تسویه ۲۰ تا ۵۰ درصدی مطالبات دستگاهها با اوراق گام الزامی شد
دولت با اصلاح آییننامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد (گام)، فهرست دستگاههای اجرایی مشمول، سرفصلهای قابل تسویه بدهی و برخی مواد این آییننامه را بازنگری کرد؛ اصلاحیهای که از سوی بانک مرکزی برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بانک مرکزی، پیرو تصویبنامه شماره 25460/ت65222هـ مورخ 20/03/1405 هیات وزیران، اصلاحیه «آییننامه اجرایی پذیرش اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) در دستگاههای اجرایی» به شبکه بانکی ابلاغ شد.با عنایت به اصلاحات انجام شده، مهمترین محورهای این آییننامه به شرح زیر است:1. بازنگری در فهرست دستگاههای اجرایی ملزم به پذیرش اوراق گام و سرفصل های مشمول تسویه بدهی به شرح زیر:
2. دستگاه اجرایی، ملزم به پذیرش اوراق گام با مدت زمان تا سررسید حداکثر سه ماه و تا انتهای بهمن سال مالی پذیرش اوراق، به قیمت اسمی بابت مطالبات شخص بدهکار (متقاضی دوم و بعد) میباشد.3. دستگاه اجرایی میتواند اوراق گام با سررسید بیش از سه ماه تا حداکثر شش ماه را تا انتهای سال مالی پذیرش اوراق را بپذیرد.4. دستگاه اجرایی، موظف است حداقل 20 درصد و حداکثر 50 درصد از مطالبات خود از شخص بدهکار را از طریق اوراق گام به قیمت اسمی پذیرش و تسویه کند.5. تعمیم دامنه شمول آییننامه یادشده به ابزار برات الکترونیکی زنجیره تولید در قبال مطالبات دستگاههای اجرایی از اشخاص حقیقی و حقوقی در چارچوب شیوهنامه استفاده از برات الکترونیکی زنجیره تامین. این مقرره با در نظر گرفتن شرایط زیر قابل اعمال خواهد بود:- حداقل 20 تا 50 درصد تکلیف پذیرش مقرر، به صورت مجموع اوراق گام و برات الکترونیکی زنجیره تولید محاسبه و لحاظ میشود.- سایر الزامات مربوط به اوراق گام (از جمله حلقه دوم و بعد)، در خصوص برات الکترونیکی زنجیره تولید نیز تسری خواهد داشت.6. پذیرش هزینه تنزیل ابزارهای تامین مالی زنجیره تولید، از جمله اوراق گام و برات الکترونیکی زنجیره تولید به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی.
10:56 - 7 تیر 1405