اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

افزایش حجم تجارت ایران و روسیه به ۷/۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران با اشاره به بودجه اختصاصی دولت فدرال روسیه برای لایروبی دهانه‌ رود ولگا گفت: با برنامه‌ریزی‌های به عمل‌آمده حجم تجارت ۲ کشور تا سال ۲۰۲۵ به هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

افزایش حجم تجارت ایران و روسیه به ۷/۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه صبح امروز در دیدار با لئونید لوژچکو رئیس جدید شورای تجاری روسیه و ایران در محل دفتر کار وی در مسکو اظهار کرد: با تلاش جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه توسعه روابط اقتصادی در حال رشد است.

 وی با تأکید بر اینکه اتاق مشترک و شورای تجاری در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور خود و توسعه روابط اقتصادی طرفین گام بر می‌دارد گفت: 

برخی مشکلات به ویژه در خصوص لجستیک وجود دارد که باید حل شوند و در حال حاضر بخاطر کم‌ عمق شدن دهانه ولگا کشتی‌های ایرانی و روسی با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اقدام به به حمل بار می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه تعداد کشتی‌های موجود در دریای خزر کفاف تقاضای انتقال بار را نمی‌دهد، افزود:0ما باید دریامحور عمل کنیم و فعالیت تجاری خود را در دریای خزر افزایش دهیم.

تیزهوش تابان با تأکید بر اینکه دولت و بخش خصوصی در ایران به دنبال توسعه ناوگان است، تصریح کرد: بخش خصوصی و بخش دولتی در حال خرید چند کشتی باری از جمله کشتی رو-رو برای افزایش فعالیت تجاری در دریای خزر هستند و کشتیرانی دریای خزر هم با اقدامات مؤثری را که آغاز کرده در حال افزایش ناوگان تجاری در خزر است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، اتاق بازرگانی ایران با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه قرار است هیئت بزرگی از تجار و بازرگانان ایرانی را برای شرکت در همایش اسلامی قازان در اواخر ماه جاری شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، به شهر قازان مرکز جمهوری تاتارستان اعزام کند.

تیزهوش تابان در این دیدار پیشنهاد کرد برای تسهیل در روابط تجاری دو کشور تفاهم‌نامه همکاری بین «اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه» و«شورای تجاری روسیه و ایران» تنظیم شود.

بودجه اختصاصی دولت فدرال روسیه برای لایروبی دهانه‌ رود ولگا

 لئونید لوژچکو رئیس شورای تجاری روسیه و ایران نیز در این دیار با اشاره با اینکه حدود ۲۰ سال پیش کار با ایران را شروع کرده‌اند و بیشتر در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند اظهار کرد:  

روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه امروزه در حال رشد چشمگیری بوده و هدف از فعالیت مشترک ما رشد و توسعه این فعالیت‌هاست.

لوژچکو با اشاره به حضور خود در اقصی نقاط ایران بیان کرد: ایران کشور زیبا و بزرگی‌ است که علاوه بر فعالیت‌های تجاری، می‌توان کارهای گردشگری را نیز توسعه و گسترش داد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر روی ۲ موضوع بسیار مهم تمرکز کرده‌اند افزود: اول توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و دوم حل مشکل نقل و انتقالات منابع مالی است.

به گفته رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، دولت فدراسیون روسیه و دولت جمهوری اسلامی ایران در حال تنظیم موافقت‌نامه همه‌جانبه‌ای هستند که در آینده نزدیک بین رؤسای جمهور ۲ کشور به امضا خواهد رسید، ما در تنظیم این موافقتنامه بزرگ به طرفین کمک و مساعدت می‌کنیم.

 لوژچکو با اشاره به اینکه در این موافقتنامه حذف دریافت برخی از عوارض گمرکی بین دو طرف پیش‌بینی شده است تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در حال حاضر رسوب‌گذاری دهانه رود ولگاست که باعث شده تا کشتی‌های باری با حداقل ظرفیت در این رود بزرگ تردد کنند، دولت فدرال روسیه بودجه لازم را برای حل این مشکل اختصاص داده و در آینده نزدیک لایروبی دهانه این رود آغاز و مشکل تردد کشتی‌های باری حل خواهد شد.

به اشاره به اینکه دولت روسیه در حال ساخت ۱۶ کشتی باری برای استفاده آنها در مسیر کریدور " شمال - جنوب " است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های به عمل‌آمده حجم تجارت ۲ کشور تا سال ۲۰۲۵ به هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

گفتنی است در پایان طرفین توافق کردند که کارشناسان مربوطه پیش‌نویس تفاهم‌نامه پیشنهادی را با همکاری یکدیگر آماده نمایند و پس از تصویب دو طرف در همایش اسلامی قازان به امضا برسانند.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول