راهاندازی آزمایشگاه تولید پایههای درختان میوه به روش کشت بافت
رئیس دانشگاه مراغه گفت: آزمایشگاه تحقیقاتی و تجاری تولید پایههای درختان میوه به روش کشت بافت در دانشگاه مراغه راهاندازی شد.
رسول معرفیآذر، رئیس دانشگاه مراغه امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی و تجاری تولید پایههای رویشی درختان میوه به روش کشت بافت در گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه مراغه باهدف تولید پایههای اصلاحشده، سالم و عاری از عوامل بیماریزا برای مصارف تحقیقاتی و تجاری راهاندازی شد.وی افزود: در فاز نخست این طرح، چهار پایه مهم درختان میوه با موفقیت تولید شده و زمینه برای توسعه فعالیتها در حوزه گیاهان زینتی و آپارتمانی نیز فراهم شده است.وی اضافه کرد: باتوجهبه اینکه بخش عمده پایههای مورداستفاده در درختان میوه هستهدار کشور از نوع بذری هستند، درختان حاصل از این پایهها از نظر رشد رویشی، عملکرد، مقاومت به آفات و بیماریها و طول عمر، یکنواختی لازم را ندارند. این موضوع موجب بروز مشکلاتی همچون کاهش عمر اقتصادی باغها، خشکیدگی درختان، حساسیت به بیماریها و کاهش کیفیت تولید میشود.وی متذکر شد: در همین راستا و باتوجهبه ضرورت استفاده از پایههای اصلاحشده در توسعه باغداری نوین و کاهش هزینههای تولید، آزمایشگاه کشت بافت گیاهی دانشگاه مراغه با همکاری دکتر محمدعلی اعظمی و دکتر فرزاد رسولی از اعضای هیئتعلمی گروه علوم و مهندسی باغبانی و دکتر امین جهانیان، محقق پسادکتری این گروه، باهدف تولید پایههای رویشی درختان میوه برای اهداف تحقیقاتی و تجاریسازی راهاندازی شد.#دانشگاه_مراغه 14:19 - 7 تیر 1405