اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گردهمایی برای «حق»آبه‌ای که به حقدار نمی‌رسد/ کشاورزان به دنبال اجرای قانون درباره آب برداشت‌شده

کشاورزان شرق اصفهان امروز در گردهمایی خود بار دیگر بر اجرا و پیگیری مصوبات شورای عالی آب تاکید کردند و به اینکه حقابه آن‌ها برای مصارف دیگر رفته و عدم تحقق وعده جایگزین آن بعد از گذشت چندین سال، مطالباتی را مطرح کردند.

گردهمایی برای «حق»آبه‌ای که به حقدار نمی‌رسد/ کشاورزان به دنبال اجرای قانون درباره آب برداشت‌شده

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیش از ظهر امروز جمعی از کشاورزان اصفهانی در روستای وجاره در نزدیکی شهر ورزنه برای تأکید بر لزوم برخورد با برداشت‌های غیرقانونی از حقابه‌ها و در اعتراض به جلوگیری از اجرای طرح‌های قانونی جایگزینی آب برداشت شده از زاینده‌رود گرد هم آمدند.

در این گردهمایی که به علت کرونا با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و در محیط باز برگزار شد، کشاورزان خواستار جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی حقابه خود در سرمنشا بودند. کشاورزان اصفهانی اجرای قانون و اختصاص حقابه کشاورزی، محیط زیست و تالاب گاو‌خونی را مطالبه کردند.

کشاورزان همچنین به عدم اجرای طرح‌های جایگزینی آب برداشت‌شده از زاینده‌رود در سایر استان‌ها از جمله بهشت‌آباد و تونل ۳ کوهرنگ نیز اعتراض کردند و با داشتن پلاکاردهایی این موضوعات را مطالبه کردند.

 

اصفهان به حقی کمتر از جریان دائمی‌ زاینده‌رود راضی نمی‌شود

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی اظهار کرد: مردم اصفهان به حقی کمتر از جریان دائمی زاینده‌رود به هیچ وجه راضی نمی‌شوند و این جمعیت چندهزار نفری امروز مشتی است از نمونه خروار کسانی که می‌خواهند احقاق حق کنند و در مسیر به دست آوردن حق از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای عدالت و حق‌طلبی است و مبانی اسلامی را این جمع با عمق جان دریافته‌اند؛ مصرانه بر این امر که به رودخانه زاینده‌رود، به مردم و کشاورزان این دیار ظلم شده است، پافشاری می‌کنیم و به دنبال احقاق حقوق هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان شما در مجلس هم‌زمان و هم‌گام با شما هم از اینکه رودخانه زاینده‌رود به مسیر اصلی خود بازگردد دفاع می‌کنند و هم در کنار مردم وظیفه نمایندگی را انجام خواهند داد.

وی عنوان کرد: امروز اگر دشمنان این سرزمین که خودشان شکست خوردند و به افتضاحاتی افتاده‌اند که در انتخابات آمریکا می‌بینیم و یا رئیس جمهور فرانسه در اروپا با کنار گذاشتن اخلاق سیاسی و به بیم جلوگیری از گسترش اسلام به نبی مکرم اسلام بی‌احترامی می‌کند، همه از نشانه‌های پیشرفت انقلاب اسلامی است.

مقتدایی تصریح کرد: مردم حامیان اصلی این انقلاب هستند و به غربی‌ها پیام می‌دهیم حالا که خوار و خفیف شدید رو به تخریب اسلام آورده‌اید.

صحبت از بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ صحبت از قانون است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز وقتی حرف از آب و تونل بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ می‌زنیم، مستندات قانونی کشور را اعلام می‌کنیم؛ چه معنایی می‌دهد که یک مسؤول در قدرت این گونه اغتشاش ایجاد کند و مردم را تحریک کند، از این روند گلایه داریم و جای این گلایه در جلسات ملی است.

وی در ادامه بیان داشت: اسناد و مدارک امروز که حامل پیام همه کشاورزان و مردم اصفهان است را به جلسه مهمی که امروز در سطح ملی در تهران برگزار خواهد شد، می‌برم و اعلام خواهم کرد که مردم اصفهان جریان دائمی آب را مطالبه می‌کنند.

مقتدایی خاطر نشان کرد: زمانی که در ادوار قبلی پذیرفتیم آبی از اصفهان بیرون برود، به اعتبار این بود که منبع آبی به اصفهان بیاید؛ اگر امروز دادگاهی یا مرجعی در کشور بگوید که آب به شهری برود اما منبع آبی که باید سال‌ها قبل تامین می‌شد تامین نشود، مشخص می‌شود که نصف قانون اجرا و نصف آن باقی مانده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اذعان کرد: سال ۹۱ جلساتی را برگزار کردیم که به واسطه آن‌ها به مصوبات ۹ ماده‌ای رسیدیم اما امروز یک پله جلوتر هستیم؛ مسؤولان بدانند که مردم اصفهان به دنبال اجرای قانون هستند و همانند قانونی که اجازه خروج آب از اصفهان را داد، اجازه ورود آب به اصفهان را هم داده است.

وی در ادامه گفت: آخرین جمله‌ام در مجلس نهم حدود ۵ سال قبل این بود که آقای معاون اول رئیس‌جمهور مردم اصفهان نسبت به انتقال آب به رفسنجان حساسیت دارند اگر برای آبی که در سمیرم وجود دارد نقشه کشیدید، جلوی آن را بگیرید؛ امروز هم همان صحبت را می‌کنیم و مسؤولان از رئیس جمهور و معاونان تا بقیه می‌خواهیم که در قواره ملی تصمیم‌گیری کنند نه برای منطقه خاص خودشان یا فلان باغ پسته یا صنایعی که آب بر است.

 

زمانی تراکتورها به خیابان می‌آید که مسؤولان تراکتوری کار نکنند

مقتدایی اضافه کرد: مردم اصفهان حساس هستند و با دقت امور را پیگیری می‌کنند؛ نمایندگان اصفهان در مجلس در یک تقسیم کار جدی دو نفر را مشخص کرده‌اند که به طور ویژه مسائل را دنبال کنند و جلسات تهران و اصفهان در سطح کمیسیون‌ها را پیگیری کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: یک جلسه‌ای نمایندگان اصفهان با نمایندگان چهارمحال و بختیاری داشته و اعلام کردیم که مسائل آب نباید به کف جامعه و میان مردم بکشد؛ تأکید شد زمانی مردم تراکتورهای خود را به کف خیابان‌ها می‌آوردند که نمایندگان و مسؤولان آن‌ها تراکتوری کار نکنند.

وی بیان داشت: شورای عالی آب باید مقتدرانه عمل کند و محیط زیست بازیچه نیست و کشاورزی که هزارسال حقابه دارد را نمی‌توان نادیده گرفت؛ از طومار شیخ بهایی گرفته تا سایر اسناد و مدارک را در اختیار داریم و مصوبات ۹ ماده‌ای با مشورت همین دوستان در شورای عالی آب تصویب شده است.

مقتدایی در پایان با اشاره به سخنرانی انتخاباتی رئیس جمهور در سال ۹۶ در میدان امام(ره)گفت: زمانی که رئیس‌جمهور سخنرانی کرد به او گفتیم امکان جریان دائمی آب در زاینده‌رود تا گاوخونی وجود دارد و این صحبت براساس صحبت کارشناسی بود اما امروز مردم اصفهان از رئیس‌جمهور گلایه دارند که چرا او به وظیفه و قول خود عمل نکرده و باور داریم در باقی مانده عمر دولت می‌تواند این کار را انجام دهد.

به تمام مبانی انقلاب پایبندیم اما بی‌مهری‌ها سفره کشاورزان را کوچک کرده است

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان نیز در بخش دیگری از این برنامه با قرائت بیانیه‌ای شامل ۶ بند خطاب به دستگاه قضایی و مسؤولان اجرایی اظهار کرد: مسؤولان بدانند که امروز دیگر بیانیه را اجرایی خواهیم کرد و هرچه منتظر ماندیم تا آن‌ها اقداماتی را انجام دهند نتیجه‌ای ندیدم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان در بخشی از این بیانیه مطرح کرد: رئیس هیأت مدیره صنف کشاورزان کشاورزان حقابه‌دار زاینده‌رود وفاداری و جانفشانی خود را برای نظام و انقلاب در صحنه‌های مختلف به حد اعلا اثبات کرده و هم اکنون نیز به تمامی مبانی نظام و انقلاب پایبند هستیم اما ناراحت و گلایه داریم؛ بی‌مهری‌های مسؤولان سه قوه به زندگی و معاش ما آسیب رسانده و ما را نزد خانواده کوچک کرده است.

 

وی در بخش دیگری از این بیانیه گفت: به زمین و اسباب‌فروشی تن دادیم و مایه تاسف است که بدون توجه به شرعیت سال‌ها حقابه‌های ما را برای توسعه صنعت و کشاورزی و شهری در استان‌ها تخصیص دهند و رودخانه را به این حال و روز بیاندازند؛ هم باید تحمل کنیم که حقابه‌هایمان برای صنعت و توسعه شهری برود و همزمان بپذیریم که آب نیست و بسوزیم و بسازیم.

امینی با اشاره مصوبات شورای عالی آب که بعد از ۲۰ سال پیگیری در سال ۹۲ تصویب شد، گفت: این مصوبات با بررسی اسناد و قوانین مشخص و مصوب شده و در آن آمده است که رودخانه زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ مربوط به حقابه‌داران و محیط زیست است اما بازهم به غارت حقابه‌های ما ادامه دادند.

وی ادامه داد: زمانی که با اعتراض‌های کشاورزان مواجه شدند، قول دادند تا ۵ و ۶ سال آینده تونل‌های کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد را احداث می‌کنند و این آب را در عوض آبی که برای توسعه استان‌ها و صنعت برداشت کرده‌اند در مقابل حقابه ما جبران می‌کنند اما آنچه رخ داد این بود که همچنان از حقابه‌های ما برداشت کردند و پس از گذشت ۵ و ۶ سال اخیرا خبر رسیده که با پیگیری مسؤولان سایر استان‌ها، عملیات تونل بهشت‌آباد در حال تعطیل شدن است و پیگیر تعطیلی عملیات تونل کوهرنگ ۳ هستند.

حقابه ما بهشت‌آباد و کوهرنگ ۳ نیست، دنبال حق خودمان هستیم

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان عنوان کرد: واضح است که حقابه ما مربوط به بهشت‌آباد و کوهرنگ نبوده و ما هم به دنبال آن نیستیم ولی بی‌انصافی است که از حقابه ما بردارند و جلوی طرح‌های جایگزین آن را بگیرند؛ قانونا ابتدا باید حقابه ما کشاورزان را برداشت نکنند و بعد به دنبال جایگزین آن باشند.

 

وی در ادامه با قرائت بندهای شش گانه بیانیه تاکید کرد: از آنجا که مطابق مصوبات اولیه مقرر شده بود وزارت نیرو پس از راه‌اندازی تونل ۳ و بهشت‌آباد به نسبت به انتقال آب به استان‌های دیگر و صنایع اقدام کند، اکنون که از حقابه کشاورزان این اتفاق رقم می‌خورد، خواستار جمع‌آوری کلیه پمپاژها هستیم و طبیعی است که وزارت نیرو هر زمان که تخصیص‌های فوق مطابق قانون و شورای عالی آب را تامین کرد، اجازه برداشت خواهد داشت.

امینی عنوان کرد: مسؤولانی استانی که همیشه مشکلات را به تهران گره می‌زنند، بگویند مگر آن بخش از مصوبات که در خود استان بوده، انجام شده است؟ از استاندار و نمایندگان و دستگاه قضایی و سازمان بازرسی و مسؤولانی که در پیگیری مصوبات شورای آب که اختیار و وظیفه آن‌ها اجرای مصوبات بوده و عمل نکرده‌اند و سعی کردند همه مشکلات را به خارج از استان گره بزنند، گلایه داریم و خواستار تشکیل کارگروه ویژه اجرای مصوبات شورای عالی آب و دیگر قوانین و مصوبات مربوط به زاینده‌رود را داریم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان تاکید کرد: از وزارت نیرو می‌خواهیم با حضور نمایندگان صنف کشاورزان تاریخ رهاسازی حقابه‌هایمان برای کشت غله را اعلام کند.

وی در ادامه با اشاره به بارش‌های سال گذشته گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد مترمکعب آب وارد خلیج فارس شد که اگر ۱۳۱ سال و نیم آب از بهشت‌آباد وارد اصفهان شود، معادل این آب خواهد بود اما واقعا علت اعتراض برخی‌ها مشخص نیست.

 

اعتراض کشاورزان به مسؤولان و مردم سایر استان‌ها نیست 

حجت‌الاسلام حمیدرضا صادق‌زاده، مشاور صنفی کشاورزان استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره اظهار کرد: مشکل این کشاورزان با مسؤولان و مردم استان‌های یزد و چهارمحال نیست و اعتراض آن‌ها به مافیای آب است.

مشاور صنفی کشاورزان استان تصریح کرد: امروز گردهمایی توسط کشاورزان اصفهانی پیرو اعتراضاتشان برگزار کردند که در این تجمع ۶ هزار نفری به نمایندگی از همه روستاهای شرق اصفهان حضور پیدا کردند، به تصمیمات گرفته شده در هیأت دولت در حوزه آب اعتراض داشتند.

وی افزود: خواسته این کشاورزان جمع‌آوری پمپ‌های آب در سرمنشا رودخانه و دوم اگر قرار است حقابه آن‌ها ادا نشود، این کشاورزان نیز قبوض خود را دیگر پرداخت نکنند و این مطالبه را از رئیس قوه قضائیه نیز داشتند تا با بارگذاری‌های جدید برخورد کنند.

صادق‌زاده عنوان کرد: خواسته دیگر این کشاورزان اجرای طرح بهشت‌آباد و همچنین تاریخ رهاسازی آب تا چهارشنبه هفته آینده مشخص شود.

مشاور صنفی کشاورزان استان مطرح کرد: خواسته کشاورزان قانون و مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۱ است که آن‌ها به جریان بیافتد که طرح تونل بهشت‌آباد مصوب و پس از آن رها شد که در زمان چیت‌چیان این طرح متوقف شد، مجدد به اجرا در بیاید.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول