اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

شهروند سایبر تربیت شود/ کاهش پرونده‌های قضایی با تربیت شهروند دیجیتال

یک کارشناس فضای مجازی در همدان با اهمیت به تربیت شهروند سایبری گفت: کاهش پرونده‌های قضایی با تربیت شهروندان دیجیتال یا سایبری امکان‌پذیر است.

شهروند سایبر تربیت شود/ کاهش پرونده‌های قضایی با تربیت شهروند دیجیتال

علی درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس همدان اظهار کرد: امروزه به خصوص با شیوع کرونا و سیاست‌های مبنی بر قرنطینه خانگی پیام‌رسان‌های مختلف به ویژه اینستاگرام، لایکی، توئیتر و تلگرام به دلیل فضای متنوع و جذابی که دارند بسیار مورد استقبال و استفاده مردم با هر سن و از هر قشری قرار گرفته‌اند.

 وی با تاکید به اینکه برنامه‌هایی مانند اینستاگرام علاوه بر سرگرمی خانواده‌ها، آسیب‌ها و معضلات زیادی را ایجاد می‌کند گفت: در این میان کودکان و نوجوانان در معرض آسیبب‌ بیشتری قرار دارند زیرا به دلیل شرایط موجود، گوشی‌های هوشمند دارای اینترنت، بدون محدودیت و نظارت در اختیار  افراد قرار  می‌گیرد که ممکن است تنها با یک کلیک اشتباه بمباران اطلاعاتی صورت گیرد.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه اینترنت به سادگی توانست فرهنگ، نگرش و ادبیات فرزندان ما را تغییر دهدافزود: اینستاگرام هوش مصنوعی دارد تنها با یک کلیک علایق شما را تشخیص داده و در تازه‌سازی‌ها بعدی براساس علایق محتوا را به‌روزرسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ممکن است فرزندان با یک سرچ اشتباه از آنچه که نباید در این سن بدانند و مطلع شوند که حتی امکان بلوغ زودرس وجود دارد.

درویشی با بیان اینکه البته با فیلترسریع اینستاگرام مخالف هستم و به جای مسدود‌سازی باید سواد رسانه‌ای را در مقاطع مختلف برای بچه‌ها بازگو و شهروند دیجیتال یا شهروند سایبر تربیت کنیم گفت: ادامه داد: اگر شهروند سایبر و دیجیتال تربیت شود فرد به سادگی صحت مطالب را تشخیص خواهد داد و قبل از ارسال محتوا به دیگران یا اشتراک‌گذاری آن به عمل خود فکر می‌کند که این فکر کردن بخشی از سواد رسانه‌ای یا سواد دیجیتال است.

 وی با اشاره به اینکه در صورت تربیت شهروند دیجیتال سرقت‌های اینترنتی، اعتیاد به فضای مجازی و ورودی پرونده این حوزه به دستگاه قضایی قطعا کاهش خواهد داشت گفت: معتقدم یک کارگروه ویژه باید در خصوص این مسائل کار  کند.

این کارشناس فضای مجازی در همدان خاطرنشان کرد: موضوع شهروند سایبری را  از مقطع ابتدایی به کودکان آموزش دهیم زیرا خمیرمایه آن هنوز شکل نگرفته و از طرفی نیز بسیاری از والدین سواد دیجیتال ندارند به همین دلیل انتقال این مطلب از سوی معلم برای دانش‌آموزان جذاب خواهد بود.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید بدانند وقتی مطلبی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند این مطلب حتی اگر آن را حذف کنند دیگر در اختیار آنها نیست و درونی‌کردن این مباحث تنها با تکرار زیاد نتیجه خواهد داشت گفت: اگر شهروند دیجیتال خوب تربیت کنیم فرزندان ما حریم خصوصی را در فضای مجازی را درک خواهند کرد و  خواهند فهمید تعداد دنبال کننده یا فالوور مهم نیست بلکه حریم خصوصی حائز اهمیت است.

درویشی تصریح کرد: در اینستاگرام محدودیت سنی وجود ندارد و به دلیل تنوع این برنامه همه نوع قشری در آن فعالیت می‌‌کنند که باید تربیت شهروند دیجیتال از همه ابعاد حائز اهمیت باشد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی با ایجاد شبکه‌ای ویژه، آموزش سواد رسانه‌ای را به صورت تخصصی نظیر شبکه‌های ایران کالا، نسیم یا شما ایجاد کند گفت: کتاب تفکر سواد رسانه‌ای از مقطع متوسطه دوم باید با تغییر محتوا از مقطع ابتدائی در دسترس آموزش قرار داده شود.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول