پلیس دهلینو دهها معترض به لایحه جنجالی شهروندی را بازداشت کرد
پلیس هند سرکوب تظاهراتکنندگان ضد لایحه جنجالی شهروندی را ادامه میدهد و دهها نفر را در دهلینو بازداشت کرد.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، صدها نفر از مردم دهلینو امروز (پنجشنبه) در اعتراض به لایحه اعطای تابعیت به شهروندان غیرمسلمان در مناطق جامو و کشمیر، به خیابانهای این شهر آمده و مقابل مکان باستانی «قلعه سرخ» تظاهرات کردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، علاوه بر لایحه جنجالی درباره منطقه مسلماننشین کشمیر، اعلام ممنوعیت تجمعات در دهلینو نیز باعث عصبانیت هندیها از اقدامات اخیر دولت خود شده است. بر این اساس، دانشجویان، سیاستمداران و فعالان راستگرا با بیان اینکه لایحه مذکور و بیاعتنایی کردن به مسلمانان، خیانت به ۱۴ درصد از جمعیت هند است و خواستار برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز مقابل قلعه سرخ شده بودند. به نوشته رویترز، پلیس دهلینو اما با عدم اعطای مجوز به برگزاری تجمع معترضان به بهانه حفظ نظم و قانون، دستور تعطیلی ایستگاههای قطار در نزدیکی محل مورد نظر را صادر کرد تا مانع حضور تظاهراتکنندگان شود. با این حال معترضان خود را به مقابل قلعه سرخ رسانده و تظاهرات مسالمتآمیز خود را اغاز کردند اما پلیس هند برای متفرق کردن معترضان با خشونت وارد عمل شد و چند ده نفر را بازداشت کرد. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از شرکتهای مخابراتی گزارش داد که به دستور فرمانداری دهلینو، تمام خطوط تلفنهای همراه و اینترنت برای مقابله با تظاهرات ضد دولتی قطع شده است.
اوایل ماه آگوست (اواسط مردادماه)، دولت هند، در اقدامی که با اعتراض گسترده در منطقه کشمیر روبهرو شد، وضعیت خودمختاری این منطقه یا همان ماده ۳۷۰ قانون اساسی را لغو و اعلام کرد که بزودی استان جامو و کشمیر را به دو منطقه تحت کنترل مستقیم دولت فدرال تقسیم میکند طبق ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر، قانون اساسی و قوانین عرفی جداگانهای دارد که شامل مسائلی همچون شهروندی، دارایی و مالکیت زمین میشد و هماکنون با لغو این ماده، این منطقه همچون مناطق دیگر هند است و دیگر شهروندان هند میتوانند زمین و ملک در این استان خریداری کنند و هرکسی نیز امکان رأی دادن در این منطقه را دارد. از آن زمان، کشمیر در وضعیت امنیتی به سر میبرد و چندین هزار نظامی هندی با حضور در این منطقه با هرگونه اعتراضی برخورد میکنند. تلفنهای همراه و اینترنت هم برای چند هفته در این منطقه قطع بود و شهروندان برای تردد در کشمیر باید از ایست و بازرسیهای متعدد عبور میکردند. از طرفی، دولت هند علیرغم اعتراضات گسترده ساکنان کشمیر هند، روز پنجشنبه رسماً «جامو و کشمیر» را به دو منطقه «جامو و کشمیر» و «لداخ» تقسیم کرد که مستقیماً تحت کنترل دولت مرکزی «دهلینو» قرار میگیرند (جزئیات بیشتر). انتهای پیام/.
10:26 - 28 آذر 1398