های دامی را از نیازهای منطقه بیان کرد و گفت: تعدادی از روستاها در مسیر رودخانه ساخته شده‌اند و پیشنهاد داریم اردوگاهی ساخته شود که در این موارد بتوانیم مردم را اسکان بدهیم.

پرورش با بیان اینکه چاه‌های کشاورزی مردم تخریب شده و محصولی هم که سالم مانده، آبی وجود ندارد که آبیاری شوند، عنوان کرد: مردم منطقه، مردم فقیری هستند و باید به‌سرعت برای آنها کاری انجام شود.

ایجاد ۲۵ کیلومتر سیل‌بند توسط سپاه

وی گفت: ۲۵ کیلومتر سیل‌بند توسط سپاه در حال انجام بوده و ارتش هم پای کار بوده و در حال ایجاد سیل‌بند است.

فرماندار رودبار جنوب از ارتش و سپاه خواست تا ماشین‌آلات سنگین و مهندسی خود را تا زمانی که سیل بندها به‌طور کامل اجرا نشده از منطقه خارج نکنند.

مهدی شهسواری فرماندار قلعه‌گنج با بیان اینکه ۳۳ دهنه پل در سیل اخیر کاملاً تخریب شده است، اظهار کرد: در شهرستان قلعه‌گنج دو پل روستایی تخریب شده و در حال ترمیم آنها داریم.

وی گفت: در این سیل هزار هکتار از مزارع گندم از دست رفته است. لایروبی هلیل‌رود باید انجام شود، اگر به همین روال باشد با کوچکترین بارندگی دوباره شاهد خسارات سیل خواهیم بود.

محمد محمودی فرماندار منوجان نیز در این جلسه با بیان اینکه ساخت و ساز در روستای تجدانو توسط بنیاد مسکن آغاز شده است، اظهار ‌کرد: رودخانه تجدانو نیاز به لایروبی دارد و انجام آن در توان شهرستان نیست.

وی گفت: دو سد خاکی شهرستان تخریب شده و لازم بود بلافاصله بازسازی شود چرا که تهدیدی برای شهر است.

جواد ایزدی فرماندار عنبرآباد نیز گفت: در شهرستان به‌رغم آنکه که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه داریم، ماشین‌آلات سنگین نداریم. دو دستگاه لودر هم که وجود دارد برای جابه‌جایی آنها از منطقه‌ای به منطقه دیگر با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه سیل تاسیسات روستایی را تخریب کرده و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ متر لوله آب از بین رفته است، : فرونشست بر اثر سیل در منطقه وجود داشت و نیاز است بلافاصله کار بازسازی خانه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/۸۰۰۱۷/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول