اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

داوود کیانیان: بر ثبت تاریخ شفاهی نمایش کودک تمرکز کردیم

داوود کیانیان پیشکسوت عرصه تئاتر از طرح ثبت تاریخ شفاهی نمایش کودک در ایران توسط بنیاد نمایش کودک و نوجوان خبر داد.

داوود کیانیان: بر ثبت تاریخ شفاهی نمایش کودک تمرکز کردیم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، هنرمندان شرکت‌کننده و مهمانان جشنواره بیست و هفتم، از هفت جلد کتاب بنیاد تئاتر کودک رونمایی شد.

هنرمند با سابقه عرصه تئاتر و از اعضای هیات موسس بنیاد نمایش کودک، در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از امیر مشهدی‌عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اظهار کرد: این مدیر هنرمند و دبیر باتجربه، امسال فرصتی را در اختیار بنیاد نمایش کودک گذاشت تا کتاب‌هایی را رونمایی کنیم.

داوود کیانیان بیان کرد: ما هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان خانواده بزرگی هستیم که متاسفانه تنها دو نهاد مدنی انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر و بنیاد نمایش کودک داریم.

وی افزود: عده‌ای از ما که سالیان سال است در زمینه تئاتر کودک فعالیت داریم، به منظور پاسخ به خواسته‌های این‌ گونه نمایشی، دور هم جمع شدیم و هیات موسس بنیاد نمایش کودک را متشکل از یدالله وفاداری، مسلم قاسمی، یدالله آقاعباسی، عباس جهانگیریان، منصور خلج، منوچهر اکبرلو، حسین فدایی‌حسین تشکیل دادیم.

این هنرمند عرصه تئاتر عنوان کرد: در نظر داشتیم به دلیل مشکلات موجود، قدمی کوچک در این راه برداریم و از این رو هیات موسس تشکیل دادیم و بعد از دو سال دوندگی بنیاد نمایش کودک را به ثبت رساندیم. 

وی با بیان اینکه تئاتر با کار جمعی به وجود می‌آید و نمی‌توان به صورت فردی کار را پیش برد بیان کرد: ما نیاز به ایجاد نهادهای مدنی داریم تا در این رابطه اهدافمان را دنبال کنیم چراکه به تنهایی کاری نمی‌شود، انجام داد.

کیانیان ضمن اشاره به چند موفقیت بنیاد نمایش کودک تصریح کرد: ما بدون هیچ سرمایه مالی در نخستین گام به نیازهای تئاتر کودک و نوجوان توجه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تئاتر کودک و نوجوان، نمایشنامه، کتاب تئاتر دانش‌آموزی و... تعریفی ندارد؛ در قدم اول به سمت تألیف برای کودکان و نوجوانان و مربیانی که در این زمینه کار می‌کنند، روی آوردیم.

این هنرمند عرصه تئاتر افزود: در گام دوم سال ۱۳۹۷ متوجه شدیم که سال ۹۸ تئاتر کودک ایران صد ساله خواهد شد و بر این اساس از آنجایی که نمی‌دانستیم بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان ایران چه کسی است، پس از مطالعاتی در این زمینه، تصمیم گرفتیم جشن صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان را برگزار کنیم. 

وی یادآور شد: ابتدا با همه نهادهایی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت دارند، دور هم جمع شدیم و آن‌ها را در جریان قرار دادیم و آن نهادها اعلام آمادگی کردند از این جریان حمایت کنند اما رفتند و دیگر خبری از آن‌ها نشد و هیچ‌کس قدمی برنداشت پس روی پای خودمان ایستادیم.

کیانیان تصریح کرد: پس از آن دو یا سه کتاب منتشر کردیم که اولین آن زندگی «جبار باغچه‌بان» بود که در زمینه کودکان بسیار فعال بوده و سپس نمایشنامه‌های قدیمی را با توضیحات بازنشر و با کمک دو یا سه نهاد جشنی را در همین سالن برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: گام بعدی این بود که بررسی کردیم و دیدیم صد سال تئاتر کودک و نوجوان را داریم و وارد قرن دوم شدیم پس تصمیم بر آن شد روایت تاریخ شفاهی را از بزرگوارانی که در میان ما هستند به انجام برسانیم.

این هنرمند عرصه تئاتر بیان کرد: طی این برنامه‌ریزی به جز بنیاد نمایش کودک، مرکز اسناد کتابخانه ملی نیز کمک کرد، در ادامه باید کتاب‌ها را چاپ می‌کردیم، از این رو به برخی نهادها پیشنهاد دادیم در این راستا به ما کمک کنند اما کاری نکردند.

وی با بیان اینکه موسسه هنرمندان پیشکسوت پیشقدم شد و کار توسط انتشارات ثالت به تولید رسید گفت: این مصاحبه‌ها همچنان در حال انجام است و این روند ادامه دارد چراکه فعالان منسجم تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور بسیارند.

کیانیان با بیان اینکه سیزده کار اساسی را باید در بنیاد نمایش کودک انجام دهیم بیان کرد: فهرست این کارها در اختیار شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قرار گرفته که در بولتن جشنواره منتشر خواهد شد.

وی افزود: بنیاد بر آن است مشکلات اساسی و پژوهشی را به سرانجام برساند و از کسانی که علاقمند پژوهش هستند، خواهش می‌کنیم به ما بپیوندند تا این میراث عظیم را به نسل آینده منتقل کنیم.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول