این طبیب نابیناست یا خود را به کوری زده؟فاجعه سوءمدیریت در اقتصاد ایران و درسهای نادیده گرفتهشده از روسیه
اقتصاد ایران، بیمارِ رنجوری است که روز به روز حالش وخیمتر میشود. در حالی که مردم با درد و رنج ناشی از تورم و بیکاری دست و پنجه نرم میکنند، سیاستهای اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسئولان، نه تنها درمانی برای این بیماری نیست، بلکه همچون زهری است که به آرامی در رگهای اقتصاد تزریق میشود.تجربه روسیه:در همین نزدیکی، کشوری وجود دارد که با وجود تحریمهای بسیار سنگینتر از ایران، توانسته است اقتصاد خود را به خوبی مدیریت کند. روسیه، با اتخاذ سیاستهای درست، تورم را مهار کرده، ارزش پول ملی خود را افزایش داده و به رونق اقتصادی دست یافته است. روسیه نشان داده است که با کنترل هزینههای دولت، سرمایهگذاری در تولید داخلی و اتخاذ سیاستهای پولی و مالی صحیح، میتوان از بحران اقتصادی عبور کرد. روسیه، طبیبی آگاه و کارآمد است که با تجویز درمانهای مناسب، به بیمار خود کمک کرده است تا سلامتی خود را بازیابد.
اما در ایران، ما با وضعیتی کاملاً متفاوت روبرو هستیم. تصور کنید بیماری خطرناکی دارید و به یک طبیب مراجعه میکنید. اما این طبیب، تلاش کند بدون از بین بردن عامل اصلی بیماری شما را مداوا کند. به این روش مسکن های مختلفی برای شما تجویز می کند تا حال عمومی بیمار بهتر شود و بیماری را فراموش کند! این دقیقاً همان کاری است که مسئولان در اقتصاد ایران انجام میدهند. رویکرد اصلی دولت در مواجهه با تورم، تلاش برای کنترل مصنوعی نرخ ارز بدون جلوگیری از تولید نقدیگی و مدیریت و کنترل بانک های خصوصی تورم زا مانند تلاش برای درمان بدون از بین بردن ویروس هاستارز ترجیحی، که قرار بود به کنترل قیمتها کمک کند، به محلی برای رانتخواری و فساد تبدیل شد. حذف آن نیز با شوک قیمتی، آتش تورم را شعلهورتر کرده و بعد از این نیز خواهد کرداین در حالی است که راهحلهای ساده و اثباتشدهای برای کنترل تورم وجود دارد.اصرار بر روشهای شکستخورده، فراتر از بیکفایتی است؛ این نشان از وجود تضاد منافع و رانتهای کلان در پشت پرده تصمیمگیریهای اقتصادی دارد که اجازه نمیدهد تلاش های موفق کشور هایی مشابه با وضعیت ایران به عنوان الگو معرفی شود. به نظر میرسد برخی افراد، با ایجاد و تداوم بحران اقتصادی، از این وضعیت سود میبرند و به همین دلیل، مانع از اجرای راهکارهای درست میشوند.اصلاح اقتصاد ایران نیازمند یک جراحی بزرگ و تغییر رویکرد اساسی است. باید با رانتخواری و فساد مبارزه کرد، هزینههای دولت را کنترل کرد، سرمایهگذاری در تولید داخلی را افزایش داد و از تجربیات موفق کشورهای دیگر، بهویژه روسیه، الگوبرداری کرد. در غیر این صورت، ادامه این روند، به نابودی کامل اقتصاد و افزایش فقر و ناامیدی در جامعه منجر خواهد شد.
15:31 - 23 دی 1404