پروژههای مشترک سرمایهگذاری و زیربنایی محور دیدار مقامات ارشد قرقیز و ازبک
در دیدار نخستوزیر ازبکستان و رئیسجمهور قرقیزستان، توسعه روابط تجاری و اقتصادی، افزایش حجم مبادلات بازرگانی و اجرای پروژههای مشترک سرمایهگذاری و زیربنایی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عبدالله عارفاف» نخستوزیر ازبکستان، در رأس یک هیأت بلندپایه دولتی برای انجام سفری کاری وارد قرقیزستان شد. وی در شهر «چولپونآتا» با «سادیر جباراف» رئیسجمهور قرقیزستان دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار، طرفین درباره موضوعات مختلف دستورکار روابط دوجانبه و همچنین همکاریهای سیاسی و اقتصادی میان دو کشور تبادل نظر کردند.رئیسجمهور قرقیزستان با اشاره به روند رو به گسترش مشارکت راهبردی میان بیشکک و تاشکند، ابراز اطمینان کرد که دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک بیندولتی، گام مهمی در پیشبرد اولویتهای همکاری دوجانبه خواهد بود.نخستوزیر ازبکستان نیز ضمن قدردانی از استقبال گرم مقامات قرقیزستان، پیام سلام و آرزوهای نیک «شوکت میرضیایف» رئیسجمهور ازبکستان را به همتای قرقیز خود ابلاغ کرد.وی همچنین بر آمادگی تاشکند برای اجرای عملی توافقات حاصلشده در سطح سران دو کشور تأکید کرد.مهمترین بخش برنامه سفر، برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک بیندولتی همکاریهای دوجانبه قرقیزستان و ازبکستان است که روز ۲۳ ژوئن به ریاست مشترک قاسمعلیاف و عارفاف برگزار خواهد شد.در این نشست که در دو قالب محدود و گسترده برگزار میشود، طرفین طیف گستردهای از مسائل مربوط به همکاریهای دوجانبه را بررسی خواهند کرد. توسعه روابط تجاری و اقتصادی، افزایش حجم مبادلات بازرگانی و اجرای پروژههای مشترک سرمایهگذاری و زیربنایی از جمله محورهای اصلی مذاکرات خواهد بود.انتظار میرود در پایان این نشست، مجموعهای از اسناد و توافقنامههای دوجانبه با هدف تقویت مشارکت راهبردی میان قرقیزستان و ازبکستان به امضا برسد.
در پایان دیدار نیز رئیسجمهور قرقیزستان و نخستوزیر ازبکستان بر عزم مشترک دو کشور برای تقویت بیش از پیش روابط دوستانه، حسن همجواری و مشارکت راهبردی در راستای رفاه ملتهای دو کشور و توسعه پایدار آسیای مرکزی تأکید کردند.
13:23 - 23 June 2026