هشدار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره خطر گرمازدگی در روزهای گرم

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به افزایش دمای هوا در فصل تابستان، بر رعایت اصول تغذیه‌ای و مصرف کافی مایعات برای پیشگیری از گرمازدگی تأکید کرد و گفت: انتخاب صحیح مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت افراد در روزهای گرم سال دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سینا سمیعی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار نسبت به خطر گرمازدگی در روزهای گرم تابستان بیان کرد: گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به خنک کردن مناسب خود نباشد و در نتیجه دمای بدن به سرعت افزایش یابد. این وضعیت می‌تواند منجر به آسیب اندام‌های حیاتی شده و سلامت افراد را به طور جدی تهدید کند. وی با بیان اینکه رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از گرمازدگی داشته باشد، افزود: مهم‌ترین اقدام در این روزها، مصرف کافی مایعات است. افراد باید بدون انتظار برای احساس تشنگی، در طول روز به میزان کافی آب و مایعات سالم مصرف کنند. رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی توصیه کرد از مصرف نوشیدنی‌های بسیار شیرین و همچنین نوشیدنی‌های بسیار سرد خودداری شود، زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند موجب از دست رفتن بیشتر مایعات بدن یا بروز مشکلات گوارشی شوند. سمیعی ادامه داد: تعریق زیاد در هوای گرم باعث از دست رفتن نمک و مواد معدنی بدن می‌شود. استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند آب به همراه مقدار اندکی نمک، آب‌لیمو، خاکشیر یا تخم شربتی می‌تواند به جبران این مواد کمک کند. البته افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مزمن بهتر است از افزودن نمک خودداری کرده و تنها از آب‌لیمو، خاکشیر یا تخم شربتی استفاده کنند.
وی همچنین بر محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین از جمله قهوه، چای پررنگ، نوشابه‌ها و شکلات‌های کاکائویی تأکید کرد و گفت: این مواد می‌توانند موجب کم‌آبی بدن شوند و خطر گرمازدگی را افزایش دهند. رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات را از دیگر راهکارهای مؤثر در تأمین آب مورد نیاز بدن دانست و افزود: این مواد غذایی علاوه بر تأمین آب، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز هستند. سمیعی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد پروتئین‌های حیوانی می‌تواند زمینه کم‌آبی بدن را فراهم کند، توصیه کرد در روزهای گرم سال مصرف این مواد غذایی با اعتدال همراه باشد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اضافه وزن و چاقی می‌تواند توانایی بدن در تنظیم دما را کاهش دهد و موجب حفظ گرمای بیشتر در بدن شود. از این رو کنترل وزن و رعایت الگوی غذایی سالم نه تنها در فصل تابستان بلکه در تمام طول سال ضروری است.
15:41 - 1 تیر 1405
استان ها
هرمزگان

2 بازنشر
10٫3k بازدید