اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

حمام تاریخی کبودراهنگ «انباری» شد!

«حمام اعظم» به عنوان یکی از آثار مهم تاریخی کبودراهنگ در حال حاضر به روی علاقه‌مندان بسته است و جالب آنکه به جای تبدیل به موزه، انباری شده است.

حمام تاریخی کبودراهنگ «انباری» شد!

خبرگزاری فارس _ همدان، حمام تاریخی شهر کبودراهنگ در گذشته توسط ۳۵ نفر از مالکین ساخته شده و این مالکین نسبت به مبلغی که هزینه کردند در مالکیت اعیانی سهم دارند.

از آن زمان هیات امنای مسجد نو(اعظم کنونی) به عنوان متولی و ناظر حمام بوده و تاکنون این وضعیت ادامه داشته است که اسامی مالکین در اداره میراث فرهنگی موجود است.

میراث فرهنگی به منظور حفاظت بناهای تاریخی شهرستان در سال ۱۳۹۰ اقدام به مرمت حمام تاریخی شهر کبودراهنگ کرد و بعد از آن چندین بار درصدد تحویل این مکان برای ایجاد موزه مردم‌شناسی بود که متاسفانه هیات امنا گامی برای تحویل حمام تاریخی برنداشت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ در این خصوص اظهار کرد: برای تبدیل این حمام به موزه مردم‌شناسی مالکان و هیات امنای آن موافقت نکردند به طوری که در تاریخ دوم اسفندماه سال ۱۳۹۵ با تهیه صورتجلسه‌ای عنوان کردند با واگذاری حمام به میراث فرهنگی برای موزه مردم‌شناسی هیچگونه موافقتی نبوده و نخواهد شد.

مهدی غلامی ادامه داد: در حال حاضر حمام به دو قسمت تقسیم شده، قسمتی به باشگاه ورزشی باستانی تبدیل و با مدیریت هیات امناء است و قسمت دیگر آن برای فعالیت‌های فرهنگی مسجد است.

وی یادآور شد: صورتجلسه و مدارک زیادی در خصوص پیگیری این اداره موجود است که چندین نفر را برای ایجاد سفره‌خانه سنتی و موزه مردم‌شناسی معرفی کردیم که نتیجه خاصی تاکنون حاصل نشده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کبودراهنگ ادامه داد: در زمان احداث حمام‌های تاریخی برای جلوگیری از تخریب مصالح و رعایت نظافت کف حمام‌ها از سنگ استفاده می‌کردند به همین دلیل در مرمت کف حمام کبودراهنگ از سنگ استفاده شده است.

 وی با تاکید بر اینکه اکنون شاهد تبدیل این حمام قدیمی به انبار هستیم گفت: ما به هیچ وجه موافق انباری شدن حمام نیستیم و مثل دفعات گذشته پیگیری این موضوع خواهیم بود.

غلامی بیان کرد: در صورتی که شهرداری و شورای اسلامی شهر و هیات امنای مسجد اعظم این بنای ارزشمند را به میراث فرهنگی تحویل دهند، در سریعترین زمان نسبت به ایجاد موزه مردم‌شناسی و یا دیگر کاربری‌های مرتبط با این بنا برای توسعه و آبادانی شهر اقدام لازم به عمل خواهد امد.

وی ایجاد موزه برای معرفی شهرستان یا نمایشگاه دائمی حمام را نیز معرفی کند در اولویت قرار دارد گفت: در اولویت دوم نیز ایجاد سفره‌خانه سنتی مدنظر است که محل پخت و پز بهتر است خارج از بنای تاریخی صورت گیرد تا رطوبت و بخار به اثر آسیبی نرساند.

غلامی در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم حمام نیز گفت: متاسفانه از میراث فرهنگی استعلامی صورت نگرفته و پرونده‌ای در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر نگاهی به سایر شهرستان‌ها همچون همدان، نهاوند، فامنین و... هم داشته باشیم حمام‌های تاریخی تحویل میراث فرهنگی شده اما در کبودراهنگ وضعیت این گونه نیست.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول