اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«تبلیغ»، قلب دین

دین مبین اسلام و مكتب تشيع در سایه‌سار تبلیغ به دست ما رسیده است بنابراين باید با بهره‌گیری از مکتب جعفری همچنان برای ابلاغ این شریعت مقدس پیش رفت و زمينه ظهور امام عصر(عج) را مهيا ساخت.

«تبلیغ»، قلب دین

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حضرت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب جعفری (شیعه) 17 ربیع‌الاول سال 83 هجری قمری چشم به جهان گشود که تربیت اولیه این بزرگوار تحت نظر امام سجاد(ع) بود، ایشان پس از رحلت امام چهارم 19 سال در خدمت پدر بزرگوارشان امام محمدباقر(ع) زندگی کرده و از مبدأ فیض کسب نور می‌کردند.

صرفنظر از جنبه الهی و افاضات رحمانی که هر امامی داراست، بهره‌مندی از محضر پدر و جد بزرگوارشان موجب شد آن حضرت با استعداد ذاتی و شم علمی و ذکاوت بسیار، به حد کمال علم و ادب رسیده و در عصر خود بزرگترین قهرمان علم و دانش شدند.

پس از درگذشت پدر بزرگوارشان 34 سال دوره امامت امام صادق (ع) بود که در این مدت «مکتب جعفری» را پایه‌ریزی کرده و موجب بازسازی و زنده نگهداشتن شریعت محمدی(ص) شدند.

زندگی پربار امام جعفر صادق(ع) مصادف با خلافت پنج نفر از بنی‌امیه بود که هر یک به نحوی موجب تألم، تأثر و کدورت روح بلند امام معصوم(ع) را فراهم می‌کردند، دو نفر از خلفای عباسی (سفاح و منصور) نیز در زمان امام(ع) مسند خلافت را تصاحب کردند و نشان دادند که در بیداد و ستم بر امویان پیشی گرفته‌اند، چنانکه امام صادق(ع) در 10 سال آخر عمر شریفش در ناامنی و ناراحتی بیشتری به سر می‌برد.

امام صادق (ع) در 65 سالگی بر اثر توطئه‌های منصور عباسی در سال 148 هجری مسموم و در قبرستان بقیع در مدینه مدفون شد.

امام ششم مانند پدران بزرگوار خود در همه صفات نیکو و سجایای اخلاقی سرآمد روزگار بود و دارای قلبی روشن به نور الهی و در احسان و انفاق به نیازمندان مانند اجداد خود عمل می‌کرد.

عصر امام صادق(ع) عصر برخورد فرقه‌ها، مذاهب و اندیشه‌ها بود و در اثر برخورد مسلمانان با این اندیشه‌ها و دانشمندان دیگر ملل شبهاتی به وجود آمد که سبب پیدایش فرق مختلفی شد، اتفاقی که این امام همام با توجه به فرصت مناسب سیاسی ایجاد شده به گسترش علوم اسلامی پرداخت.

وجود فرقه‌ها و اندیشه‌های مختلف سبب شد امام صادق(ع)، دانشگاه بزرگ جعفری را با توجه به نیاز شدید جامعه در علم‌آموزی تاسیس کند که زمینه اجتماعی و فرهنگی این نهضت در زمان امام محمد باقر(ع) شکل گرفته بود.

ایجاد دانشگاه بزرگ جعفری و توسعه حوزه علمی، در علوم نقلی و عقلی شاگردان برجسته‌ای تربیت شدند که مورخان تعداد شاگردان امام جعفرصادق(ع) را بیش از 4 هزار تن بیان کرده‌اند.

مهمترین اصول مورد توجه امام صادق(ع) در تبلیغ دین؛ شناخت مخاطب و احترام به او، بهره‌گیری از زبان روز، دعوت همراه با عمل، تکریم مخاطب و زمان‌شناسی بوده که امروز نیز می‌توان از آنها برای تبلیغ دین مبین اسلام بهره برد.

همه در تبلیغ دین کوشا باشند

مدیر حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با فارس ضمن عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: امام باقر(ع) و امام صادق (ع) فرصتی برای تبلیغ مکتب شیعه اثنی عشری یافتند که همان معرفی اسلام ناب محمدی (ص) است.

آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی ادامه داد: بیشترین روایاتی که برای احکام در کتب معتبر شیعه داریم از این دو امام بزرگوار است و مفتخریم مذهب رسمی ایران اسلامی حتی در قانون اساسی زمان طاغوت مذهب شیعه اثنی عشری است.

وی ادامه داد: تبلیغ این دین و مذهب مقدس یکی از واجباتی است که بر گردن حوزه‌های علمیه و مسئولینی است که در کشور تریبون در دست دارند.

مدیر حوزه علمیه همدان با تأکید بر اینکه اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نیز در تبلیغ دین مبین اسلامی باید کوشا باشند بیان کرد: در این عص دین اسلام به برکت انقلاب و رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری فریاد استکبارستیزی را سرداده که برگرفته از رهنمودهای امام صادق (ع) و این مکتب تشیع است.

وی اضافه کرد: در ممالک دیگری که مذهب شیعه مانند ایران رسمی نیست، می‌بینیم که با افراد به ظاهر مسلمان با مستکبران به راحتی راه می‌آیند، سر سفره آنها نشسته و در مقابل زورگویی جریان استکبار ساکت هستند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان تصریح کرد: مکتب زنده و پویا تشیع منجر به این می‌شود که وقتی نخست وزیر ژاپن از طرف آمریکا خدمت مقام معظم رهبری می‌رسد، رهبر انقلاب با صلابت و شخصیت وصف‌ناشدنی می‌فرمایند «بنده اصلا ترامپ را لایق جواب دادن نمی‌دانم زیرا این فرد بعد از 5 سال مذاکرات برجام، آن را زیر پا می‌گذارد و نقض عهد می‌کند».

وی با اشاره به انهدام پهباد آمریکایی تصریح کرد: اقتدار ایران اسلامی در مقابله با آمریکا و سرنگونی پهپاد آنها نیز در سایه این مکتب نورانی، ائمه اطهار(ع) و مخصوصاً رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع) کسب شده است.

موسوی اصفهانی ادامه داد: در ابتدا ما روحانیون در حوزه علمیه و مراکز تبلیغی وظیفه داریم امام صادق(ع) و پدران بزرگوارشان که همه ائمه، پاک و تطهیر هستند را بشناسیم و آنها را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه تبلیغات در ایام محرم و صفر و ماه رمضان پررنگ‌تر است افزود: در سایر ایام نیز باید با تبلیغ امر به معروف و ترویج اقامه نماز دین اسلام را همچنان پرچم‌دار داشت.

زیرساخت تبلیغی در روستاها فراهم شود

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با سازماندهی که طی چند سال گذشته در سازمان تبلیغات صورت گرفته، تقریباً پوشش حداکثری در فضای شهرها انجام شده است.

نظیری بیان کرد: در حال حاضر طلبه مستعد آماده حضور در فضای تبلیغ داریم که در شهرها فضا برای فعالیت آنها فراهم است ضمن اینکه ظرفیت‌ها و ماموریت‌های تبلیغی به نحو مطلوبی در حال پیگیری است.

وی با تأکید بر اینکه می‌توان ظرفیت‌های تبلیغی جدیدی را تعریف کرد افزود: فرصت‌هایی برای حضور مبلغان وجود دارد که باید به تناوب آغاز کرد و آن را در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان یادآور شد: قرار است در فضای شهرها نیز ظرفیت‌های تبلیغی را حتی به صورت تخصصی در حوزه کودکان، نوجوانان، بانوان، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی در برنامه داشته باشیم زیرا در حال حاضر در ادارات حضور مبلغان در حد اقامه نماز است که باید به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای تبلیغی روستایی مشکل داریم تصریح کرد: 50 درصد ظرفیت فضای تبلیغی در روستاهای استان فعال است و روحانیون طرح هجرت و مستقر در روستاها حضور مستمری دارند و یک طلبه در روستاها مستقر است.

نظیری خاطرنشان کرد: در سایر روستاهای استان فضای تبلیغی به صورت مقطعی است و حضور طلبه فقط به دهه محرم، ماه رمضان و تابستان محدود می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که وجود دارد برنامه زمان‌بندی را دنبال می‌کنیم که اگر دولت و مسوولان استانی همکاری کرده و تامین اعتبار لازم را جزو اولویت‌های استان قرار دهند از حیث نیروی انسانی مشکلی نداریم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه باید زیرساخت نیز در روستاها فراهم شود افزود: حق‌التبلیغ و خانه عالم نیز از ضروریات حضور طلاب در روستاهاست که سازمان تبلیغات آمادگی دارد تا پایان سال در تمام روستاهایی که فضا در آن مهیاست، یک طلبه مستقر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نیمی از روستاها ظرفیت حضور طلبه را دارند گفت: این مهم نیز طی سال‌های اخیر شتاب گرفته که با همکاری و مشارکت جدی دولت، مردم نیز همراه خواهند داشت.

انتهای پیام/89003/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول