اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

از ربوده شدن سه اثر بوعلی تا چاپ تفسیر فن یازدهم

همایش حکیم هزاره‌ها، بزرگداشت شیخ الرئیس بوعلی‌سینا با حضور مهمانان کشوری و استانی در همدان برگزار و در آن موضوعات مختلفی از جمله ربوده شدن سه اثر بوعلی سینا تا چاپ تفسیر فن یازدهم مطرح شد.

از ربوده شدن سه اثر بوعلی تا چاپ تفسیر فن یازدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان ظهر امروز همایش حکیم هزاره‌ها، بزرگداشت شیخ الرئیس بوعلی‌سینا با حضور مهمانان کشوری و استانی در همدان برگزار شد.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در این مراسم با بیان اینکه یک کاروان علمی، فکری، فرهنگی و فلسفی  در بزرگداشت حکیم، فیلسوف و عارف بزرگ به همدان آمدند اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) که کاملترین علوم را به بشریت عرضه کردند، فرمودند هر کس برای اعتلای علم بشر فداکاری کند مرا مورد اکرام قرار داده و اگر من اکرام شود به خداوند اکرام شده است‌.

 آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با بیان اینکه تمام شئون نبوت را باید در انسان جست‌وجو کرد و اگر انسان‌های الهی را مورد توجه قرار دادیم خداوند را مورد توجه قرار دادیم گفت: اقدام به برگزاری همایش بوعلی سینا بسیار ارزشمند است و اگر این ارزش‌ها و حرمت‌ها نباشد، بزرگترین ظلم به عقلانیت انسان است چراکه اگر بوعلی سیناها به میدان بیایند می‌توان همه دروس را آموخت‌.

وی با اشاره به اینکه یکی از درس‌های زیبا از مکتب انسان متعالی بوعلی سینا می‌توانیم یاد بگیریم این است ایشان استاد نداشته و حتی شاگرد در حد خود نداشته و تمام علوم را خود تولید کرده است عنوان کرد: رهبری بارها تاکید دارند باید خود علم تولید کنیم و بوعلی سینا کسی بود که خود تمام علوم را تولید کرد.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با بیان اینکه بوعلی وقتی به مشکلی برمی‌خورد به مسجد جامع همدان می‌رفت و دو رکعت نماز می‌خواند و بعد به حل آن مسئله می‌رسید خاطرنشان کرد: انسان‌های الهی با اتکا به خداوند مشکلات خود را حل می‌کنند، همانطور که بوعلی‌سینا یک حکیم و دانشمند انجام می‌داد.

تخریب چهره متعالی بوعلی ظلم به بشریت است 

وی با اشاره به اینکه برخی چهره متعالی بوعلی را تخریب می‌کنند و نسبت‌هایی به ایشان می‌دهند که این ظلم به بشریت است گفت: چهره‌های انسان‌‌ساز باید در جامعه به واقعیت شناسانده شوند.

محمدی افزود: خداوند بخواهد انسانیت و بشریت را از سر شک و تردید دور کند و به عظمت بالایی برساند، مقامی چون بوعلی را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هر آنچه از شیخ الرئیس بگوییم و بشناسانیم به بوعلی خدمت نکردیم بلکه به بشریت خدمت می‌کنیم خاطرنشان کرد: امیدواریم  بتوانیم ایشان را به جهانیان بشناسانیم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز اظهار کرد: ابوعلی سینا عهده‌دار مرجعیت ۵ هزار ساله در حوزه پزشکی است و دومین کتابی که در غرب چاپ شد، قانون بوعلی سینا بود.

حسن بلخاری با بیان اینکه ابن‌سینا یکی از مصادیق اکمل و کامل است گفت: رسول اکرم(ص) فرمود هر کس عالمی را تکریم کند، گویی من پیغمبر را تکریم کرده و هر کس من را تکریم بدارد خداوند را تکریم کرده است؛ هر کس خداوند را تکریم بدارد سیرورت او به سوی بهشت است و مبنای صحت این صحبت نیز سخن معصوم و آیات الهی است.

وی با بیان اینکه جنس شهادت عالم از جنس حضرت حق است افزود: رساله توحید ابوعلی سینا را خیام ترجمه کرده که به نظر می‌رسد بیان کلمه «علامه» نیز تنها مختص شیخ الرئیس است.

رئیس انجمن آثار و مفخار فرهنگی ایران با بیان اینکه ابن سینا مصداق مطلق علامه و اولوالعلم است بیان کرد: برخی کتب را از ابوعلی‌سینا داریم اما به نظر می رسد نداشته‌هایمان  از ایشان افزون‌تر و عمیق‌تر است چون  خود به کتاب‌هایی ارجاع می‌دهد که نداریم.

3 اثر بوعلی ربوده شده است

وی با بیان اینکه معتقدم سه اثر بزرگ ابوعلی سینا از تاراج روزگار غدار و از دست ما ربوده شده و به همین خاطر با بخشی از شخصیت ایشان آشنا شدیم افزود: کتاب الانصاف بوعلی در ۶ هزار ورقه بوده که در آن ۲۸ هزار مسئله گنجانده شده است.

بلخاری خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم اگر آثاری مثل «قانون» و «شفا» از ابن‌سینا باقی مانده بود، مسیر علم و حکمت تغییر می‌کرد و ما نیز مسیری دیگری را طی می‌کردیم.

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به مسئله ابن‌سینا و خرد ایرانی پرداخت و اظهار کرد: ابن‌سینا در همدان ابن‌سینا شد چرا که با وجود زندگی در بخارا، گرگانج، نیشابور و ری چیزهایی از ایشان در همدان به یادگار ماند.

قاسم پورحسن با بیان اینکه ابن‌سینا در سال ۴۰۴ تا ۴۱۴ در همدان  بود و ادامه سال تا ۴۲۸ به اصفهان رفت گفت: کتابخانه ایشان در اصفهان به غارت رفت.

وی با اشاره به اینکه مولوی از ابن‌سینا با عنوان حکیمی که خواب دید از غیب می‌آید و به طبیب روحانی یاد می‌کند و متاسفانه ما ابن‌سینایی که ابن‌سینا باشد را نخواندیم گفت: جامعه بی‌میراث جامعه بی‌آینده است و اگر ابن‌سینا نداشتیم آن موقع متوجه جامعه بدون ابن‌سینا می‌شدیم.

دنیای امروز به شدت به ابن‌سینا نیاز دارد

 این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ابن سینا در کتاب تعلیقات می‌گوید هیچ فیلسوفی مثل فارابی نمی‌شود و  دکارت نیز گفت است هیچ فیلسوفی مثل ابن سینا نیست افزود: ما به شدت به ابن سینا نیاز داریم و مشکلات جامعه کنونی دنیای اسلام به این دلیل است که از عقل فاصله گرفتیم.

وی با بیان اینکه فارابی و ابن سینا چراغ عقل را در تمام اسلامی روشن نگه داشتند و مخالفت با عقل می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد ادامه داد: ابوزید در کتاب «نقد گفتمان دینی» می‌گوید ما هر روز ابن سینا و فارابی می‌بینیم چون به نقد و گفتمان دینی نیاز داریم.

پورحسن با بیان اینکه دلیل اینکه غرب تاکید به تمدن هلنی دارد، چون می‌خواهد ریشه درست کند گفت: ما نیز تا ریشه‌ها را نخواهیم، نمی‌توانیم به جایی برسیم، البته این موضوع به معنای برتری‌جویی نیست و به معنای خاستگاه است.

وی تاکید کرد: خرد ایرانی را بخوانیم چرا که ابن سینا این خرد را برتر از خرد یونانی می‌داند.

چاپ بخش موسیقی علم بوعلی توسط بنیاد بوعلی

معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز به بررسی جایگاه ابن‌سینا در تاریخ موسیقی ایران پرداخت و اظهار کرد: ترجمه بخش موسیقی علم بوعلی توسط بنیاد بوعلی به چاپ رسید که اقدام بزرگی است و خوشبختانه استقبال خوبی نیز از آن شده است.

کاوه خورابه با بیان اینکه فیلسوفی مثل بوعلی سینا به اندیشه فلسفی موسیقی می‌پردازد و موسیقی را در بخشی به نام موسیقی قرون وسطی قرار می‌دهیم گفت: جالب است دانش حساب، اندیشه و نجوم در دل موسیقی نهفته است و در موسیقی قدیم می‌توانیم این موضوعات را بررسی کنیم.

وی با اشاره اینکه اشخاصی مثل فارابی موسیقی را یکی از تقسیمات ریاضیات می‌دانند افزود: زبان و فلسفه از زبان ابن‌سینا به سه بخش تقسیم می‌شود و بوعلی سینا معتقد است در حوزه زبان با امر ثابت مواجه هستیم و فطرتا ذاتی است و انسان نقشی ندارد اما در یک بخش فرهنگی که ظاهر می‌شود گفتار به وجود می‌آید.

 در فلسفه موسیقی ابن‌سینا شاهد موسیقی ایرانی هستیم

معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: مسئله موسیقیایی ایرانی در ابن‌سینا شکل می‌گیرد و در فلسفه موسیقی ابن‌سینا شاهد موسیقی ایرانی هستیم.

مصحح کتاب القانون ابن‌سینا نیز اظهار کرد: کتاب سوم قانون بوعلی سینا در ۲۲ فن درباره پزشکی بدن انسان صحبت می‌کند که  در این کتاب از سر تا بدن انسان تشریح می‌شود.

نجفقلی حبیبی با اشاره به اینکه هیچ کتاب طبی در این حد مفصل نیست که بدن انسان را تشریح و بیماری‌های هر بخش را عنوان و نسخه‌ها و درمان‌هایی را بگوید گفت: تفسیر فن یازدهم به زودی به اتمام می‌رسد و تا در چند ماه آینده به چاپ خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ابن‌سینا در کتاب اشارات منظور دیگری از عشق دارد اما در قانون عشق را بیماری عنوان می‌کند و آن هم بیماری عشق افزود: ابن‌سینا در این کتاب روش برخورد و معالجه با افراد عاشق را برای ما بیان می‌کند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول